torsdag 14 oktober 2010

Kalljästa frukostfrallor med lin- och solrosfrön

Förra veckan visade jag er bilder på frukostfrallor med lin- och solrosfrön som blev lite överjästa och lite för mörka. I helgen som var gjorde jag ett nytt försök och den här gången blev de perfekta, så idag bjuder jag på receptet. Vid första försöket använde jag yoghurt, den här gången blev det filmjölk men det spelar nog ingen roll vad man använder.

Så mitt tips är att ni lyxar till helgens frukost med nygräddade frallor, kan det vara något? Allt jobb görs på kvällen innan, enklare kan det knappast bli.






KALLJÄSTA FRUKOSTFRALLOR MED LIN- OCH SOLROSFRÖN
8 st

25 g jäst
3 dl filmjölk
3 msk linfrön
0,5 dl solrosfrön
1 msk honung
0,75 tsk salt
4 dl vetemjöl
1 dl rågmjöl + 0,5 dl till utbaket

Gör så här:
Smula jästen och lös upp den med filmjölken. Tillsätt linfrön, solrosfrön, honung och salt. Arbeta in vetemjölet och 1 dl rågmjöl. Använd 0,5 dl rågmjöl till att forma 8 st frallor. Degen är väldigt kladdig, men försök att inte arbeta in mera mjöl. Lägg frallorna på ett bakplåtspapper och ställ in i kylskåpet att jäsa över natten med en bakduk över.

På morgonen ställer du fram bröden i rumstemperatur medans ugnen blir varm. Pensla frallorna med vatten och strö på valfria frön. Grädda frallorna i mitten av ugnen i ca 10 minuter i 250 grader.

13 kommentarer:

  1. att starta helgen med en riktig mysfrukost innehållande färska frallor låter som en alldeles utmärkt idé!! :)
    De ser väldigt goda ut!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar frukost bulla särskild bulla som har frön! det ska jag prova när jag har alla ingredeint

    SvaraRadera
  3. Kalljäst är riktigt hyvens. Det finns inget som slår nybakat bröd på morgonen! Underbart att slippa stå och härja med det på morgonen också, utan bara kunna grädda dem och sen är det klart!

    SvaraRadera
  4. Ser trevligt ut!
    Snyggt med frön på toppen!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  5. Dessa måste jag prova någon gång. Jag provade ju de andra du hade gjort men äldsta sonen var inte så jätteförtjust i brödkryddorna. Dock har han en kinkig period så jag lär väl få ta bort/byta ut solrosfröna också. =) Men fil och honung låter gott i.

    SvaraRadera
  6. Annica - annicake: De var väldigt goda också. :-)

    Sana: Ja, visst är det gott med frön både i och på. :-)

    Helena S: Ja, visst är det så. Härligt när allt jobb redan är gjort och man bara kan njuta av resultatet. :-)

    Martin: Jag tycker också det blir snyggt med frön på, lite mer liv i bullarna, plus att de blir väldigt goda också.

    Carro: Jag har testat de andra frukostfrallorna utan brödkryddor och det fungerar jättebra det också.

    SvaraRadera
  7. Jag tänker alltid att jag ska baka bröd till helgen men det blir aldrig av, det här borde till och med jag kunna fixa :)

    SvaraRadera
  8. alltid gott med nybakta frallor till frukost

    SvaraRadera
  9. Vad lyxigt till en helg frukost bra ide

    SvaraRadera
  10. Mumsigheter: Det är klart du fixar det, det är väldigt enkelt och går dessutom snabbt. :-)

    Cupcakesfluffan: Ja, visst är det.

    Millas Hälsoblogg: Ja, det är lyxigt att få nybakt till frukost.

    SvaraRadera
  11. Ser väldigt gott ut måste jag säga. Sen jag började med tårtor har jag knappt hunnit med brödbak tyvärr. Finns ju inget enklare sätt att lyxa till helgen! Får se om jag får tid att testa någon gång... :-)

    SvaraRadera
  12. Maria: Hoppas du har tid någon gång att testa dessa eller något annat frukostbröd.

    SvaraRadera
  13. Min kompis mathias gillar bröd.. och baka.. han tycker det är gott. jätte gott.. mmmmm säger han.

    SvaraRadera