söndag 5 september 2010

Glasskräm

Den här tårtfyllningen är trots namnet inte gjort av glass, men det smakar vaniljglass. Fyllningen är jättegod och passar till de flesta andra fyllningar. Det här receptet räcker till ett lager i en normalstor tårta.


GLASSKRÄM
1 lager

2 dl mjölk
5 msk marsanpulver
2 dl vispgrädde

Gör så här:
Vispa ihop mjölk och marsanpulver till vaniljkräm, ställ in i kylskåpet några minuter för att stelna. Vispa grädden. Rör ihop vaniljkrämen och den vispade grädden.

Tillägg 2010-09-06: Fick tipset att man kan hälla ovispad vispgrädde i vaniljkrämen och vispa till önskad konsistens. Jag har även fått tipset att det går bra att spritsa med glasskräm.
Du kan självklart använda valfri vaniljkräm i glasskrämen, använd hälften vispgrädde och hälften vaniljkräm när du blandar.

25 kommentarer:

  1. Det där har jag gjort ett antal gånger men jag hade ingen aning om att det kallades för glasskräm. Kul, nu vet jag det! :-)

    SvaraRadera
  2. Låter som en perfekt fyllning när man som jag gillar vanilj!

    SvaraRadera
  3. Svar:
    Tack ska du ha! De var mumsiga!
    Jovisst går det bra att spritsa glasscreme!
    När jag gör min brukar jag hälla ovispad grädde i vaniljcremen och vispa till önskad konsitens.

    SvaraRadera
  4. Erka Perka: Första gången jag hörde namnet så tänkte jag att det var konstigt att fylla en tårta med glass, men så var det ju inte. :-) Väldigt smidig och god fyllning tycker jag.

    Lena-Tårtan: Den är väldigt god och bra eftersom den passar till de flesta andra fyllningar.

    Linda: Smidigt att vispa direkt i vaniljcremen, det ska jag komma ihåg. Ska absolut testa att spritsa med den någon gång.

    SvaraRadera
  5. Mmm jag älskar glasscreme. Är engligt mig den perfekta fyllningen =) Gjorde en tårta till idag som innehöll just det.

    SvaraRadera
  6. Tja, vad ska man annars kalla den? Gräddig vaniljkräm? Eller något komplicerat franskt? Crème à base de crème glacée du ciel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gräddvanilj...som den har hetat i alla år på bagarier/konditorier. Glasskräm finns att köpa i säck från kåkå ...används tex i butterbullar och lyxwienerbröd��

      Radera
  7. Ja svårare än så behöver det inte vara men svårigheten är nog att komma håg det just då när den fyllningen skulle kunna vara passande!

    Jag tycker dina recept verkar goda men inte särskilt krångliga. Inte värre än att en ovan gubbe som jag skulle kunna ta i stort sett vilket som helst och ändå känna att det finns en chans att resultatet blir presentabelt även vid mer krävande tillfällen!

    SvaraRadera
  8. Funkar det att blanda med hemgjord vaniljkräm också? Den man köper smakar ju helt annorlunda...

    Tack än en gång för tipset om arraken, jag har uppdaterat inlägget nu.

    SvaraRadera
  9. Sockerrus: Ja, visst är den god!

    Matpolisen: Glasskräm är det perfekta namnet även om det förvirrade mig lite första gången jag hörde det.

    BeBest: Enkla recept är de bästa.

    Moster: Ja, det funkar med vilken vaniljkräm som helst. Hälften vispgrädde och hälften vaniljkräm.

    SvaraRadera
  10. Bra tips för en ovan tårtmakare som jag!

    SvaraRadera
  11. Ja denna är god :) Fundera också på vad glasscreme var innan man såg ingredienserna :) Tänkte prova att göra denna pajen i morgon med antingen hallon och rabarber eller bara rabarber, vad tror du är godast? Och kan man ha frysta bär i eller ska de vara tinade?

    SvaraRadera
  12. Jag såg din kommentar hos Bagerskan och tänkte berätta att man kan köpa cellofanpåsar på Lagerhouse. Finns både stora och små påsar där just nu =)

    SvaraRadera
  13. Helena: Fyllningen är jättegod och väldigt enkel. Hur bra som helst. :-)

    Milli: Tror både hallon/rabarber eller bara rabarber fungerar. Låt frysta bär tina och rinna av innan du gör pajen, det blir lite för blött annars.

    Sockerrus: Tack! Då ska jag kolla där. :-)

    SvaraRadera
  14. glasskräm är kanongott att ha i tårta

    SvaraRadera
  15. Vilka fina bakverk du har gjort! Massa smarriga recept, Detta låter jättegott :)

    SvaraRadera
  16. Är det detta som är glasskräm. Har läst det i flera recept, men har inte fattat vad det är. Enkel och pålitlig tårtfyllning!

    SvaraRadera
  17. Cupcakefluffan: Visst är det gott!

    lindablomqvist: Tack! Kul att du tycker om det.

    Sanne-Mina baktankar: En väldigt god och smarrig fyllning, kan verkligen rekommenderas.

    Pehrnilla: Ja, jag fick ditt mail. Jag har svarat. Tack ska du ha!

    SvaraRadera
  18. Tack för alla bra recept. Använde glasskräm för första gången som fyllning i helgen det.Hade även lite hela hallon i. Det blev kanon.
    Linda

    SvaraRadera
  19. Du skrev att man skulle göra fyllningen på onsdagen,lägga på den på torsdagen om tårtan skulle serveras på Lördagen. Gäller det även Glasskrämen? Kommer inte grädden att smaka surt då? Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  20. Tack tack tack :-) äntligen...
    Jag har ätit bullar med glasskräm på kondis för länge sen och undrat hur man gör den. I brist på recept har jag blandat vaniljkräm och vispgrädde för jag tyck det smakar likt. Och så är det samma... hur det kan bli :-)

    SvaraRadera
  21. Mmm gott! Fast det här med att blanda i ovispad grädde fungerade inte för mig. Vispade och vispade men den blev inte tjockare. Började desperat blanda i lite potatismjöl men det hjälpte inte heller. Kanske bör läggas till att den metoden inte alltid fungerar. Smakar underbart dock! (Nu ska jag se om jag kan få den tjockare med lite värme.. vågar man det??)

    SvaraRadera
  22. mm mummsfillibubbla :)!

    SvaraRadera
  23. Det låter som créme légère. Någon som vet om det är samma sak fast ett annat namn?

    SvaraRadera