fredag 8 oktober 2010

Cake balls med hallonsmak

Min nya favoritkaka är cake balls och ni kommer nog att få se massor av olika varianter av den kakan framöver här på bloggen. Tidigare har jag gjort chokladbaserade cake balls och receptet på dem hittar du här. Den här gången ville jag testa en ny smak, nämligen hallon. Synd nog fick jag ingen bra bild på en halväten halloncakeball, den såg verkligen läcker ut innuti. Den var alldeles rosa.

De blev doppade i vit choklad. Jag tänkte piffa till dem lite genom att färga den överblivna chokladen med lite röd och gul pastafärg men den röda pastafärgen ville bara lämna röda prickar i chokladen så det blev vita bollar med rödprickiga dekorationsränder.

Nästa gång kanske jag minskar mängden hallon eller philadelphia för de blev lite för fuktiga, men absolut väldigt goda.






CAKE BALLS MED HALLONSMAK
16 st

Kakor:
240 g kaksmulor av sockerkaka (ca 1/3 av en hel sats sockerkaka)
40 g philadelphiaost
50 g hallon
hallonessens efter smak, jag hade ca 10 droppar (kan uteslutas)

Dekoration:
100 g vit choklad

Gör så här:
Passera hallonen så att kärnorna försvinner. Smula sockerkakan och blanda ihop med hallonen och philadelphiaosten. Anpassa mängden hallon och philadelphiaost så att du får en lagom kladdig massa som fastnar ihop bra när man trycker ihop den. Ställ in massan i kylskåpet en stund innan du fortsätter.

Rulla massan till 16 bollar. Trä bollarna på pinnar. Ställ in i kylskåpet ytterligare en stund innan du fortsätter.

Hacka chokladen och smält den över vattenbad. Doppa pinnarna i chokladen och låt dem stelna. Ett bra sätt att förvara dem är i ett glas fyllt med socker eller salt. Dekorera efter önskemål.

32 kommentarer:

  1. Hej hej :) Har lagt till din blogg i min lista över favoritbloggar =)Hoppas att det är okej.

    SvaraRadera
  2. jag har en tävling på min blogg som kanske intresserar dig. man kan vinna en kant linjal till tex tårt deco...http://frokenkok.blogg.se/2010/october/vinn-decorations-linjal-har.html

    SvaraRadera
  3. Kan tro att de var goda! Skoj med lite annorlunda smak på cake balls, oftast är de ju med chokladsmak. Som det ju inte är nåt fel på, i sig. ;-)

    SvaraRadera
  4. För mig har de där kakklubborna blivit ett signum för dig!
    :O)

    SvaraRadera
  5. Har faktiskt aldrig bakat kakklubbor, men det lär ju vara ett populärt inslag hos barnen. Ska nog försöka mig på det i helgen :)

    SvaraRadera
  6. det gulprickiga ser lite ur som senap, hihi :p Fast smakar nog desto godare -älskar hur du dekorerar med chokladen, att ringla runt sådär. Riktigt snyggt!

    SvaraRadera
  7. Milli: Hej! Det går bra. :-)

    fröken kök: Ska kolla in den.

    Tove: Choklad är ju väldigt gott, men som du skriver så är det kul att prova lite nya smaker.

    BeBest: Hihi... Ja men då så... då är det ju bara att fortsätta. :-)

    Anna: Jag gillar dem, hoppas du också tycker om dem.

    Lotte: Hihi... ja, du har rätt. Det ser ut som senap. Men jag kan lova att det inte smakade senap. :-)

    SvaraRadera
  8. Åh hallon är en favo hos mig,riktig bra ide,ser riktigt mumsigt ut.

    SvaraRadera
  9. Vad gott det låter med hallon i! Och det ser ju festligt ut med prickiga ränder :)

    SvaraRadera
  10. Hej! Roliga bakverk de där bollarna. Själv har jag inte testat ännu men blir mer å sugen när jag ser dina randigt fina:) Dax för barnkalas snart då det får bli mitt mål. Tack snälla för fina kommentarer på min blogg, de värmer gott! Trevlig helg önskar jag dig med.

    SvaraRadera
  11. Å va söta! Låter väldigt gott med hallon i. Tycker det kan bli lite mastigt med bara philadefia så jag ska nog testa att smaksätta den.

    SvaraRadera
  12. Lät spännande, jag är kass på att baka- ska kika runt här lite så kanske jag lär mej ett och annat :)

    Kram
    MammaMorran- kika gärna in och läs om livet som ung flerbarnsmamma med ett barn som har ADHD/Autism

    SvaraRadera
  13. Jättefina Cake pops , låter så gott med hallon i

    SvaraRadera
  14. Mmm, de ser jättegoda ut! Hallon är ju så gott!

    SvaraRadera
  15. Smulansbakblogg: Det blev väldigt gott med hallon i.

    Ida - Chokladsockerkaka: Det är kul att prova en ny smak och kul när det funkade bra. Ränderna blev bra även om de inte blev som jag tänkt mig. :-)

    Matilda Bakar Fotograferar: Jag tycker du ska prova. Jag tycker de är jättegoda. Vi hade liknande på Algots barnkalas och det var väldigt uppskattat av barnen.

    Sanne - Mina baktankar: Jag har i väldigt lite philadelphia så jag tycker inte att de smakar mycket av det, men smaken är ju olika. Alltid kul att hitta nya smaker och hallon blev riktigt gott.

    MammaMorran: De flesta recept jag har är väldigt enkla så prova gärna något. Ska kika in hos dig.

    Cupcakesfluffan: Tack! Kan rekommendera hallonsmaken.

    Helena: De var goda också. :-)

    SvaraRadera
  16. hallon och vit choklad är en klockren kombination! :)

    får nog ta och testa att göra cake balls, ser ju både gott och häftigt ut!

    SvaraRadera
  17. Du gjorde alltid fina cakeboll och de ser riktigt goda ut också mums....

    SvaraRadera
  18. Åh, aldrig hört talas om ..förrän nu!
    Låter väldigt spännande :)

    SvaraRadera
  19. Hjälp mig med vad jag ska baka! ;o

    SvaraRadera
  20. Gör cake balls första gången idag (nu vilar de i kylen). Låter jättegott med hallonsmak, mina blir med choklad.

    Kul att få lite dekorationstips!

    SvaraRadera
  21. Vad fina de är! Extra kul att det är prickar i chokladen faktiskt =) Jag testade att färga choklad häromdagen men använde då ätbar oljefärg och det fungerade jättebra.

    Vad glad jag blev över din kommentar häromdagen (nu lät det fel, jag blir alltid glad över dina kommentarer, men lite extra glad)! Gulligt av dig att dela det med mig :-) Tack!

    Hoppas att du har en härlig söndag!
    (Jag jobber med inlägget om tyllar nu - Äntligen ;-) )
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  22. Åh vad gott! Och jätte fina som vanligt!! Hoppas du har haft en jätte skön helg! Kram

    SvaraRadera
  23. Annica - annicake: Ja, hallon och vit choklad blev väldigt gott ihop. Jag tycker du ska testa att göra cake balls, det är väldigt gott.

    Sana: Tack så mycket!

    Maria: För ett tag sedan var dessa kakor helt okända för mig med, men nu har jag fastnat för dem. :-)

    Linnea: Mitt förslag är blåbärsmuffins.

    Annelie: Hoppas de blir bra. Jag kollar alltid in hos dig så jag hoppas få se resultatet där. :-)

    Sockerrus: Hihi... jag förstår vad du menar. :-)

    Daniella - BakCake: Tack! Helgen har varit bra, mycket bakande har det blivit. :-)

    Matilda Bakar | Fotograferar: Gör det. :-)

    SvaraRadera
  24. Så söta=)

    Tråkigt att det inte finns sådant "candycover" i sverige. Sådant man kan smälta och doppa dem i. Skulle göra detta med cakepops/balls mycket lättare att variera. Man känner sig lite begränsad med enbart choklad tycker jag!

    Men låter sååå gott!

    SvaraRadera
  25. Madde: Tack! Visste inte ens att det fanns candycover. :-) Hade varit roligt att prova. Vi får hoppas att de kommer till Sverige.

    SvaraRadera
  26. Madde: Tack! Visste inte ens att det fanns candycover. :-) Hade varit roligt att prova. Vi får hoppas att de kommer till Sverige.

    SvaraRadera
  27. Ja gärna varianter på dessa läckra söta godiar :) Jag vill också göra dessa.

    SvaraRadera
  28. Vilka härliga kakklubbor! :)

    SvaraRadera
  29. Yasemin: Testa, de är jättegoda!

    Malin: Jag gillar de här kakorna. Enkla, roliga och väldigt goda. :-)

    SvaraRadera
  30. Jag har precis gjort dom men hallonsmak doppade i vitchoklad och passade på att köra punsch/choklad doppade i mörk choklad på sockerkakan som blev över.

    Ska bli mums snart. Vackra är dom i varje fall!

    SvaraRadera
  31. Teresa: Det låter gott med punch/choklad, det måste jag prova någon gång.

    SvaraRadera