fredag 29 oktober 2010

Steg för steg: Dekorera kakor med marsipan eller sugarpaste

Här ska jag visa hur du enkelt dekorerar dina kakor men marsipan (sugarpaste går också bra att använda). Du kan använda så kallade cookie-pops, kakor på pinnar, eller vanliga kakor. Hur du gör cookie-pops kan du läsa om här. En bra grunddeg till dekorerade kakor är vaniljkakor utan bakpulver eftersom den håller formen bra.

1. Det du behöver är kakor, marsipan, sirap, kavel och olika kakmått.


2. Kavla ut marsipanen och använd kakmåttet för att ta ut samma form på marsipanen som på kakan.


3. Pensla hela kakan med lite sirap. Se till att du inte tar för mycket sirap.


4. Sätt fast marsipanen. Sirapen gör att marsipanen fastnar på kakan.


5. Nu sitter marsipanen på kakan och det är bara att låta fantasin flöda och fortsätta dekorera.


6. Använd kakmåtten eller modellera själv någon dekoration av marsipanen. Fäst dekorationerna på kakan med hjälp av lite, lite vatten.


7. Kakan är klar, ät och njut!


Fler bilder på denna kaka kan du se här.

10 kommentarer:

  1. Jättefin beskrivning, blir verkligen sugen på att testa detta framöver! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Vilken söt kaka :) Tack för tipset, sitter och kollar igenom en massa bloggar och ser allt fint som alla gör, men jag vet aldrig hur jag ska göra det själv. Perfekt att du gör beskrivningar :)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar verkligen dina steg-för-steg inlägg :)

    SvaraRadera
  4. Det måste jag testa snart! tack för de fina inlägg ;)

    SvaraRadera
  5. Kanon med tydlig beskrivning. Ska nog testa detta till helgens halloweenkakor!

    SvaraRadera
  6. Jaha, det är så man gör! Här finns utrymme för att överraska min omgivning! :)

    SvaraRadera
  7. Det blir verkligen jättefint, men jag fattar inte hur du orkar pilla så mycket ;-)

    Blir det gott också?

    SvaraRadera
  8. Hanna - Bakfnatt: Tack! Prova, det är ett kul sätt att få pyssla och dekorera utan att behöva göra en tårta eller en cupcake. :-)

    Therése: Vad bra att du tycker om beskrivningen. Jag bjuder gärna på mina tips. :-)

    Johanna - Bland muffins och pelagoner: Tack så mycket!

    Sana: Tack!

    Sanne - Mina baktankar: Gör det. :-)

    BeBest: Inte så svårt eller hur! Prova gärna.

    Maria: Ska du säga som gör de så "pilliga" modelleringar till dina vackra tårtor. ;-)
    Ja, de blir goda också! Perfekt när man vill pyssla men inte har någon tårta eller cupcake att dekorera. :-)

    SvaraRadera
  9. Tack för att delar med dig! Jag har funderat ganska länga att överraska min lille med sådan pinkaka med Dekoration.

    SvaraRadera
  10. Jättefina! :) hur förvarar man dom? Går de att frysa ?? :s

    SvaraRadera