onsdag 23 juni 2010

Enkel filmjölkslimpa

Det finns oändligt många varianter av filmjölksbröd. Det här brödet är min favorit när det ska gå snabbt att baka och jag inte har tid att vänta på några jästider. En skiva av det här brödet tillsammans med smör och och en skiva ost är riktigt gott.


FILMJÖLKSBRÖD
1 st

2 dl fiberberikade havregryn
3 dl dinkelmjöl fullkorn
2 dl dinkelmjöl
1 dl hela linfrön
1 dl torkade aprikoser, hackade
1 dl valnötter, grovhackade
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl filmjölk
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser. Blanda samman med övriga ingredienser till en kletig smet. Häll ner i en smord bakform, ca 1,5 liter. Grädda 50-55 minuter i 200 grader i nedre delen av ugnen. Låt brödet svalna på ett galler under bakduk.

6 kommentarer:

  1. Det där brödet såg riktigt gott ut!! Måste prövas någon gång...

    Och gisses, det var en rejäl kamera du använder (googlat lite)

    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Skulle nog ha varit lite mer rabarber i, smakade inte så mycket.
    Men ditt bröd måste jag prova, ser jättegott ut. =)

    SvaraRadera
  3. Hej! trevlig blogg! Ser smarrigt ut med filmjölksbröd, måste testas

    SvaraRadera
  4. Mmm, det här brödet både ser jättegott ut och låter jättegott! Sugen jag blir på att baka :)

    SvaraRadera
  5. Fin blogg. Gillar generellt inte bikarbonat. Jag tycker det har någon bismak. Har du något tips på vad man skulle kunna byta ut det mot? Jäst, bakpulver?

    SvaraRadera
  6. Apan: Tack! Bikarbonaten kan du byta ut mot hjorthornssalt eller bakpulver. Jag har använt bakpulver ibland när jag inte haft bikarbonat hemma. Så här ersätter du bikarbonaten:

    2 tsk bikarbonat = 4 tsk bakpulver = 2 tsk hjorthornssalt.

    SvaraRadera