fredag 15 oktober 2010

Enkla chokladmuffins

Ibland vill jag bara röra ihop en chokladmuffinssmet utan att behöva stå och smälta smör och choklad först. De här muffinsen blir höga, fina och goda utan en massa extra arbete. Jag rör ihop alla ingredienser i matberedaren, hur smidigt som helst.


ENKLA CHOKLADMUFFINS
10-12 st

125 g smör
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk bakpulver
2 ägg
1,5 dl mjölk

Gör så här:
Skär smöret i tärningar och kör det tillsammans med de torra ingredienserna i en matberedare en kort stund. Tillsätt ägg och mjölk och kör ihop smeten snabbt, bara så lite att det blandar sig.

Ställ pappersformar i en muffinsplåt eller använd silikonformar och klicka ut smeten i formarna. Vill du ha väldigt höga muffins fyller du till 3/4, annars fyller du till hälften. Grädda i 15-20 minuter i 200 grader i mitten av ugnen (10-15 minuter för minimuffins).

18 kommentarer:

  1. kanon med bakverk man bara kan "slänga ihop" tycker jag med! Då får man mer tid till eventuella dekorationer om man ska göra cuppisar av dem ju :)

    ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Alltid välkommet med snabba smidiga recept. Ser väldigt läckra ut!

    SvaraRadera
  3. Choklad är livselexiret på jorden :)

    SvaraRadera
  4. Tjusigt!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  5. Tack. =) Ja hon är ju bara tre hon ser nog inte att den är sned. =p

    SvaraRadera
  6. Alltid bra med snabba och enkla recept och dessa blev ju jättehöga och fina.

    SvaraRadera
  7. Perfekt med bakverk som går att slänga ihop när man får besök !! Ha en riktigt härlig helg du me :)

    SvaraRadera
  8. Annica - annicake: Precis, ibland vill man bara snabbt vidare vill själva dekorationen. Trevlig helg!

    Sanne - Mina baktankar: De blir väldigt goda så det behöver inte alltid vara så krångligt.

    Mumsigheter: Mmmmm...

    Martin: och gott! :-)

    Johanna: Jag tycker den var väldigt vacker!

    Kaksmulan: Ja, det här muffinsen växer enormt på höjden. Först händer ingenting inne i ugnen och helt plötsligt så har de blivit dubbelt så stora. Mycket bra!

    Fröken M: Ibland måste det gå fort att fixa. Trevlig helg! :-)

    SvaraRadera
  9. Ser goda ut! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Men hur bra som helst med enkla recept. Man tackar för tipset :-)

    SvaraRadera
  11. Perfekt med enkla recept, kanon att det går att göra i matberedaren

    SvaraRadera
  12. Ida - Chokladsockerkaka: De är goda också. Trevlig helg!

    Linda: Ja, visst är det bra med enkla recept, ibland vill man bara snabbt fixa ihop något.

    Cupcakefluffan: De är väldigt enkla att göra och dessutom går det snabbt... perfekt! :-)

    Tina N: Jag med :-)

    Baka gottis: Varsågod!

    SvaraRadera
  13. Vilken perfekt recept!
    bara rör ihop alla ingredienser i matberedaren är ju lätt men titta fick du fina och goda muffin ;d hihi

    SvaraRadera
  14. Vilken perfekt muffins, tycker det är svårt att få dom så höga och fina, jag lånar receptet och testar det någondag.
    Tack för kommentaren om min älgtårta :)

    SvaraRadera
  15. Sana: Ja, det är väldigt smidigt.

    Emelie: Jag rörde ihop den här smeten lite på måfå och trodde första gången att jag bara hade tur, men jag har testat flera gånger och det blir bra resultat varje gång. :-)

    SvaraRadera
  16. Tack för receptet! Muffinsen var supergoda. Jag gjorde en liten grej med dem. Fyllde muffinsformarna till en tredjedel och la en Oreo kaka i varje form och sedan la jag på resten av smeten så att alla Oreo-kakor var täckta. Jag gräddade dem så som det står i ditt recept. De såg lyxiga ut när man delade dem på mitten!

    SvaraRadera