måndag 20 juni 2011

Jubileumstårta för att fira 10-årig bröllopsdag

Jag och Magnus hade 10-årig bröllopsdag i torsdags och i lördags firades detta med en romantisk tårta. Utseendet på tårtan är inspirerat av en tårta från tidningen Cakes & sugarcraft. När jag gör egna tårtor så är det ett perfekt tillfälle att testa nya smaker, den här gången blev det blåbär och vit choklad som fyllning i tårtan och det var mycket gott.

Det stora hjärtat uppe på tårtan är gjort av rice krispies treat som är täckt med sugarpaste. Det var första gången jag testade att modellera med rice krispies treat och det var väldigt smidigt så det kommer jag att göra om. Hjärtat blev lite ostadigt uppe på tårtan så jag satte ett stödhjärta på baksidan.





Tårtan bestod av:
Ljus tårtbotten (18 cm) fylld med blåbärsmousse och vit chokladmousse. Spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med hemmagjord sugarpaste. Hjärtat är gjort av rice krispies treat täckt med hemmagjord sugarpaste. Blommorna och det lilla hjärtat är gjorda i hemmagjord sugarpaste.

35 kommentarer:

  1. Nej så söt! Härligt med det stående hjärtat och de slingrande blommorna. Och blåbär och vit choklad brukar vara omtyckt. :) Skoj det där med rice krispies treat, det borde jag nog testa någon gång.

    SvaraRadera
  2. Cool. Så fint med det stående hjärtat. Jag är lite sugen på att testa det där med rice krispies treat för det känns så slösigt och dyrt när man gör stora grejer med bara sugarpaste. Stort grattis också =)

    SvaraRadera
  3. Vilken fin tårta! Väldigt romantisk :)

    SvaraRadera
  4. Super fin och grattis : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Så fin den blev!! Grattis :)

    SvaraRadera
  6. Superfin tårta!!

    Stort Grattis till era 10 år som gifta!

    SvaraRadera
  7. Super romantisk tårta! :) Väldigt effektfull med det stående hjärtat. Jag har tänkt tanken att testa det där med rice krispies treat, men det har aldrig blivit av, du inspirerade mig väldigt nu. Kanske blir av nästa gång :)

    Stort grattis igen :)

    SvaraRadera
  8. Grattis till hela 10år.Underbar tårta och väldigt romantiskt blir det med hjärta och blommor,och så ska det också vara.

    SvaraRadera
  9. Grattis! Och suuuperfin tårta!! =)

    SvaraRadera
  10. Jättefin tårta! Kul med ett stående hjärta :) Och tack för den värmande kommentaren, ska försöka ta det lite lugnt nu ;)

    SvaraRadera
  11. Gud så fin den blev! Alltså JÖSSES! Bra idé med stödhjärtat bakom =) Och grattis igen!

    SvaraRadera
  12. så himla söt. grattis till er.

    SvaraRadera
  13. Grattis på eran bröllopsdag (i efterskott) Så himla fin tårta. Verkligen jätte vacker med det stående hjärtat så.. Den idén kommer jag säkert låna av dig.. Mycket vacker tårta

    SvaraRadera
  14. Vilken söt tårta! Jättefint med hjärtat uppepå :)

    SvaraRadera
  15. STOR Grattis, och vilken bakverk du gjort!!! wow misst helt detta

    SvaraRadera
  16. Åh vilken vacker tårta! Verkligen fin med hjärtat och blommorna :)

    SvaraRadera
  17. Underbart fin, hade passat riktigt bra som bröllopstårta!

    SvaraRadera
  18. Grattis till er!
    Tårtan blev himla fin =) Kombinationen blåbär och vitchoklad är ju så himla god oxå =P
    Kram

    SvaraRadera
  19. Så fin tårta! Smart lösning med det lilla hjärtat bakom, blev ju jättefint!

    SvaraRadera
  20. Jättefin och romantisk tårta!

    Har testat Rice Krispies treat en gång när jag gjorde berg på en tårta och först trodde jag att jag hade gjort helt fel för det var bara en massa löst kladd. Tänkte slänga alltihop men lät det stå en stund och se, då gick det finfint att forma. Att det smakar gudomligt gott gör ju inte det hela sämre heller =)

    SvaraRadera
  21. Kjempefin kake, og det høres supergodt ut med blåbær og hvit sjokolade! Håper dere fikk en fin feiring av hele 10 år som mann og kone <3

    M:)

    SvaraRadera
  22. Grattis Erika,tårtan är underbar fin!

    SvaraRadera
  23. Så fin tårta! Grattis till 10 år!

    SvaraRadera
  24. Otroligt!!! Jag ska lätt härma den här idén!!!

    SvaraRadera
  25. Tove: Tack! Ja, blåbär och vit choklad blev väldigt gott.

    Hovkonditorn: Tack!

    Cicc: Tack! Jag kan verkligen rekommendera rice krispies treat.

    Milis - Cake o Holic: Tack!

    Sofia: Tack!

    Sara: Tack!

    Annica - annicake: Tack!

    Marsipan Freak: Tack! Du får se till att testa rice krispies treat, det var kul att jobba med.

    Smulansbakblogg: Tack!

    Helena: Tack!

    Smilla: Tack!

    Milli: Tack!

    Alexandra - Kärlek på tallrik: Tack så mycket! :-)

    Lisa: Tack!

    Carola: Tack!

    Ida - Chokladsockerkaka: Tack!

    Cathrine: Tack så mycket!

    Matilda: Tack!

    Mårtenssons kök: Tack!

    Nellie - Sockertussen: Tack!

    Linda - Bengtssons Baksida: Tack!

    Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg: Tack! Rice krispies treat var väldigt kul att prova och jag hoppas jag får möjlighet att göra fler tårtor med det på. Kul att kunna göra lite större saker. Bra idé att använda det när man ska göra berg. :-)

    Monica: Tack!

    Pehrnilla: Tack!

    mmcakedesign: Tack!

    Helena Ljunggren: Tack!

    Sandra: Tack! Härma på du... det är väl det som är meningen med nätet att man ska hitta idéer och inspiration. :-)

    Charlotta: Tack!

    SvaraRadera
  26. Vilken vacker liten tårta! Jättefin! Har oxå velat testa rice krispies treats till att modellera men glömt av det. Ville testa när jag satt och tittade på en massa Cake Boss-avsnitt :-) Ska nu försöka testa receptet du la ut :-)

    Ha en härlig helg!
    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  27. Lisa - Sockerrus: Tack så mycket!

    SvaraRadera
  28. Vad härligt romantisk och vacker den blev, perfekt till en bröllopsdag alltså :-)

    SvaraRadera
  29. Så otroligt söt och annorlunda :)

    SvaraRadera