måndag 4 oktober 2010

"Istället för kalas"-cupcake

Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig. Jag stod hela förra veckan och förberedde Magnus 40-årskalas för släkten men i sista stund så blev det inställt på grund av sjukdom. Eftersom vi har en väldigt liten släkt resulterar bortfallet av två personer att en tredjedel försvinner. Så vi valde att skjuta på kalaset.

Några bakverk gick att rädda genom att frysa in. Eftersom jag redan hade förberett en av tårtfyllningarna och inte kände för att slänga den så blev det lite firande inom familjen i lördags. Jag hittade några muffins i frysen som jag fyllde med lemon curd och så använde jag tårtfyllningen som frosting. Jag kan verkligen rekommendera kombinationen lemon curd och choklad, det är jättegott ihop.





Dessa cupcakes bestod av:
Vaniljmuffins med en fyllning av lemon curd och spritsade med mörk chokladkräm. Dekorationer i sugarpaste och mjuka sockerkulor.

35 kommentarer:

  1. Så fina de är!! Jättefint spritsade, helt lagom dekorerade med väldigt fina dekorationer =) Blev nyfiken på var man får tag i sådana mjuka sockerkulor? Tråkigt att ni fick flytta på kalaset, ni får ta igen det ordentligt sedan ;-)

    SvaraRadera
  2. Åh så söta. =) Vilken tyll använder du?

    SvaraRadera
  3. Åh vilka fina !! Vad är det blommor du satt uppe på ?

    SvaraRadera
  4. Vad fina dom var :) Har läst många som gillar lemon curd så de är väl kanske få tiden att jag också provar de snart. Du har inge recept på det? Eller de kanske man köper färdigt.?

    SvaraRadera
  5. Mycket fina blev det. Dekorationen kom mig att tänka på blommor av saintpaulia.

    SvaraRadera
  6. Vilka fantastiska bakverk du gör!!!! Jag är grymt imponerad. Skulle gärna velat smaka...... ;)
    /Sara

    SvaraRadera
  7. Åh, så himla fina cuppisar!
    Låter spännande med lemon curd och choklad ihop!

    Synd att ni fick flytta på kalaset, men tur att du kunde ta till vara en del av det ändå!

    SvaraRadera
  8. Jättefina, och ser goda ut! Blommorna är verkligen vackra. Synd att ni fick ställa in kalaset, men ni får ta igen det en annan gång. :-) Jag har också börjat gilla kombinationen citron och choklad, efter att jag övervunnit mina fördomar och vågat smaka.;-) Tycker tex Marabous mörka choklad med citron o ingefära är jättegod. :-)

    SvaraRadera
  9. Vilka jättefina cupcakes. Så fint med de rosa blommorna mot den bruna chokladen.

    SvaraRadera
  10. Tråkigt med inställt kalas men oj såna fina cupcakes ni fick njuta av istället.

    SvaraRadera
  11. Hanna - Bakfnatt: Tack så mycket! Chokladkrämen var faktiskt väldigt enkel att spritsa med. De mjuka sockerkulorna är toppen och finns i tre färjer (rosa, vitt och blå). Jag har köpte dem hos Strössel & annat.

    Johanna: Tack! Jag använde Wiltons tyll nummer 1M.

    Fröken M: Tack ska du ha, jag tycker också att de blev söta. Blommorna är gjorda i sugarpaste och tryckta mellan två silikonformar för att få formen. Sen är de penslade med rosa pulverglitterfärg. Mitten är en mjuk sockerkula.

    Milli: Tack! Ja, testa lemon curd, det är jättegott. Jag har tyvärr aldrig gjort själv men tänker testa att göra egen vid tillfälle. Än så länge har jag bara använt färdigköpt, står bland sylt och marmelad.

    BeBest: Tack!

    Sara: Tack så mycket! Ibland är det synd att man inte kan smaka genom datorskärmen. :-)

    Annica - annicake: Tack! Jag kan verkligen rekommendera choklad och lemon curd.

    Tove: Tack så mycket! Ibland måste man våga smaka fast man inte tror på smaken. Marabous mörka choklad med citron och ingefära har jag aldrig smakat, hoppas att den finns i Sverige också. Ska kolla i affären nästa gång jag handlar.

    Hanna: Tack! Ja, jag tycker också att det rosa blev snyggt ihop med det bruna.

    Kaksmulan: Tack! Det känns bra att det blev något bra av tårtfyllningen. Och eftersom vi inte firat Magnus så jättemycket med gosaker på själva födelsedagen så kändes det rätt att fira lite extra även om släkten inte kom.

    SvaraRadera
  12. hihi... här kör vi verkligen "all in" på kanelbullar idag ;)

    SvaraRadera
  13. Fröken M: Helt rätt en dag som denna.

    SvaraRadera
  14. Så härliga de här blev. Älskar färgerna!

    SvaraRadera
  15. En liten "teknikfråga"... :-) Hur fyller du muffinsen med lemon curd (eller nåt annat)? Lägger du det under det du spritsar, gräver du en grop i muffinsen? Eller lägger du i fyllningen innan du gräddar?

    SvaraRadera
  16. Gud så god den där chokladkrämen ser ut! kan riktigt känna hur den len och god den är i munnen. Jag har redan kollat receptlänken - så enkelt det verkar! Toppen! :-)

    SvaraRadera
  17. Vilka söta cupcakes! Va duktig du är!

    SvaraRadera
  18. Vilka vackra muffins, ser Så goda ut.

    SvaraRadera
  19. Ja det är super med lite hjälpreda. =p

    SvaraRadera
  20. inte?njä jag har ju bara bakat kanelbullar. Inte ätit nån:) men Wow sicka bakelser:P

    SvaraRadera
  21. Men HJÄLP vad gott jag blir så sugen! Vilka fina bilder du tagit också!
    Jag gör ganska mycket glass och nu blev jag faktiskt sugen på att pröva choklad och lemoncurd - hade inte tänkt på den kombinationen!
    /Angela

    SvaraRadera
  22. Wow...söta och vackra dina cupcakes ;) jag din gillar färg kombination mellan brun och rosa de två passar riktigt perfekt!!

    SvaraRadera
  23. Superfina :) Måste nog prova kombinationen lemoncurd och choklad... Har alltid varit lite avig till citrus och chokladblandningar, men främst apelsin&cholklad. Men man ska väl bli vuxen och ändra sig någon gång, då kanske din kombo är bra ;)

    SvaraRadera
  24. Ser himla gott ut, måste ta och beställa hem lite mjuka pärlor, mer ätvänliga liksom :-)

    SvaraRadera
  25. Oväntad combo med lemoncurd & choklad får man ju prova nu när man har egengjord lemoncurd. Otroligt vackra!

    SvaraRadera
  26. Så perfekta och vackra dina cupcakes är. Väldigt fint spritsade och blomman är läcker. Smaken är en av mina favoriter

    SvaraRadera
  27. Vilka fina cupcakes! Jättesnyggt med bruna formar!

    SvaraRadera
  28. Jättesöta! Måste prova fluff med mörk choklad, det såg grymt gott ut!

    SvaraRadera
  29. Trist när man får ställa in kalas så där - men vad skall man göra. Du får se det hela lite positivt, nu får du ju faktist baka igen ;)
    Duna Cupcakes ser riktigtsmarriga ut, man blir riktigt sugen på choklad!
    /Ha det gott & TACK snälla för alla fina kommentarer på MIN blogg

    SvaraRadera
  30. Vilka jättesöta cupcakes. Ser jättegoda ut. Gillar verkligen blomman, så fint när de är penslade med glitter och färg. Måste nog också ta och prova sådana mjuka sockerkulor.

    SvaraRadera
  31. Cecilia: Tack, jag tycker också om färgerna.

    Anna: Den här gången fyllde jag en färdig muffins med lemon curd med hjälp av en sprits. Jag ska visa framöver i ett inlägg hur man gör det. Om man inte har en sådan tyll som är tänkt att spritsa med så kan man göra så här.

    Erka Perka: Chokladkrämen blev väldigt god så den kan jag rekommendera.

    Helena: Tack så mycket!

    SusanneSj: Tack, de var väldigt goda också. :-)

    Johanna: Förstår det. :-)

    chili: Tack!

    Angela: Tack, kul att du gillar bilderna. Smakkombinationen kan säkert funka bra i glass också.

    Sana: Tack, jag tycker också att färgkombinationen blev bra.

    Therésea: Tack! Ja, en del smaker växer man i. Men å andra sidan finns det ju massor att välja på så det finns ju andra alternativ att välja också.

    Cupcakefluffan: Ja, gör det. De mjuka pärlorna var toppen. Inga plomber som flyger när man äter dem, perfekt!

    Mumsigheter: Tack!

    mmCakeDesign: Tack! Krämen var väldigt enkel att spritsa med.

    Ida - Chokladsockerkaka: Tack!

    Ulrika: Tack! Ja, prova med mörk choklad, det är min favorit hittills.

    Matilda Bakar: Ja, det känns tråkigt att det inte blev något men det kan jag inte göra något åt. Jag hoppas kalaset blir väldigt bra när det väl blir av.

    Jennie: Tack! Jag tycker det förhöjer intrycket med lite färg och glitter. Och prova kulorna, de är jättebra.

    SvaraRadera
  32. Jättesöta verkligen, du är så duktig på att spritsa! Och du, vad roligt att du ville vara med i min tävling :)

    SvaraRadera
  33. Vad söta de blev =) Positiva med att ställa in kalas är ju att man har något extra att se fram emot ;-)

    SvaraRadera
  34. Ja det passar perfekt med gamla bananer. Annars brukar jag stoppa in dom i frysen, men nån gång måste man ju göra nått med dom. =p

    SvaraRadera
  35. Johanna - Bland muffins och pelagoner: Tack, jag är nöjd med spritsningen den här gången.

    Sockerrus: Tack!

    Johanna: Precis!

    SvaraRadera