torsdag 23 september 2010

Kalljästa frukostfrallor

Här kommer ett gott tips till helgen. Varför inte fixa nybakade frallor till frukosten. De här kalljästa frukostfrallorna passar utmärkt att börja morgonen med. Eftersom allt görs iordning kvällen innan är det enda som behöver göras på morgonen att slå på ugnen och sätta in bröden. Sen är det bara att vänta på att brödlukten sprider sig i huset.



KALLJÄSTA FRUKOSTFRALLOR
12 st

50 g jäst
3 dl kallt vatten
2 msk olja
1 tsk salt
1 tsk malda blandade brödkryddor
ca 9 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och blanda ut den i det kalla vattnet. Tillsätt olja, salt och kryddor. Blanda ner mjölet och arbeta degen smidig.

Dela degen i 12 bitar och rulla till runda bullar. Lägg dem på ett bakplåtspapper och ställ in i kylskåpet med en bakduk över och låt bröden jäsa över natten.

Ställ fram bröden i rumstemperatur medans ugnen blir varm. Grädda frallorna i mitten av ugnen i ca 12 minuter i 225 grader.

22 kommentarer:

  1. Åååh vad goda de ser ut, blir ju hungrig nu ;) Kram

    SvaraRadera
  2. och de är ju så goda så man nästan springer ur sängen för tidigt för att få börja äta dem!

    SvaraRadera
  3. Trevlig blogg du har! Mycket kul och bra inspiration! Hit kommer jag kika in fler gånger!

    SvaraRadera
  4. Kalljästa frukostfrallor är bland det bästa man kan få till frukost! Nu var det ett tag sedan jag gjorde det men på semestern blev det nybakat till frukost ungefär varannan dag.

    SvaraRadera
  5. Tips (om du vill)! Prova grädda dem på det varmaste, 275° eller högre, då blir det fantastisk skorpa.

    SvaraRadera
  6. Bra idé! Det ska jag göra på nåt sätt nån gång.

    Ett annat sätt att få färskt bröd ofta är att låta deg jäsa (som småbröd är nog bäst). När de är färdigjästa åker de inte in i ugnen - utan in i frysen. Sen kan du när du vill slänga in de frysta degarna i ugn (baka av ungefär som vanligt) och få nybakt bröd på ett kick.

    Jag testade det här:
    http://martinbakar.blogspot.com/search/label/bakeoff

    Ha en trevlig torsdag!

    /Martin
    martinbakar.blogspot.com

    SvaraRadera
  7. Kopiera in svaret här också ifall du inte följer upp dina kommentarer. Jag glömmer iaf ofta av de..
    Haha ja jag kan inte förstå varför de ska bli så fullt när man gillar att baka hehe. Ska förhoppningsvis iväg ikväll och kolla :) Kan inte baka något innan dess känner jag, jag som skulle behöva baka massa bullar, bröd å allt inför kalasen. Har tom skrivit schema för de nästkommande 2 veckorna så jag inte ska missa något i min planering... :)

    SvaraRadera
  8. Ser jättegott ut! :) Måste jag prova imorgon.

    SvaraRadera
  9. kalljästa bröd och frallor är perfekt, så himla gott att få nybakat till frukost och så slipper man stå och baka på morgonen, bara att stoppa in frallorna i ugnen, kan inte bli bättre

    SvaraRadera
  10. Å så fiffigt! Måste jag testa =) Är ju så lyxigt med nybakt bröd.

    Jag har tänkt att lägga ut Nutellafrostingreceptet på lördag. Ska nämligen göra en sats då och ska passa på att skriva ner receptet. Kommer ihåg vad jag stoppar i men inte exakt hur mycket så jag vågar inte lägga ut den än. Tanken var att jag skulle lägga ut det förra veckan men pluggar så jag var tvungen att lägga tiden på det och lite mindre på bloggen =)

    SvaraRadera
  11. Vilket fiffigt sätt att få nybakt bröd på morgonen! Ser jättegoda ut!

    SvaraRadera
  12. Tack för tipset, det ska jag nog göra till på söndag. Så gott med färskt bröd!

    SvaraRadera
  13. Vill gärna prova på denna helgen, så gott de ser ut hihi älkar jag frallor till frukost ;)

    SvaraRadera
  14. Jag har tänkt göra kalljästa frallor så många gånger men det har aldrig blivit av. Nu hoppas jag få det gjort den här helgen, det ser så gott ut!

    SvaraRadera
  15. Milli: De blev väldigt goda också. :-)

    BeBest: Ja, så kan det vara. Brukar vara lättare att få upp mina killar när det nalkas nybakt bröd.

    Christine: Tack så mycket, kul att du gillar min blogg. :-)

    Erka Perka: Jag ska testa högre temperatur nästa gång. Tack för tipset!

    Martin Bakar: Smart att frysa in färdigjästa bullar. Det ska jag komma ihåg. Tack för tipset!

    Milli: Såg att du fått ett nytt. Lyllos dig! :-)

    Darkness: Hoppas de smakar!

    Cupcakesfluffan: Precis! Det är väldigt smidigt att ha jobbet gjort när man går upp på morgonen och bara vill ha en god frukost utan krångel.

    Sockerrus: Ja, visst är det lyxigt med nybakt bröd. Det inte bara smakar gott, det luktar så gott när man bakar bröd också. Ska kolla in nutellafrostingen, tyvärr kan min man inte äta den... men någon gång när han inte ska smaka vill jag gärna testa den.

    Ida - Chokladsockerkaka: Ja, det är väldigt smidigt. Och alla blir glada när det luktar nybakt. :-)

    Carro: Det är en perfekt helgfrukost. Man ska lyxa lite extra när man är ledig.

    Sana: Ja, visst är det gott med frallor.

    Helena: Du måste prova. Mitt eller någon annans recept, funkar med de flesta bröd. Ett smidigt och bra sätt att lyxa lite.

    SvaraRadera
  16. Själv tänkte jag baka kalljästa frallor till söndagmorgon då vi har nattgäster. Kanske skulle ta och testa ditt recept då :)

    SvaraRadera
  17. Det blir ca 10 - 12 st dammsugare av det receptet :)

    Ser super gott ut med bröd :)

    SvaraRadera
  18. Mor-Mia: Alltid kul att bjuda på nybakat när man har gäster. Hoppas dina bröd blir goda.

    Jen: Tack! Ska testa det.

    SvaraRadera
  19. Testade i helgen att göra glutenfria kalljästa, gick inte så bra.. Men berodde nog mest på att jag hade i för mycket mjöl. Ska göra om en annan helg och ändra mjölblandnigen lite. Annars är det ju super att bara röra ihop och sen ta fram och grädda nästa morgon!!

    SvaraRadera
  20. Therése: Ja, det är verkligen smidigt att göra allt jobb kvällen innan. Det känns väldigt lyxigt på morgonen att få nybakt bröd utan ansträngning. Hoppas det går bättre för dig vid nästa försök.

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Vad är brödkryddor för något??

    Vill baka dem, men vet inte om vi har "brödkryddor" (:

    SvaraRadera
  22. Anonym: Brödkryddor säljs bland kryddorna i små påsar. Brödkryddor innehåller fänkål, anis och kummin. Jag har bakat bröden både med och utan brödkryddor och det funkar lika bra utan. Lycka till!

    SvaraRadera