måndag 4 oktober 2010

Chokladkräm / chokladfluff

Chokladkräm eller chokladfluff är en god tårtfyllning eller frosting som kan varieras med olika chokladsorter. Det är bara att välja din favoritchoklad och du får en god kräm. Jag har testat med dumle, ljus choklad och mörk choklad och min favorit av dessa är mörk choklad. Det går bra att spritsa krämen på cupcakes, vispa då krämen med elvispen lite hårdare. Det här receptet räcker till ett lager i en normalstor tårta.


CHOKLADKRÄM / CHOKLADFLUFF
1 lager

150-180 g valfri choklad
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Grovhacka chokladen och smält den över ett vattenbad. Häll grädden i en kastrull och värm tills den blir varm, det är viktigt att grädden inte kokar. Häll grädden över den smälta chokladen och rör tills allt har blandat sig ordentligt. Ställ blandningen i kylskåpet tills den kallnat (jag låter den stå över natten). Vispa långsamt med elvisp tills du fått önskad konsistens.

11 kommentarer:

  1. Ha! Så enkelt och bra! Som vanligt när det gäller dina fyllningar, mousser med mera. Super!

    SvaraRadera
  2. Chokladkrämen med mörk choklad såg otroligt god ut! Jag är inte så förtjust i mörk choklad annars men med grädde lär det ju inte bli lika skarp smak så det måste jag testa. =) Jag har också testat med dumle och ljus choklad förut och det är underbart gott.

    SvaraRadera
  3. Erka Perka: Ja, den är väldigt enkel att göra. Det enda man måste tänka på är att planera så att man ser till att hinna svalna blandningen innan den vispas.

    Carro: Den var riktigt god faktiskt. Nu gillar jag mörk choklad, men jag kan förstå de som inte gör det. Jag tyckte inte att den här chokladkrämen smakade för mycket mörk choklad, grädden lättade upp.

    Maria: Tack! :-)

    SvaraRadera
  4. Låter som en super fyllning! Brukar du ha någon annan god fyllning tillsammans med den här i tårtorna? Har du testat att gjort den med vitchoklad?

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  5. Anonym: Hej, kul att du tycker om min blogg! Jag har använt dumlefluff tillsammans med glasskräm och ljus choklad-kräm till jordgubbsmousse. Nästa kombination jag kommer att testa är mörk choklad-kräm och lemoncurdgrädde. Jag har inte testat att göra den med vit choklad men vet andra som har testat och rekommenderat det.

    SvaraRadera
  6. Gammalt inlägg men kan ju lägga en kommentar för det :) när jag lagar fluff så smälter jag ihop grädde och chokladen direkt över vattenbad, då slipper man ju samtidigt riskera att grädden kokar och blir förstörd om man skulle råka få ett telefonsamtal eller liknande och glömma bort vad man höll på med :p

    SvaraRadera
  7. Det gick inge bra att ha chokladkaka med apelsincrips för mig, det skar sig och blev äcklig konsistens när jag vispade ihop det....gjorde kanske nåt fel men men....smaken var det inge fel på iallafall :-)

    SvaraRadera
  8. Ska prova din chokladfluff idag! Superfin blogg!

    SvaraRadera
  9. Lizette: Kan grädde ha kokat? Det är viktigt att den inte blir för varm, har hört att det kan ge problem när man ska vispa ihop den och att den kan skära sig.

    SvaraRadera