tisdag 26 oktober 2010

Steg för steg: Att göra cookie-pops

Här ska jag visa hur du enkelt sätter fast pinnar på dina kakor så att det blir så kallade cookie-pops. Jag har använt kakdegen till vaniljkakor utan bakpulver men du kan givetvis använda den kakdeg du själv vill.

1. Det du behöver är kakdeg, kavel, kakmått, kakpinnar och en stekspade. Det finns kakpinnar att köpa färdiga men jag gör egna genom att enkelt klippa trägrillpinnar på mitten.


2. Kavla ut degen till ca 5 mm och ta ut kakor med hjälp av kakmåtten.


3. Lyft över kakorna till en plåt. Se till att inte lägga kakorna för tätt utan lämna utrymme för pinnarna.


4. Lyft upp kakdegen och placera kakpinnen under kakan.


5. Tryck till degen runt pinnen så att kakan blir slät på ovansidan.


6. Så där, nu är pinnarna på plats. Grädda kakorna enligt receptet.


7. När kakorna är gräddade låter du dem vila någon minut på plåten och lyft sedan försiktigt av kakorna med hjälp av en stekspade. Lyft inte i pinnen förrän kakan har kallat helt.


8. Låt kakorna svalna på galler. Sen är de klara att äta eller dekoreras vidare.

22 kommentarer:

  1. Vad har du använt för pinnar?

    SvaraRadera
  2. Vilken fin beskrivning du har gjort! Detta vill jag verkligen ta och testa inom kort =)

    SvaraRadera
  3. Vad fint det blev och tack för en tydlig beskrivning!

    SvaraRadera
  4. Fin och bra beskrivning. En till sak jag måste testa :o)

    SvaraRadera
  5. Åh vilken bra steg-för-steg-beskrivning! Har kikat in här några gånger och blir lika sugen på att testa dessa godingar varje gång. Och med din beskrivning så kan jag ju inte låte det vara längre! Näpp - imorrn blir det test & utvärdering! ;-)

    Tack för att du delar med dig så generöst!
    Ha en bra dag och på återseende!
    // Angelica

    SvaraRadera
  6. Jättebra steg-för-steg-visning! Nu kan jag äntligen prova på att baka dessa godsaker! :)

    SvaraRadera
  7. Kul! Jag är inne på att kanske göra en halloweenvariant lagom till helgen :)

    SvaraRadera
  8. Johanna: Jag har använt trägrillpinnar som jag klippt på mitten. Det går att köpa färdiga kakpinnar, men jag tycker de här är billigare och funkar lika bra.

    Hanna - Bakfnatt: Tack! Jag tycker det är jättekul med nya idéer och alla dessa kakor på pinne gillar jag. :-)

    Mor-Mia: Tack!

    Mumsigheter: Tack!

    Sofia - Oförglömliga tårtor: Jag har också en "vill-prova-på"-lista. Det finns mycket roligt man vill testa. :-)

    Johanna - Bland muffins och pelagoner: Gör det, det är jättekul. Min son är förtjust i att äta kakor på pinne och det är jag med. :-)

    Angelica - Angel - Dolliver: Vad kul att du hittat hit. Hoppas beskrivningen kommer till nytta. :-)

    Rebeka: Tack! Prova gärna, det blir en rolig kaka.

    Helena: Ja, gör det! Det skulle passa perfekt på den här typen av kakor. :-)

    SvaraRadera
  9. Så fiffigt! :) Kanse borde testa det här, barnen gillar det nog precis som din son!

    SvaraRadera
  10. Kakor på pinnar är allt bra fint, fikabordet känns genast så mycket festligare! Ska nog ta och testa (efter den här inspirationen) någon favoritkaka och se hur det blir!:)

    SvaraRadera
  11. Perfekt tips! tack så mycket ;) jag ska prova nåndag hehe jag låva.

    SvaraRadera
  12. Vilken bra instruktion! =)

    SvaraRadera
  13. Så här kan man ju också göra! Måste jag prova en dag! :)

    SvaraRadera
  14. Tack för ett toppen tips !! Kram

    SvaraRadera
  15. Du har fått en Award av mig !

    SvaraRadera
  16. Kjempefine - jeg skal lage disse til jul. Men med pepperkaker!

    TAkk for inspirasjon!

    Malin

    SvaraRadera
  17. Johanna: Varsågod! Mycket smidigare än att köpa färdiga. :-)

    Ida - Chokladsockerkaka: Ja, det tror jag säkert att dina barn gillar också. :-)

    Karin / bevemyrs blogg: Testa gärna, det piffar till kakan lite extra tycker jag. :-)

    Sana: Varsågod. :-)

    Sockerrus: Tack!

    Tina N: Det tycker jag att du ska göra, väldigt enkelt och det blir stor effekt av det. :-)

    Fröken M: Varsågod.

    Ewelina: Tack så jättemycket! Vad glad jag blir. :-)

    no15: Ja, till pepparkakor passar de säkert jättebra. Och så lite kristyr på. :-)

    SvaraRadera
  18. wow, vad fina! perfekt inspiration! har aldrig gjort sådana, tänkte prova när det vankas kalas nästa gång.

    hoppas du får en fin helg!

    SvaraRadera
  19. Charlotta: Tack! De passar perfekt till kalasen. :-)

    SvaraRadera