måndag 28 juni 2010

Lemoncurdgrädde

Den här tårtfyllningen är nog en ny favorit för mig. Den är dessutom väldigt enkel att göra. Jag använde den i midsommartårtan tillsammans med jordgubbsmousse och det blev riktigt gott. Lemoncurdgrädde blir en frisk och lite syrlig fyllning. Det här receptet räcker till ett lager i en normalstor tårta.

Jag har köpt färdig lemon curd på burk men tänkte göra egen vid tillfälle. Om du har ett bra recept på lemon curd får du gärna lämna en kommentar här eller maila till mig.


LEMONCURDGRÄDDE
1 lager

160 g lemon curd (en halv burk)
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Vispa grädden och rör ner lemon curd.

8 kommentarer:

  1. Lemoncurdgrädde låter verkligen så gott, har precis upptäckt hur gott lemoncurd är. Har bara gjort en omgång med lemoncurd och använde då detta recept. Har tänkt att göra ny Lemoncurd ikväll.

    Kram Linda


    2 citroner
    2 äggulor
    1 ägg
    2 dl socker
    100 gram smör

    Tvätta citronerna. Riv citronskalet fint och pressa ur citronsaften.

    Vispa ägg och socker fluffigt.

    Ställ skålen i vattenbad (kastrull med hett vatten) och tillsätt citronskal och citronjuice. Rör hela tiden tills krämen tjocknat, ca 15 minuter. Skär smör i bitar. Klicka i dem under omrörning tills det smält. Häll i rena glasburkar. Låt svalna. Förvara i kylskåp. Håller c:a två veckor. Räcker till två små burkar.

    SvaraRadera
  2. Åh, mums! Jag älskar lemon curd! Tror dock att mitt recept är ungefär samma som det du fick ovan...

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också lemon curd är jättegott som tårtfyllning! Jag brukar göra egen, använder mig av Leilas recept, det finns i min blogg också.

    SvaraRadera
  4. Lemoncurd är ju så makalöst gott!

    Och missa inte månadens tredje tävling som har startat nu!
    Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  5. Låter jättegott, jag gillar lemon curd så det här ska jag pröva!

    SvaraRadera
  6. Cupcakesfluffan: Tack så mycket! Det lät inte allt för svårt. :-)

    Anna Wolf: Ja, visst är det gott. Det var första gången jag smakade lemon curd och det blir definitift fler gånger.

    Tove: Har kollat receptet i din blogg. Kul att man kan göra med citron eller lime.

    Daniella - BakeCake: Jag ska kolla in vad det är för tävling.

    Lena-Tårtan: Jag tycker du ska prova. Passar bra till en sommartårta.

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Här är mitt recept på Lemon Curd. Har provat det flera gånger och det är supergott enkelt.

    rivet skal av 2 stora citroner eller 2 små
    1 dl pressad citronsaft
    2 dl socker
    2 ägg
    75 g smör

    Tvätta citronerna och riv det gula skalet.
    Pressa ur saften ur citronerna ca 1 dl.
    Blanda citronsaft, socker och skal i en kastrull.
    Koka till sockret smält.
    Vispa upp äggen.
    Slå äggen i citronblandningen och värm på svag värme underomrörning (brukar ta mig ca 10 min) till en tjock kräm. OBS får absolut inte koka.
    Tillsätt smöret i klickar.
    Häll upp på burk och ställ kalt.
    Håller ca 2-3 veckor i kylen.

    SvaraRadera
  8. Hanna: Tack så mycket! Jag måste testa att göra själv snart.

    SvaraRadera