söndag 17 oktober 2010

Att fuskstarta och mata en vetesurdeg

Givetvis kan man starta en vetesurdeg utan att fuska, men eftersom rågsurdegen är lättast att få igång så ska jag här ge dig ett tips på hur du får igång en vetesurdeg om du redan har en rågsurdeg.


VETESURDEG

50 g rågsurdeg (0,5 dl)
100 g vatten (1 dl)
100 g vetemjöl (1,5 dl)

Blanda rågsurdeg, vatten och mjöl i en glasburk. Sätt på locket löst och ställ på varmt ställe (20-25 grader) i 8-12 timmar. Surdegen ska nu ha rest sig och är klar. Skruva fast locket och förvara i kylskåpet. Mata en gång per vecka.


Mata en vetesurdeg:
Häll ut allt utom 50 g surdeg (0,5 dl) och blanda med 100 g vatten (1 dl) och 100 g vetemjöl (1,5 dl). Rör om och låt stå varm i 8-12 timmar. Ställ tillbaka in i kylskåpet.

10 kommentarer:

  1. Jag har fortfarande inte provat att baka surdegsbröd, men blir mer och mer sugen på att testa. Verkar lite komplicerat tycker jag nog...

    SvaraRadera
  2. Genvägar - som inte är senvägar - är alltid bra.

    Man kan också ha i betydligt mindre mängd rågsur - och vänta i några dygn - så får du samma resultat.

    Helena - det är inte så komplicerat - den behöver lite längre tid att jäsa på bara - men det är det som gör det så mycket godare.

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  3. Kan lägga ut receptet ikväll. =)

    SvaraRadera
  4. Spännande med tips på hur man gör det lite snabbare...
    Jag har utmanat dig i min blogg!

    SvaraRadera
  5. Gjorde också så med min vetesur, men den finns tyvärr inte längre! Den är inte riktigt lika tålig som rågsurdegen!

    SvaraRadera
  6. Surdegar av den här goda sorten ska man vara rädd om och vårda ömt har jag förstått men gamla surdegar av andra slag ska rensas bort innan de blir lik i garderoben.

    SvaraRadera
  7. Nu har jag uppdaterat inlägget med det väldigt enkla receptet. =)

    SvaraRadera
  8. Helena: Surdegsbröd är egentligen inte så komplicerat, men det kräver att man planerar sin bakning eftersom det tar lite längre tid. Så prova gärna.

    Martin: Tack för tipset om att ta mindre surdeg och vänta lite längre, det ska jag komma ihåg.

    Johanna: Tack, ska kolla.

    Mumsigheter: Ja, det är ett ganska säkert sätt att få igång en ny surdeg. :-) Jag ska kolla in utmaningen.


    Sanne - Mina baktankar: Jag har också märkt att vetesurdegen är lite känsligare.

    BeBest: Hihi... precis!

    SvaraRadera
  9. Jag måste se till att alltid ha en surdegsgrund så jag kan baka när jag vill.

    SvaraRadera
  10. Remsan: Ja, det är bra att alltid ha. :-)

    SvaraRadera