lördag 2 oktober 2010

Bakglädje i september

Så har det gått ytterligare en månad, jag förstår inte var tiden tar vägen. På bloggen har jag visat en hel del bilder från olika typer av firanden under september. Först var det Algots kalas, sen min och Magnus förlovningsdag och så Magnus 40-årsdag. September har varit fullproppad med bakning och jag har inte hunnit visa er allt som jag bakat än men det kommer så småningom. Här kommer det jag tycker har varit bäst på bloggen under september månad.


LEGOTÅRTA
Det här är min favorittårta hittills. När Algot hade 5-årskalas med sina kompisar ville jag göra en tårta som visade vad Algot tycker om. Algot leker väldigt mycket med lego så temat på tårtan var väldigt enkelt att välja. Du kan läsa mer om legotårtan här.




FÖRLOVNINGSCUPCAKE
Den 9/9-99 förlovade jag mig med Magnus under en resa till Thailand. I år firade vi 11-års förlovningsdag med dessa cupcakes. Du kan läsa mer om cupcakesen här.




CAKE BALLS MED BLOMSTRÖSSEL TILL MAGNUS 40-ÅRSDAG
En ny favorit hos mig är cake balls. De är så goda! Har du inte provat att göra dem så rekommenderar jag dig att göra det. När Magnus fyllde 40 år blev det ett litet familjefirande på kvällen med cake balls. Du kan läsa mer om dessa cake balls här.




BLÅBÄRSMUFFINS
De här blåbärsmuffinsen tycker jag jättemycket om. De är saftiga och goda och passar utmärkt tillsammans med yoghurtfrosting. Du kan läsa mer om blåbärsmuffinsen här.




KALLJÄSTA FRUKOSTFRALLOR
Vill du lyxa lite extra på morgonen med nybakt bröd så är de här frallorna perfekta. Allt jobb görs kvällen innan. Det är bara att sätta in bröden i ugnen och sedan njuta av en härligt nybakt fralla. Du kan läsa mer om de här kalljästa frukostfrallorna här.



16 kommentarer:

  1. Ååh, vad gott och fint!! Tycker legobitarna är fantastiskt bra gjorda.

    Funderar på att kanske överraska familjen med kalljäst nybakt bröd imorgon, skulle ju inte sitta fel :-)

    Trevlig helg!!

    SvaraRadera
  2. Helt fantastisk Erika, tycker så mycket om din lego tårtan.

    SvaraRadera
  3. Håller med de övriga, Legotårtan är helt fantastisk!

    SvaraRadera
  4. Och jag måste också stämma in - vilken fantastisk Lego-tårta! Ett riktigt mästerverk!

    Vilken fin brödduk förresten. Är det ett arvegods?

    SvaraRadera
  5. Jag instämmer med alla andra ovanför! Fantastiskt fin legotårta! Du är såå duktig!

    SvaraRadera
  6. Otroligt härlig månad! Älskar verkligen legotårtan =)

    SvaraRadera
  7. De kalljästa har jag sparat receptet till. Färska frallor till frukost tackar man inte nej till!

    SvaraRadera
  8. Fantastiska skapelser och din legotårta är grym!

    SvaraRadera
  9. Har du hunnit prova vårrullarna än då? :)

    SvaraRadera
  10. Hanna: Nybakt bröd till frukost är väldigt gott, det känns lite extra lyxigt.

    mmCakeDesign: Tack så mycket! Det är kul när en tårta blir som man hoppas, framför allt när det ligger lite jobb bakom. :-)

    Therése: Tack!

    Erka Perka: Brödduken är en av flera som min mamma har sytt till mig, de är väl använda här hemma. :-)

    Daniella - BakeCake: Tack så mycket!

    Sockerrus: Tack, det känns roligt när andra uppskattar det man lagt ner tid på att göra.

    BeBest: Hoppas du blir nöjd med dem. De är väldigt enkla att göra.

    Mumsigheter: Tack så mycket!

    Marcela: Nej, jag har inte hunnit testa ditt recept än. Jag tänkte göra dem någon helg när det är lite lugnare och inte så mycket annat som ska göras. De lät väldigt goda.

    SvaraRadera
  11. Tack. Men jag tror att jag kanske sätter bladen lite för långt ner. Får öva mer. =p Hur gjorde du för att få dina cakepops så runda och fina? Chokladen rann på mina så dom blev ju helt konstiga. =p

    SvaraRadera
  12. Johanna: Jag försökte slå av så mycket choklad som möjligt innan jag satte dem på tork. Och så försökte jag snurra på dem hela tiden tills de stelnat något. En del rann lite, men de flesta blev runda och bra i formen.

    SvaraRadera
  13. Ja legotårtan är verkligen otroligt fin, den ska du vara riktigt stolt över!
    Cakepops måste jag ju testa någon gång också. =) Hur ska man få tiden att räcka till egentligen?

    SvaraRadera
  14. Carro: Tack ska du ha! Det finns så mycket man vill testa, men jag håller med om att tiden finns inte där till allt. :-)

    SvaraRadera
  15. Åh gud så fint! Om jag var liten och fick den legotårtan så skulle ju jag varit helt salig!! :)

    SvaraRadera