torsdag 28 oktober 2010

Brunkans långa

Det här brödet kommer från boken "Bröd från Brunkebergs bageri" och jag har bakat det många gånger. Det är en stor favorit. Det är långt ifrån det nyttigaste brödet eftersom det innehåller en hel del socker, men det är otroligt gott. Dessutom är det väldigt enkelt att göra.

Det ska egentligen vara grahamssurdeg i brödet, men jag har gjort en egen variant av surdegen baserat på vetesurdeg. Det fungerar alldeles utmärkt.






MIN VARIANT AV GRAHAMSSURDEGEN:

100 g vetesurdeg
150 g vatten
150 g grahamsmjöl

Gör så här:
Blanda vetesurdeg, vatten och grahamsmjöl i en bunke. Sätt plastfolie över och låt stå i rumstemperatur 8-12 timmar. Om du inte tänker baka brödet direkt så ställ in bunken i kylskåpet, den klarar sig där några dagar.


BRUNKANS LÅNGA
2 st

600 g vatten
1125 g vetemjöl
375 g grahamssurdeg (eller min variant enligt receptet ovan)
20 g jäst
150 g mörkt muscovadosocker
35 g honung
30 g havssalt

Gör så här:

Dag 1:
Blanda alla ingredienser utom saltet och knåda degen i maskin 10 minuter eller för hand dubbelt så länge. Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare 5 minuter. Lägg över degen i en oljad plastlåda med lock och låt degen vila i 30 minuter.

Vik försiktigt, utan att trycka, degen från ena sidan mot mitten och sedan från andra sidan mot mitten. Vänd sedan degen så att undersidan hamnar uppåt. Sätt på locket och ställ in i kylskåpet och låt den jäsa över natten.

Dag 2:
Sätt ugnen på 250 grader och ställ samtidigt in en tom plåt nederst i ugnen.

Själp upp degen på ett mjölat bakplåtspapper. Knåda inte, utan dela direkt på längden till två brödlängder.

Ställ in bröden i mitten av ugnen och häll samtidigt lite (0,5 dl) kallt vatten i den tomma varma plåten. Stäng snabbt ugnsluckan och sänk temperaturen till 175 grader. Släpp ut ånga efter 20 minuter, då kan du samtidigt passa på att sätta in en termometer i ett av bröden.

Grädda bröden totalt ca 35 minuter eller tills innertemperaturen är 98 grader. Låt bröden svalna på galler.


Receptet hämtat från boken Bröd från Brunkebergs bageri.

6 kommentarer:

  1. Åå, vilken smarrig köttbullemacka!! Älskar köttbullar och rödbetsallad.
    Fint bröd också, förresten ;)

    SvaraRadera
  2. Ja men absolut så kan jag göra en liten beskrivning, och kanske lite steg för steg bilder också. Vi får se vad jag kan hitta på! (:

    SvaraRadera
  3. Håller med om att det känns som mycket socker.

    Å andra sidan - det är inte värre än vilket köpebröd som helst. T.ex. Skogaholmslimpa.

    Men jag tror du skrev lite fel i receptet. Ska det inte vara:
    1125 g vetemjöl special
    och
    375 g grahamssurdeg

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  4. Jag skulle bakat det till idag men så hade vi inte någon jäst hemma, får bli nästa vecka istället när jag kommit hem från Landskrona

    SvaraRadera
  5. Therése: Ja, visst är det gott med köttbullar och rödbetssallad. En favorit. :-)

    Jen: Åh, vad bra. Ser fram emot det. :-)

    Lena: Är väldigt gott också. :-)

    Martin: Mycket socker och mycket gott. :-) Du har helt rätt att jag skrivit fel, jag har ändrat nu. Tack för att du påpekade det.

    Cupcakesfluffan: Synd att du inte hade någon jäst hemma. Trevlig resa!

    SvaraRadera