onsdag 6 oktober 2010

Frukostfrallor med lin- och solrosfrön

De här frallorna åt vi på morgonen i lördags. Jag gjorde iordning frallorna på kvällen och sen fick de jästa i kylskåpet över natten, det är samma princip som de kalljästa frukostfrallorna som jag bakade för några helger sedan. I de här frallorna använde jag naturell yoghurt som degvätska och hade en mjölblandning av vetemjöl och rågmjöl. Jag fyllde degen med linfrön och solrosfrön för att få lite extra god smak. På morgonen penslade jag frallorna med vatten och hade på solrosfrön på några och sesamfrön på några.

Tyvärr hade jag nog i lite för mycket jäst för när jag tog ut dem från kylskåpet på morgonen såg de ut som om de jäst för mycket och sedan säckat ihop. Dessutom gräddade jag dem i för varm ugn så de blev lite för mörka. Jag tycker ändå att de blev goda, men jag lägger inte ut receptet på de här frallorna idag då jag vill modifiera receptet något och testa igen först.




15 kommentarer:

  1. Så gott med nybakta frukostfrallor. Ser jättefina ut trots lite missöden!

    SvaraRadera
  2. Är så gott med nybakt bröd på helgmorgnarna. Jag bakar ofta på helgerna men får nog bli lite bättre på att kalljäsa så att jag kan få nybakt till frukost.

    www.bageriboestorp.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga frukostbullar! De kan inte levereras hem till mig kanske? ;-)

    SvaraRadera
  4. Huvudsaken att de smakar bra :) Vilken söt brödkorg du har!!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar den här bröden ;d
    Jag köpte alltid när jag ska äta frukost på helgen.

    SvaraRadera
  6. Hej, jag tycker inte de ser för gräddade ut, bröd ska vara lite brungräddade, det blir mer smak då. och de ser ju i alla fall inte överjästa ut på bilderna.

    SvaraRadera
  7. Misstag är bra - om man lär sig något av dem.

    Kör snyggt!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  8. Ser gott ut, ser framemot receptet här på bloggen senare

    SvaraRadera
  9. Jag tycker de ser goda ut! Gott med frön på frallor!

    SvaraRadera
  10. Sanne - Mina baktankar: Ja, det är jättegott med nybakt bröd till frukost.

    Karolina P: Det är riktigt praktiskt att kalljäsa, då har man gjort det mesta av jobbet när det är dags för frukost.

    Angela: Tyvärr slut, men kanske nästa gång ;-)

    Therése: Ja, de var goda. Ja, visst är brödkorgen fin, en gåva från mina föräldrar.

    Sana: Ja, det är gott!

    Erka Perka: Säckandet blev bättre efter gräddningen. Får testa mig fram. :-)

    Martin: Absolut, jag hoppas att jag lärde mig något. Det återstår att se när jag testat igen. :-)

    Helena: Det var det.

    Cupcakesfluffan: Det kommer, om det blir bra. :-)

    Ida - Chockladsockerkaka: Ja, visst är det gott med frön på frallor. Det blir lite extra smak på hela frallan av dem.

    SvaraRadera
  11. Frukostbröden ser väldigt goda ut!!!

    SvaraRadera
  12. Mor-Mia: Det var de också, men ska modifieras lite ändå.

    SvaraRadera
  13. Älskar frukostfrallor! Önskar att jag hade tålamod att baka såna själv bara ;)

    SvaraRadera
  14. Malin: Det tar inte så lång tid, framför allt är det ingen jäsning mer än kylskåpsjäsningen man behöver vänta på. :-)

    SvaraRadera