tisdag 19 oktober 2010

Vaniljkakor

De här vaniljkakorna är goda och enkla att göra. De smakar mycket vanilj. Det här är dessutom ett bra grundrecept om man vill göra cookie-pops (kakor på pinne) eller om man vill dekorera kakor med marsipan/sugarpaste eller kristyr. Kakorna behåller formen väldigt bra även i ugnen och flyter inte ut som många andra kakor kan göra.




VANILJKAKOR
30-40 st

230 g smör
230 g strösocker (2,5 dl)
1 ägg
0,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
340 g vetemjöl (5,6 dl) + extra för utkavling

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser snabbt i en matberedare (eller använd rumsvarmt smör och kör med elvispen). Låt degen stå i kylskåpet minst en timme.

Ta lite deg i taget från kylskåpet och kavla ut degen på mjölat bakbord. Degen ska vara ca 5 mm tjock. Ta ut kakor med kaksmått. Lägg kakorna på en plåt och grädda 8-10 minuter i 180 grader. Ta ut kakorna när de börjar få lite färg i kanten. Låt de ligga på plåten någon minut, använd sedan en stekspade och lyft försiktigt över kakorna till ett galler och låt dem svalna där.

Vill du sätta kakorna på pinne? Då lägger du pinnen under degen och trycker ner degen runt pinnen. Grädda som ovan och var extra försiktig när du lyfter över kakan till gallret, använd stekspade. Se till att inte lyfta i pinnen innan kakan har svalnat helt.


Receptet hämtat från Gunilla Wall


Tillägg 2010-10-21: Jag har nu testat en annan deg på vaniljkakor utan bakpulver och de håller formen ännu bättre än dessa. Däremot tycker jag att de här vaniljkakorna var något godare. Jag har även lagt till mått på ingredienserna ovan för er som inte har en våg.

17 kommentarer:

  1. Har funderat på att göra såna kakor någongång men har inte vetat vad för recept man använder men då vet jag det nu :) Roligt att du delar med dig :D

    SvaraRadera
  2. 5 cm låter väldigt tjockt, kan det verkligen stämma? Sjunker dom ihop så pass mycket utan att ändra form? :)

    SvaraRadera
  3. Milli: De är riktigt goda faktiskt, så testa gärna. :-)

    Hannah: Det stod 5 cm i orignalreceptet. Ja, det går att göra tunnare, men då kanske tiden i ugnen måste minskas något. Man får hålla lite koll på färgen på kakorna och ta ut dem i tid.

    SvaraRadera
  4. Hannah: Äsch, det är jag som är vimsig. Det ska stå 5 mm. Har ändrat i inlägget!

    SvaraRadera
  5. Erka Perka: Jag använder grillpinnar som jag delar på mitten. Det går att köpa färdiga kakpinnar på bl.a. Kakburken, Tårtdecor eller Tårtkonst.

    SvaraRadera
  6. åh kanske man ska baka nån gång!

    SvaraRadera
  7. Åhhh dessa ska jag ta och testa någon dag nu.. Lät ju supergoda..=)

    SvaraRadera
  8. Lisa: De var väldigt enkla att göra och smakade mycket vanilj. :-)

    Frida - A piece of cake: De blev jättegoda.

    SvaraRadera
  9. Vilka bra kakor att baka med barnen. =) Så får man nytta av alla pepparkaksmått även när det inte är jul. Dessa måste provas någon regnig hemmadag. =)

    SvaraRadera
  10. Carro: Ja, gör det. Jag tycker de är jättegoda.

    SvaraRadera
  11. Härliga kakor, har själv suttit och kollat lite i bakböckerna idag för att göra just sådana kakor, får se om det blir av imorgon.

    SvaraRadera
  12. Vad bra, jag behövde ett bra kakrecept som håller formen till att dekorera med glasyr för Halloween så jag ska testa detta. Tack!

    SvaraRadera
  13. Visst blir de goda =) Jag gillar normalt inte kakor med för mkt smör i men dessa tyckte jag om. Smakar som du säger mkt vanilj. Det är ju detta recept jag använt - Dock byter jag vaniljsocker mot vaniljpulver =) Fick ett tips på ett annat recept utan bakpulver som jag ska testa nästa gång.

    Kom på att jag inte hann svara dig förrut. Jag pluggar inte på LiU nu men gjorde det när jag läste folkhälsovetenskapsprogrammet. Nu läser jag distans på Umeå Universitet.

    SvaraRadera
  14. Cupcakesfluffan: Det är kul att baka lite med kakformar och man vill ju inte alltid baka pepparkakor. Hoppas du också blir nöjd.

    Kaksmulan: De här blev jättegoda. Provade ett annat recept idag som faktiskt höll formen ännu bättre, recept kommer.

    Lisa: Jag har också köpt vaniljpulver, men använde det faktiskt inte i dessa kakor. Jag har precis testat ett nytt recept utan bakpulver och de höll faktiskt formen ännu bättre. Har inte smakat dem än så jag vet inte vilka som är godast än.

    SvaraRadera
  15. Vaniljkakor låter supergott, jag älskar vaniljsmak ^^

    SvaraRadera
  16. Sabina: Ja, de här kakorna är väldigt goda.

    SvaraRadera