söndag 12 juni 2011

Rabarberkladdkaka

Har ni några rabarber kvar? Då tycker jag att ni ska testa den här rabarberkladdkakan. Vi har ätit den idag och den var härligt kladdig. Den serveras gärna med lite vispgrädde eller kanske lite vaniljglass.

Här är lite andra tips på vad man kan baka med rabarber:
Knäckig rabarberpaj
Kaka med jordgubbar, rabarber och vit choklad
Lyxig rabarberpaj
Rabarbersockerkaka i långpanna

Algot har varit ute och plockat blommor och naturligtvis fick de hamna i en vas på bordet. ♥




RABARBERKLADDKAKA

100 g rabarber
0,5 dl vatten
0,5 dl + 3 dl strösocker
100 g smör
2 ägg
2,5 dl vetemjöl

Gör så här:
Skiva rabarbern och koka den tillsammans med vattnet och 0,5 dl av sockret. När vattnet nästan kokat bort klickas smöret ner och kastrullen tas av värmen.

Rör samman ägg och 3 dl socker och tillsätt vetemjölet. Rör ner rabarbersmeten. Häll smeten i en smord form, ca 22 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Grädda i 25-30 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt kakan svalna. Servera med vispgrädde.

24 kommentarer:

  1. Nej, det här måste jag ju prova! Rabarber och kladdig kaka - MUMS!

    SvaraRadera
  2. Tyvärr finns inga rabarber kvar i kylen längre och trädgården de som fanns kom ifrån har också slut på sina... Men det kommer en ny vår:)

    SvaraRadera
  3. Daedal: Den var riktigt god, så den kan jag rekommendera.

    Hovkonditorn: Mycket. :-)

    Mårtenssons kök: Vad synd, men det kommer ju alltid en ny säsong. :-)

    SvaraRadera
  4. Mums så gott det ser ut. Vi har rabarber kvar här hemma men i morfon blir det skörd för att baka efter ditt recept :0)
    Hoppas allt är bra meddig och att ni har et bra i värmen!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Den såg god ut =) Har massvis med rabarber i frysen som jag inte vet vad jag ska göra med så de är bra med såna här tips =)

    SvaraRadera
  6. Det låter ju jättegott med rabarberkladdkaka! Och vad fint att få självplockade blommor. :)

    SvaraRadera
  7. smarrigt! jag såg att min pojkväns mamma minsann har lite rabarber kvar på deras lantställe. får nog åka dit och norpa :=)

    SvaraRadera
  8. Men shit så gott det låter! :-) Älskar rabarber! Denna bara måste jag testa i sommar :-)

    SvaraRadera
  9. Matilda Bakar | Fotograferar: Hoppas kakan smakar. Allt är bra med mig. :-)

    Milli: Rabarber är perfekta att stoppa i frysen.

    Tove: Ja, jättegott.

    Charlotta: Se till att norpa lite rabarber, det finns så mycket gott man kan göra med det.

    Lisa - Sockerrus: Den blev mycket god så jag rekommenderar den verkligen. :-)

    SvaraRadera
  10. Kladdkaka är ju alltid gott och vad smart att använda rabarber i. :-)

    SvaraRadera
  11. Det här skulle jag gilla skarpt, det vet jag!

    SvaraRadera
  12. Ska precis testa detta! Min sista sötsakdag innan jag drar igång med viktväktarna! Såg så grymt mumsigt ut! :D

    SvaraRadera
  13. Jag har frysen full och det växer fortfarande i Pappas trädgård. Bra med olika recept! Det här lät gott! :)

    SvaraRadera
  14. Så gott det låter, kul med en ny variant på kladdkaka

    SvaraRadera
  15. Mmm så smarrigt, det måste jag prova!

    SvaraRadera
  16. Carro: Ja, kladdkaka är jättegott och det funkade jättebra med rabarber i.

    Tina: Ja, det är en god kombination. :-)

    Simone - Tårt paradiset: Kul att du vill testa, lycka till med Viktväktarna!

    Tina N: Man kan aldrig få för många recept. :-)

    Cupcakesfluffan: Ja, det behöver ju inte alltid vara choklad (även om choklad är vääääldigt gott!). :-)

    Maria: Ja, gör det.

    Hanna: Vad kul att du gillade den. Jag och min familj tyckte också mycket om den. :-)

    SvaraRadera
  17. Vilken kanonidé med rabarberkladdis! Låter jättegott.

    SvaraRadera
  18. Cecilia: Jag lovar, den var supergod. :-)

    SvaraRadera
  19. Blivit några rabarberkakor iår...

    SvaraRadera
  20. provade denna här om dagen! väldigt god! :)

    SvaraRadera
  21. Linnea: Vad kul att du gillade den. :-)

    SvaraRadera