måndag 28 juni 2010

Jordgubbsmousse

Jordgubbsmoussen är bra och god fyllning till tårtan. Den är dessutom väldigt enkel att göra. Jag köper ofta frysta jordgubbar som jag använder men har du tillgång till färska jordgubbar så är det att föredra. Byt gärna ut jordgubbarna mot något annat bär eller bärblandning om du vill testa nya smaker. Det här receptet räcker till ett lager i en normalstor tårta.


JORDGUBBSMOUSSE
1 lager

300 g jordgubbar
2-4 msk marsanpulver
1 dl vispgrädde

Gör så här:
Mixa jordgubbarna till en slät massa. Rör i marsanpulver tills konsistensen inte känns rinnig. Vispa grädden och vänd ner den i jordgubbarna.

14 kommentarer:

  1. Gudars! Så enkelt! Jag som trodde det skulle i en massa gelatin. Jag har aldrig kommit överens med gelatin av någon outgrundlig orsak. Vad glad jag blir! Nu kan jag också göra mousse :-D

    SvaraRadera
  2. Erka Perka: Ja, den är otroligt enkel och dessutom väldigt god. Inte överdrivet söt heller.

    SvaraRadera
  3. Oh, jag som länge letat efter något med smak av jordgubb att fylla tårtor med. Detta recept lånar jag :D En fråga bara, hur "fast" blir den? Går den att spritsa? :)

    / maria-schon@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Maria: Jag har inte testat att spritsa den, men jag tror att den kanske är för lös.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för detta recept, helt outstanding! Jag har heller aldrig samsats bra med gelantin och detta blev så gott. Riktig jordgubbssmak istället för en massa sockersmak....
    Jag gjorde den väldigt "hård" så jag kommer spritsa med den också. (tog mycket marsan)
    ha det gott o tack igen!

    SvaraRadera
  8. hej!
    jag har börjat tröttna på prinsesstårta men tycker det är väldigt kul att jobba med marsipan, så jag funderar på att göra en vanlig sockerkaksbotten och sedan fylla med jordgubbsmousse och täcka med marsipan, låter det bra? Eller brukar man ha någon mer fyllning än bara mousse? Jag vill ju inte att tårtan ska bli helt platt, utan helst lite kupolformad. Men moussen kanske inte är lika lätt att 'bygga upp' som grädde?
    du får jättegärna skriva till mig ifall du har något tips :)
    min mail är: ilenna_nilsson@hotmail.com

    SvaraRadera
  9. Anneli: Sockerkaksbotten med jordgubbsmousse låter jättegott. Spackla med vispad grädde så kan du forma tårtan som du vill. Lycka till!

    SvaraRadera
  10. Detta låter ju både smidigt och bra. Tänkte testa detta till morgondagens midsommartårta. Har marsanpulver hemma, sån som ska kokas. Går den att använda eller är det den sort (snabbmarsan) som går att vispa ihop med kall mjölk som lämpar sig bäst?
    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  11. Ska det vara snabbmarsan som man blandar med mjölk eller sån man kokar?

    SvaraRadera
  12. Jag undrar också om det ska vara marsan som man kokar eller kallrörd?

    SvaraRadera
  13. Marzan som EJ ska kokas skall det vara!
    Hälsar Anna (som precis gjort sin andra mousse för dagen då jag använde fel marzan i den första!!)

    SvaraRadera
  14. Så den ska inte kokas alls ?

    SvaraRadera