fredag 22 oktober 2010

Steg för steg: Att göra en legobit i marsipan

När jag gjorde min legotårta så fick jag frågan om jag inte kunde visa hur jag hade gjort legobitarna som jag dekorerat tårtan med. Jag har här gjort en beskrivning hur jag gick tillväga. Nedan använder jag marsipan men det går givetvis lika bra med sugarpaste.

1. Det du behöver är marsipan (och eventuellt en legobit, självklart diskad och ren).


2. Ta av lite marsipan och rulla åtta stycken små kulor.


3. Forma den stora marsipanbiten till ett så slätt rätblock som möjligt. Använd gärna något platt som hjälp att få sidorna platta.


4. Så där, nu är marsipanen formad som grunden till legobiten.


5. Platta till de små kulorna något.


6. VALFRITT: Tryck lite med en legobit på de små bitarna så att legologgan överförs till marsipanen. Loggan blir spegelvänd men lite kul tycker jag att det är att det på varje lite legopigg står "LEGO".


7. Pensla med lite vatten och lägg försiktigt upp de små legopiggarna.


8. Klart! Nu har du en ätbar legobit i marsipan.

28 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Blir nog en legotårta på kommande barnkalaset :)

    SvaraRadera
  2. Älskade verkligen din Legotårta! =)

    SvaraRadera
  3. väldigt pilligt att göra chokladskor! Men det verkar vara väldigt pilligt att göra lego bitar med (:

    SvaraRadera
  4. Din lego tårta är jätte fin. Mycket pysel men det lånade sig!

    SvaraRadera
  5. Vilket jättebra tips att trycka en legobit mot piggarna! Det tänkte jag inte på när jag gjorde legobitarna för ett tag sen. Annars gjorde jag ungefär som du gjort. :-)

    SvaraRadera
  6. Åh ja. Jag tyckte också synd om honom.. Ja! sen att han var superlik henrik dorsin tyckte jag var kul. Men tyckte synd om honom också att han inte fick någon krage. Funderar lite på varför det inte finns några tjejer också.

    SvaraRadera
  7. Dina tips är kanonbra Erika! Tack för att du delar med dej av så mycket smarta grejer!!

    Mina grabbar är helt LEGO-tokiga så detta tips kommer med all säkerhet till användning!

    ha en skön helg!

    SvaraRadera
  8. Du har så fyndiga och kreativa ideér, alltid lika spännande att gå in här :D

    SvaraRadera
  9. Smart!

    Ja, gör det!
    Dom är väldigt poppis i USA, där äter man sällan plain bagels.. Yummie :)

    SvaraRadera
  10. Anna: Vad kul om du gör en legotårta!

    Lisa - Sockerrus: Tack! Jag tycker väldigt mycket om den själv också. :-)

    Jen: Jag förstår det, men de blir väldigt fina (för dig i alla fall). Lite pilligt med lego också, men efter några bitar så går det av bara farten. :-)

    MM Cake Design: Tack! Ja, legotårtan var pysslig att göra men jag är väldigtnöjd med resultatet.

    Tove: Legologgan syns ju inte på bilderna, men det blir lite roligt med den där. :-)

    Anna: Hihi... tänkte inte på att han var lik Henrik Dorsin. Jag tror han lyckas bättre nästa gång (om han ställer upp) kändes som att han inte var så förberedd då han inte tagit tid på det han skulle göra.

    Annica - annicake: Kul att du gillar tipsen! Trevlig helg!

    Sabina: Tack, kul att du tycker det finns spännande saker här hos mig. :-)

    Lisa: Och inte så svårt. :-)

    SvaraRadera
  11. Monika: Ska prova din variant, fast jag tror jag hoppar över russinen. :-)

    SvaraRadera
  12. Nu påminns jag om varför jag aldrig pyntar tårtor och bakverk på lika fint vis som du gör, vilket PILL! :-D

    SvaraRadera
  13. Men gud vad fyndigt med ätbartLEGO, min brorsa skulle älska att få det på sin 5års tårta :D

    ha en fin kväll, kram!

    SvaraRadera
  14. Så smart att ta en legobit o trycka med. Gjorde legobitar för ett tag sedan men fick ju inte till legologgan. Nästa gång vet jag hur jag ska göra! Tack för det!

    SvaraRadera
  15. Kanon, nu vet jag hur jag skall göra legobitar den dagen sonen vill ha en sådan tårta, han är ju för liten för lego ännu, här är det duplo som gäller

    SvaraRadera
  16. Knäckebrödet är super gott och enkelt ! Jag brukar baka och stoppa i fina påsar eller cellofan, sen ger jag bort det ihop men en flaska vin när vi ska gå bort. En super enkel men ofta uppskattad liten present :)

    Givetvis sparar jag alltid lite i vårt skafferi oxå, man måste ju ha när man blir sugen :)

    SvaraRadera
  17. Åh, du är så otroligt duktig!! Ha en jätte härlig helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  18. Tina: Jag gillar att sitta och pilla, annars skulle det aldrig fungera. :-)

    Linnea: Barnen på Algots kalas blev jätteglada när de fick äta lego, så det var väldigt uppskattat. :-)

    Sanne - Mina baktankar: Jag tycker det är lite kul med de små, små detaljerna. Alla märker det inte men jag vet att det finns där. :-)

    Cupcakesfluffan: Duplo är bra, det gör inte lika ont att kliva på. :-)

    Sana: Varsågod!

    Delishhh: Tack!

    Fröken M: Måste absolut prova det någon gång. Listan på saker jag vill testa är så lång bara... :-)

    Daniella - BakeCake: Tack! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. Legobitar är ju så himla roliga! Vilken bra idé det där om att trycka loggan på!

    SvaraRadera
  20. Sofia - Oförglömliga tårtor: Lego fungerar i alla åldrar, jag tror aldrig man växer ifrån det. Jag tyckte det var en kul idé att trycka dit loggan. :-)

    SvaraRadera
  21. Gillar när du har beskrivningar av olika saker, de är jättebra! =) Och den där legotårtan var ju så sjukt snygg!

    SvaraRadera
  22. Sockerbagerskan: Vad bra! :-)

    Carro: Tack, jag tycker man kan dela med sig. Alltid kul om någon annan kan ha nytta av mina erfarenheter. :-)

    SvaraRadera
  23. Tack för beskrivningen!! =)
    Kommer jag säkert få användning för=)
    Är rätt så ny på det här med modellering så jag suger åt mig alla tips jag kan få!=)
    Men det är ju sååå kul!
    Kram

    SvaraRadera
  24. Smilla: Varsågod! Jag tycker själv att steg-för-steg-beskrivningar är så bra att ha när jag vill testa något nytt, så därför är det kul att kunna bjuda på några själv. :-)

    SvaraRadera