måndag 27 september 2010

Hemmagjord sugarpaste

Jag gör egen sugarpaste till mina tårtor och dekorationer. Jag tycker att den här sugarpasten är lättarbetat och smidig. Den är väldigt enkel att göra och dessutom är det praktiskt att alltid kunna ha sugarpaste hemma istället för att behöva beställa hem varje gång jag ska göra någon dekoration eller täcka en tårta. Jag stötte på det här receptet första gången hos Tove och har sett det på flera ställen efter det. Jag gör så här.


SUGARPASTE

1 msk gelatinpulver
60 g kallt vatten (0,6 dl)
175 g vit sirap (1,25 dl)
1 msk glycerol (det finns på apoteket)
2 msk neutral olja eller kokosfett (jag använder rapsolja)
800-900 g florsocker
ev smak och färg

Gör så här:
Blanda gelatinet med det kalla vattnet. Låt stå tills det blandningen stelnat. Ställ blandningen över ett vattenbad och hetta upp tills det har löst sig. Tillsätt sirap och glycerol och blanda ordentligt. Rör i oljan/fettet och ta bort skålen från värmen. Tillsätt eventuellt smak och färg.

Låt blandningen svalna något. Jobba in florsockret lite i taget och blanda väl. Jag använder elvispens degkrokar på låg hastighet. Den ska vara lite kladdig, för den stelnar något och är lättare att arbeta med om den inte är för torr. Dessutom kan man alltid ha i mer florsocker när man arbetar med sugarpasten. På bilden nedan ser ni hur min sugarpaste ser ut när jag blandat klart.


Häll ut sugarpsten på plastfolie och plasta in den väl. Den är väldigt kladdig nu.


Lägg i tät påse och i tätslutande burk. Låt stå minst ett dygn innan du använder den. Den står bra i rumstemperatur och eftersom det nästan bara är socker klarar den sig nästan hur länge som helst.



Tillägg 2011-03-15: Jag har börjat smaksätta min sugarpaste med 0,5 tsk vaniljessens och det tycker jag blir godare än neutral sugarpaste.

74 kommentarer:

  1. åh, du har så mycke bra recept ! Jag har aldrig testat sugarpaste, men det blir ju så snyggt på tårtor !! Hoppas nån fyller år snart så jag har anledning att baka en tårta och testa :)

    SvaraRadera
  2. Får allt ta och testa att göra egen sugarpaste snart! Har varit väldigt bekväm av mig och bara köpt färdig.. Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  3. Det jätte bra att man kan göra själv ;) jag gjode ofta Gumpaste recept från wilton eftersom jag köpte glucose och gumtext från kakburken men nu köpte jag färdigt SP hihi eftersom det väldigt bekväm som hanna sa hihi

    SvaraRadera
  4. åh, tack för receptet! Det ska jag definitivt testa, är lite tröt på att kladda med marshmellows

    SvaraRadera
  5. Det är mycket med det tekniska! (Mikael B Tretow)

    Jag tror jag över låter det åt yngsta dotera att göra!

    SvaraRadera
  6. Roligt att du gillar receptet! Själv har jag ändå nästan övergått helt och hållet till att köpa sp, blev aldrig riktigt nöjd med den hemgjorda. Å andra sidan vet man inte alltid vad man får när man köper heller - tycker sp varierar väldigt mycket mellan märkena - så kanske jag ändå borde fortsätta göra egen... Fast numera använder jag ändå helst marsipan. ;-)

    SvaraRadera
  7. Bra, det här skall jag absoult testa, har också bara köpt färdig :-)

    SvaraRadera
  8. Fröken M: Sugarpaste är väldigt smidigt att jobba med så det kan jag rekommendera att du testar.

    Hanna - Bakfnatt: Jag tycker att det blir dyrt att beställa eftersom frakten tillkommer varje gång, därför är det väldigt smidigt att kunna göra sin egen sugarpaste. Dessutom är jag väldigt nöjd med resultatet av den. Trevlig kväll!

    Sana: Det kan hända att jag också blir bekväm med tiden. :-)

    TårtOlga: Marschmallows har jag aldrig testat men jag vet ju många som använer det. Tycker absolut du ska testa, det går ju alltid att gå tillbaka till det man gjort förut om man inte är nöjd.

    BeBest: En del saker kanske är bättre att låta andra göra. :-)

    Tova: Jag är väldigt nöjd med det receptet och har aldrig kännt att jag varit missnöjd med resultatet. Så jag fortsätter göra egen ett tag till. Marsipan hag jag täckt med en gång och kommer att täcka med det igen nu i helgen. Det måste jag öva mer på, den känns inte alls lika smidig som SP.

    Bakverk och Fikastunder: Jag är väldigt nöjd med det här receptet. Hoppas du också blir det.

    SvaraRadera
  9. Måste testa att göra egen SP, hittils har jag bara köpt färdig SP, Ballinas och den har varit bra, men skönt att kunna göra egen så att man slipper åka och köpa det, annars har jag ju väldigt nära till Tårtdecor förstås :-)

    SvaraRadera
  10. Mmm... det här ska jag testa.
    Jag har hittils täckt mina tårtor med Marshmellows-sugarpaste och tycker det har gått väldigt bra. Däremot är jag inte så nöjd med att göra dekorationer av den...

    Hur är denna sugarpaste att göra blommor o dekorationer av?

    SvaraRadera
  11. Det här receptet använder jag mig av också och har alltid varit väldigt nöjd med det. Och billigare blir det ju!

    Sist så hade jag slut på glycerol, men det funkade lika bra utan tyckte jag.

    MMF tycker jag också funkar bra, men lite kladdigare kanske. Men å andra sidan godare ;-) ja ja...

    SvaraRadera
  12. Definitivt kommer jag att testa receptet. Då återkommer jag och skriver hur det blir.

    SvaraRadera
  13. Jag undrar om det funkar med agar agar istället för gelatin? Bara att testa, antar jag =)

    SvaraRadera
  14. ja, jag är såååå avis på er som är så duktiga på att baka och dekorera. Jag kikar in till er dagligen och blir grön av avund på allt smarrigt :) Kram

    SvaraRadera
  15. Jag är numera oxå lat och köper färdig SP. Tar bort ett moment i tårtbakningen som jag inte tyckte var så skoj :-P

    SvaraRadera
  16. Cupcakesfluffan: Vad smidigt att bo nära Tårtdecor. Lite avundsjuk blir jag allt, finns mycket jag skulle vilja klämma och känna på i verkligeheten innan jag köper det. :-)

    Disa: Jag tycker att det funkar bra att göra blommor och dekorationer av den här sugarpasten.

    Maria: MMF har jag aldrig testat och inte heller smakat. Kul att du också använder samma recept. :-)

    MariMiloCakeDesign: Återkom gärna, alltid kul att höra hur andra upplever samma recept.

    Cecilia: Har tyvärr ingen aning om ifall agar agar fungerar. Du får testa och utvärdera. :-)

    Fröken M: Du får prova :-) Det är superkul.

    Sockerrus: Visst krävs det lite planering, men samtidigt så klarar sig SP:n väldigt länge. Så länge jag har tiden så kommer jag nog att köra på egengjord. :-)

    SvaraRadera
  17. Har också gjort denna och den funkar bra men jag tyckte han var lite småbubblig i ytan, om man är petig hehe. Mmfén är mer bubblig men godare :) Men jag använder också bara köpt pasta om de inte krisar å jag inte har..

    SvaraRadera
  18. Milli: Jag har aldrig upplevt den som småbubblig i ytan. Men det är tur det finns att köpa för det passar kanske inte alltid att göra själv.

    SvaraRadera
  19. Hej Jag älskar verkligen din blogg, men jga har en fråga angående sp:n fungerar det bra att göra blommor i den?? eller borde man använda sig av typ gumpaste eller liknande, vi ska nämligen ha ett prov i chokladkursen som jag går och jag tänkte ge mig på att göra en blomma och tänkte öva lite innan, men torkar den ordentligt så att blomman inte helt fallerar???


    Nathalie

    SvaraRadera
  20. Nathalie: Det fungerar jättebra att göra blommor med den här sugarpasten. Alla dekorationer jag gjort i sugarpaste är gjorda med sugarpaste efter det här receptet. :-)

    SvaraRadera
  21. hur mycket agar kan man byta ut gelatinet mot??

    tacksam för svar!!

    SvaraRadera
  22. Anonym: Tyvärr har jag ingen aning om hur man ersätter gelatin mot agar. Jag har aldrig använt agar så jag vet inte hur det fungerar i förhållande till gelatinet och om det finns någon omvandlingstabell. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig.

    SvaraRadera
  23. Jag undrar bara, till hur många tårtor räcker en sån där sats? Tack på förhand!

    SvaraRadera
  24. Karin: Om man inte ska göra några dekorationer av satsen så räcker den till två normalstora tårtor (20-25 cm i diameter). Ska man göra dekorationer också så beror det lite på hur mycket dekorationer du gör men då skulle jag nog räkna till att täcka en tårta plus dekorationer.

    SvaraRadera
  25. Nu har jag precis gjort din sugarpaste, det är första gången i mitt liv som jag ens stöter på sugarpaste och har aldrig ens dekorerat en tårta så det ska bli spännande! Dock undrar jag, sugarpasten smakar ju inte särskilt gott (jag tillsatte heller ingen smak) så hur blir det sen? Kommer smakerna i tårtan ta över? Tänkte göra daimchokladfluff och hallonmousse som fyllning och spackla med vitchokladkrämen som du tipsat om.
    Tack för en jätte bra blogg!

    SvaraRadera
  26. Mamamonnie: Sugarpasten i sig smakar mest socker. Jag tycker att smakerna i tårtan ändå kommer fram bra. Jag smaksätter min sugarpaste med 0,5 tsk vaniljessens / sats, det tycker jag blir gott.

    SvaraRadera
  27. är det inte giftig med glyccerol?!

    SvaraRadera
  28. Anonym: Jag har inte själv varit i kontakt med Apotekets personal men har hört andra frågat och fått bekräftat från tillverkaren att den glycerol som säljs på apoteket är livsmedelsgodkänd och är samma sak som benämns som E422.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!Ville bara fråga om glycerol.Köpte den på apoteket och gjorde suggerpaste och reda på att glycerol var inte ätbart så nu vågar jag inte använda den igen.Få man äta den eller har en matsked med ...Tack!!!

      Radera
  29. Jag försöker få klarhet i Glycerol-frågan: jag var på utflykt till apoteket i ICA Maxi och de hade ingen glycerol. I och med att det funnits en tidigare kommentar där det stod att det skulle gå utan och jag ville verkligen ha sugarpaste på min tårta så chansade jag. Resultatet var inte ens i närheten av vad jag föreställt mig. Dekorationerna blev halvskrynkliga tyvärr. Inget man skulle hänga i julgranen direkt.
    Hur som helst har jag nu upptäckt jag besitter en jättestor burk glukos. På den stod det att den lämpade sig gott till sugarpaste. NÅgon som vet om det går att byta ut glycerol mot glukos i receptet?

    SvaraRadera
  30. Deborah: Vad bra att veta att det inte blir lika bra utan glycerol. Jag handlade min glylcerol på något av apoteken på stan, bredvid Stora Hotellet.
    Vill du använda glukosen till sugarpaste så byter du ut sirapen mot glukos, det ska funka jättebra. Vet att det i vissa länder inte säljer vit sirap och där används glukos istället för sirap.

    SvaraRadera
  31. Det kan ju vara att jag gjorde nåt annat konstigt också iofs och att det inte hade nåt med glycerol att göra. Vore ju inte första gången.... :O) Tack för tipset. Ska vandra dit med god framförhållning nästa gång!

    SvaraRadera
  32. Deborah: Jag har aldrig testat utan glycerol så jag vet inte hur skillnade blir. :-)

    SvaraRadera
  33. hej! jag undrar om det är möjligt att färga sp med vanlig hushållsfärg? jag ska ha harry potter-fest på tisdag & har inte tid att beställa pastefärger. jag vet om att marsipan inte fungerar jättebra med hushålsfärger, men när det gäller sp är det lite olika bud jag hört. tacksam för svar!

    SvaraRadera
  34. Kajsa: Jag har själv inte testat att färga in SP med vanlig karamellfärg. Skulle gissa att det som händer är att det kan bli lite kladdigt eftersom karamellfärgen är lösflytande jämfört med pastafärgen. Testa en liten bit först och ha i extra florsocker samtidigt som du färgar in SP:n, så kanske man slipper att det blir kladdigt.

    SvaraRadera
  35. Hej vilken härlig blogg!
    Jag har precis börjat hålla på med sp! ska den vara så kladdig, blir den fastare när man låter den vila några dagar? Hur färgar du din sp?? Jag har nämligen provat att göra egen men de gick inge bra å färga, så nu har ja köpt! Jag färgade med karamellfärg, funkade inge bra! Många frågor!!
    Mvh
    Hanna

    SvaraRadera
  36. HEj jag gjorde denna sp men nu efter ett dygn är jag ska använda den så känns den som en elastisk boll och idag så måste jag göra tårtan =( har det lite stressigt... är det så den ska vara eller hmmm .. skulle du inte kunna videoblogga en sån lagning och hur det blir efter ett par dagar ?

    när jag skulle köpa glycerin på apoteket så kollade tanten konstigt på mig och sa att det inte går o äta det.. Anna

    SvaraRadera
  37. Hanna: När man gör sugarpasten är den kladdig, den måste vila minst en dag för att bli lite fastare. Vet inte hur mycket den skiljer i kladdighet medllan några dagar (efter första dygnsvilan) men det kan nog hända att den blir lite mindre kladdig ju längre man väntar. Jag färgar in sugarpasten med pastafärg, den är inte lika flytande som karamellfärg och blöter inte upp sugarpasten. Karamellfärg har jag aldrig testat men kan tänka mig att det blir alldeles för kladdigt.

    Anna: Förlåt mitt sena svar. Sugarpasten kan bli lite hård och elastisk när den vilat. Kan beroe på bl.a. två saker. Antingen har man haft i för mycket florsocker från början eller så är den inte uppknådad. Sugarpaste behöver knådas ordenligt innan den ska användas. Är den väldigt hård kan man köra några sekunder i micron för att mjuka upp den innan man knådar. Personalen på apoteket har jag hört ofta inte vet att man kan äta glycerin. Jag har inte själv varit i kontakt med Apotekets personal men har hört andra frågat och fått bekräftat från tillverkaren att den glycerol som säljs på apoteket är livsmedelsgodkänd och är samma sak som benämns som E422.
    Videoblogga... får fundera på det, vet inte riktigt hur man gör. :-)

    SvaraRadera
  38. Hej. Kul att se allt du gör, blir verkligen inspirerad. Jag har funderat på att göra egen sockerpasta och hittade ditt recept. En lite fundering jag har är om du tror att det går att smaksätta/färga denna med choklad eller kakao på något sätt? Något du testat? Vill ha en brun pasta.
    Tacksam för svar.

    SvaraRadera
  39. Hannah: Jag vet andra som gjort egen sugarpaste och använt det färdigsmaksatta florsockret som har chokladsmak, det ska tydligen fungera bra. Tove har ett recept på chokladsugarpaste (länk) som jag testat, den blev lite smulig och jag tyckte den var svårare att använda än vanlig sugarpaste, men det kan ha varit så att jag inte arbetade sugarpasten varm och smidig innan jag skulle använda den. Lycka till!

    SvaraRadera
  40. Tack för receptet! Mammas kompis har gjort så snygga tårtor och även blombuketter och bebisar och allt möjligt i sockerpasta och jag blir såå sugen att testa istället för marsipan.

    Återkommer till din blogg!

    Ha en fin kväll!

    /YvvePyvve

    SvaraRadera
  41. YvvePyvve: Ja, testa. Det är jättekul!

    SvaraRadera
  42. Skulle köpa glycerol idag men de hade beställt hem fel så jag fick glykos istället, så nu står jag här utan men har provat en sats ändå får vi se. Apoteket säljer 2 olika glycerol, det ena är inte så hälsosamt att äta utan används till träd och blad tror jag att det var. Skrattade lite när hon visade mig den flaskan och jag sa att jag avstod nog från den då eftersom jag inte ville riskera att de som ska äta tårtan hamnar på akuten i slutet av dagen :-) Tack för en helskön blogg, kommer att följa dig nu framöver! kram

    SvaraRadera
  43. Nu ska jag med prova ditt recept. Har aldrig testat sugarpaste förut utan bara kört med marsipan. Tycker tårtan smakar bättre, men det är kanske lättare att göra figurer med pastan.
    Tack för receptet iaf! /Lisa

    SvaraRadera
  44. Hej! Älskar verkligen din blogg. Men jag undrar över glycerolen som ska vara i receptet. Är det samma som den man använder för att "bevara kvistar och höstlöv" eller finns det en annan? Den jag har hittat kommer från apl. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Tack för receptet.
      Ang glycerol som apoteket säljer till löv och kvistar hittade jag denna länk:
      http://bazingabrewery.se/blogg/angaende-apotekets-glycerol/
      Så nu törs jag använd den iallafall :)

      Tack för en spännande och inspirerande blogg.

      Radera
  45. Hej!
    Jag ska ha dop på lördag. Jag undrar lite över hur tidigt man kan förbereda dekorationer till tårtan. Jag ska göra doptårtor på fredag och ska ha sugarpaste ovanpå med blommor. Hur tidigt kan jag göra blommorna utan att de torkar (slår in dem i plastfolie - eller?) Kan jag göra dem redan imorgon onsdag? När ska jag lägga på sugarpasten på tårtan - på lördag eller funkar det om jag gör det på fredag kväll?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym: Förlåt sent svar. Jag brukar göra mina tårtor så här (länk).

      Radera
  46. Hej!
    Jag har gjort din sp idag o det ska bli spännande att prova att arbeta med den imorgon. Hur långt innan jag ska använda den kan jag göra den? Är den som köpt som håller flera veckor om den bara är väl inpackad?
    Tacksam för svar

    Paula

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pralingrodan: Den håller väldigt länge eftersom den innehåller till största del socker. Jag har använt sugarpaste upp till två månader efter det att jag gjort den och det har fungerat bra/smakat bra.

      Radera
  47. Jag har blivit otroligt inspirerad av dina tårtor och hade gärna önskat att du bakade vår bröllopstårta men jag såg att du bor i Linköping så det är LÅNGT emellan. istället tänkte jag försöka lära mig baka själv istället och är väldigt tacksam för dina recept och tips!
    Nu har jag varit på apoteket och letat glycerol, och de har bara en sort som det står "för löv och kvistar" eller något liknande på. Den innehåller bara glycerol och 15% vatten, men jag vill bara dubbelkolla med dig att det är rätt?

    SvaraRadera
  48. Hej.
    Tänkte testa detta recept till en födelsedagstårta jag ska göra nu till helgen. Undrar dock en sak. Hur mycket räcker detta recept till? Jag tänkte göra en tårta stor som en långpanna, ca 5-8 cm hög. Räcker detta eller måste jag göra dubbel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle göra två satser för säkerhets skull.

      Radera
  49. var på apoteket och kollade efter glycerol. men enligt dom så var det för att tex konservera löv. du menar inte glukos?

    SvaraRadera
    Svar
    1. dom på apoteket ringde också tillverkaren och sa att dom skulle inte rekomendera att äta det

      Radera
  50. Hej. Vi provade receptet både med och utan glycerol, funka lika bra. Använde karmelfärg och fick tillsätta mera florsocker men det funkade bra. Använder oxå kakao som brun och det gick bara bra.
    Tårtorna blev lyckade :-)

    SvaraRadera
  51. Hej!
    Har använt mig av ditt recept flera ggr och tycker det blir jättebra. Nu undrar jag om du vet ifall man kan använda gelatinblad istället för pulver?

    Mvh Josefina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde ju inte vara några problem.funkar ju på samma sätt. På baksidan av min förpackning av gelatinpulver så står det att 1 tesked pulver motsvarar 2 blad. Så räknar man om det så borde du behöva 6blad för att motsvara 1msk.

      Radera
  52. menar du inte glukos?

    SvaraRadera
  53. Har precis gjort min första sugarpaste, som nu ligger och vilar. Smaksatte med citronessens. Smakade gott :)

    Under tiden jag stod med vispen så läste jag kommentarerna. Blev lite rädd när ni pratar om att glycerolen är giftig. Apoteket har bara 2sorters glycerol, den för kvistar och en annan som är ännu mer koncentrerad.
    Jag använde den för kvistar. Pratade med apotekspersonalen. Visst tyckte dom det va konstigt att man har det när man bakar, men en så liten mängd borde inte vara någon fara.
    Borde gå att baka utan glycerol då den bara är till för att göra hållbarheten längre och hålla bort mögel.

    SvaraRadera
  54. Ps. Hur blir smeten/degen om man bara låter den vila i 12timmar?

    SvaraRadera
  55. Hej. Har nu gjort min första sugarpaste o det enligt recept ovan. Vet inte vad jag gjort för fel men den fastnar hela tiden i kaveln när jag kavlar (den är av plast ). Ska jag ha i mer florsocker eller potatismjöl/maizena? Tycker det är svårt att veta vilken konsistens pasten ska ha när mn jobbar med den.

    SvaraRadera
  56. http://www.shenet.se/ravaror/glycerin.html

    Raka svar om glycerol/glycerin

    Långt ner om detta i mat

    SvaraRadera
  57. hej, jag gjorde egen sugerpaste nu, men jag kunde inte använda mer en hälften utav florsockret, och då började den bli riktigt torr.. ;( Vad kjan jag ha gjort för fel? låtit den svallna för mycket? för lite? tagit bort den från vatten badet för tidigt?

    SvaraRadera
  58. Blir lite fundersam då jag läser detta om att ni använder glycerol i bakningen.
    Har det inte blivit något missförstånd någonstans och det är glukos som menas? Som ju är en sorts socker.
    Det måste ju även bli bättre, då just glukos är det som används i mat och godis, för att det ska bli mjukt och man undviker sockerkristaller.

    SvaraRadera
  59. Hej, går det att använda gélésocker istället för gelatinpulver? och i så fall hur mycket och hur? Tack på förhand.

    SvaraRadera
  60. Hej!Ville bara veta om glycerol. Hade också köpt på Apoteket den med röda bokstäver på flaskan.När jag gjorde sockerpasta så använde jag en matsked i den men sen fick jag veta att det var inte ärbart glycerol...Är det samma glycerol som du brukar använda eller är det något annat då?
    Tack!!!

    SvaraRadera
  61. Mat och dryck
    Glycerin (E 422 Glycerol) får användas utan mängdbegränsning i alla livsmedel som får innehålla tillsatser. Det används som konsistensmedel och neutralt lösningsmedel för andra ämnen. Vanligast är det i söta livsmedel (glass, kakor, godis, sprit, öl) med fördelen att vara sött utan att vara jäsbart, men det får inte användas som sötningsmedel.
    Invärtes bruk
    Som laxerande medel; 1-2 msk är kraftigt avförande.
    Giftighet
    Ogiftigt. Stora doser ger huvudvärk och illamående, mer sällan törst, förvirring, hjärtarytmi, lungödem. Liksom den liknande söta alkoholen sorbitol är det laxerande men inte lika mycket. Det deltar i kroppens ämnesomsättning och påverkar vätskebalansen och kan orsaka uttorkning (farligt särskilt för hjärtsvaga och njursjuka) och blodsockerhalten (riskabelt för diabetiker). Någon rekommendation om högsta acceptabla dagliga intag (ADI) finns inte.
    Miljö
    Lätt nedbrytbart. Danska Miljøstyrelsen bedömer glycerins miljöfarlighet som liten. Godkänt som Bra Miljöval.

    Mat och dryck
    Glycerin (E 422 Glycerol) får användas utan mängdbegränsning i alla livsmedel som får innehålla tillsatser. Det används som konsistensmedel och neutralt lösningsmedel för andra ämnen. Vanligast är det i söta livsmedel (glass, kakor, godis, sprit, öl) med fördelen att vara sött utan att vara jäsbart, men det får inte användas som sötningsmedel.
    Invärtes bruk
    Som laxerande medel; 1-2 msk är kraftigt avförande.
    Giftighet
    Ogiftigt. Stora doser ger huvudvärk och illamående, mer sällan törst, förvirring, hjärtarytmi, lungödem. Liksom den liknande söta alkoholen sorbitol är det laxerande men inte lika mycket. Det deltar i kroppens ämnesomsättning och påverkar vätskebalansen och kan orsaka uttorkning (farligt särskilt för hjärtsvaga och njursjuka) och blodsockerhalten (riskabelt för diabetiker). Någon rekommendation om högsta acceptabla dagliga intag (ADI) finns inte.
    Miljö
    Lätt nedbrytbart. Danska Miljøstyrelsen bedömer glycerins miljöfarlighet som liten. Godkänt som Bra Miljöval.

    Källa: http://www.shenet.se/ravaror/glycerin.html

    SvaraRadera
  62. Har precis gjort sp enligt ovan recept. Till punkt och pricka. Den luktar lite underligt (cocosfett??) och blev otroligt kladdig. Fick ha i ytterligare 300g florsocker och tycker fortfarande den e lite skum. Har arbetat in extra florsocker efter att ha låtit den legat över natten. Nu vilar den igen. Vi får se vad det blir för resultat. Tror dock inte det blir billigare i längden än att köpa sp. Här kostar 1 kg 6 €. Vad kostar det i Sverige?

    SvaraRadera
  63. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  64. Hej! Om jag ska använda flytande glykos hur mycket ska jag ta i då? Och hur gör jag? 😳

    SvaraRadera
  65. Hej, jag vill göra figurer av sugarpste I förväg så att det är bara att täcka tårta sedan. Hur långt innan kan man förbereda dessa figurer? Hur bör jag förvara dem? TACK :)

    SvaraRadera
  66. Provade detta recept idag och det behövdes mycket mer florsocker men för övrigt en väldigt bra och sammanhängande deg. 😀

    SvaraRadera