lördag 18 juni 2011

Rice krispies treat

Rice krispies treat är väldigt goda och de kan ätas både som kakor eller som godis. Testa gärna att smaksätta kakorna med choklad, nötter eller torkade bär. Mina blev smaksatta med vit choklad och det blev supergott.

Rice krispies treat är också vanligt att man använder när man modellerat ätbara saker, framför allt stora saker där man gör basen av rice krispies treat och sedan täcker med sugarpaste eller marsipan.



RICE KRISPIES TREAT

3 msk smör
300 g marshmallows
1,5 liter rice krispies
(smaksättning: 1 dl hackad choklad, hackade jordnötter eller torkad frukt)

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull på låg värme. Häll i marshmallows och smält dem under omrörning, se till att blandningen inte bränns i botten på kastrullen. När allt är smält tas kastrullen från plattan och rice krispies hälls i (och eventuell smaksättning). Blanda ordentligt. Ta ur smeten och lägg i en smörad form. Blöt händerna med vatten och tryck sedan ut massan i formen. Låt kallna och skär sedan i önskad storlek. Förvara i tätslutande burk i 2-3 dagar.


Att modellera tårtdekorationer med rice kriespies treat:
Forma gärna massan medans den fortfarande är varm. Blöt händerna och tryck till önskad form. Om den ska täckas med sugarpaste eller marsipan så görs det med fördel medans massan fortfarande är klibbig.

Ska dekorationen med rice krispies treat kunna ätas bör den göras högst tre dagar i förväg. Kan man däremot tänka sig att inte äta dekorationen så går den att göra långt i förväg vilket ibland kan vara skönt eftersom det faktiskt tar rätt lång tid att förbereda vissa dekorationer.

21 kommentarer:

  1. ojojoj, de där är så otroligt goda! måste nog ta och slänga ihop en sats snart :D

    SvaraRadera
  2. De här äts verkligen jämt - av alla - i USA! Jag kan sakna dem lite nu, men det är klurigt att göra dem vegetariska tack vare allt gelatin i marshmallowsen =( Goda är de i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns vegan marshmallow i Usa, vet dock inte om det finns i Sverige..

      Radera
    2. Det finns marsmallowfluff utan gelatin, dock inte vegan, innehåller äggvita. Funkar nästan bättre tycker jag!

      Radera
  3. Ja, dessa är jättegoda! Har gjort dem till jul med torkade tranbär i.

    SvaraRadera
  4. Perfekt att du delar med dej av detta recept! Större dekorationer i sp blir ju lätt väldigt tunga så jag ska testa med rice krispies! Tack!

    SvaraRadera
  5. Åhh det låter spännande! Jag har en massa marshmallows över sen chokladfontänen i fredags..Detta kanske jag skulle göra slut på dem med.

    SvaraRadera
  6. Tack för receptet..brukar kolla på bla cake boss o där använder de ofta något liknande till dekorationer...ska absolut testa!

    SvaraRadera
  7. Gud så bra! Har tänkt länge att jag ska prova det här, man har ju sett de använda det så mycket i Cake boss! :) Verkar hur bra som helst, ska absolut prova så snart jag får tillfälle!

    SvaraRadera
  8. Fridas mat: Ja, visst är de goda.

    Alexandra - kärlek på tallrik: Jag har förstått att de är vanliga i USA, själv hade jag aldrig hört talas om dessa tills för ca ett år sedan.

    Emmy: Torkade tranbär i låter jättegott.

    Annica - annicake: Varsågod! Jag tyckte det var kul att testa det här.

    Viktoria - Pinkpastry: Ja, det tycker jag du ska testa.

    Cupcakesfluffan: De är jättegoda.

    Helena mitt i smeten: Ja, väldigt sött. :-)

    Muffins och annat mums: Ja, Cake Boss använder sånt väldigt ofta.

    Pernilla - Bli min jäst: Jag tyckte det både var gott och lätt att jobba med.

    SvaraRadera
  9. Om man ska dekorera med sugarpaste på rice krispie treats, måsta man göra som men vanlig tårta då och spackla med nåt först, eller är det bara att lägga på sugarpasten på en gång?

    SvaraRadera
  10. Mamma K: Du kan göra på två sätt. Antingen täcker du innan smeten stelnat, då är den fortfarande kladdig och sugarpasten fastnar. Rice krispies treat är dock lite ojämt så det kan behövas ett rejält tjockt lager eller två lager sugarpaste för att det ska bli slätt. Eller så kan man göra som med tårta att spackla och täcka.

    SvaraRadera
  11. Hej hej! Har precis provat ditt recept på detta, funkade ju jättebra, tack så mycket! Tänkte lägga upp receptet på min blogg, länkar förstås hit till "källan". =)

    Mnh Johanna

    SvaraRadera
  12. Johanna Viberg: Ja, visst är det smidigt. Perfekt för lite större dekorationer. :-)

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Jag lånar det här jättebra receptet och lägger upp det på min blogg. Jag hoppas att det är ok. Länkar givetvis tillbaka hit.

    /Elin

    SvaraRadera
  14. Fröken Tårta: Vad bra att du också tyckte om receptet, det är både gott och bra att modellera på. :-)

    SvaraRadera
  15. Om man ska modellera, hur lång tid har man på sig att forma massan innan den stelnar?

    SvaraRadera
  16. Josefine: Jag formade treaten direkt när den var gjord (var klar inon 5-10 minuter), men jag har hört andra som värmt den lite, lite i micron och då kunnat forma den i efterhand eller om man behöver finputsa lite. Lycka till!

    SvaraRadera
  17. Vad smart, måste testa! Kom att tänka på, visst lär man kunna fylla en tårtform med detta och få som en dummy? Sån fejktårta? Du har så fina saker.. vill också bara så bra :)

    SvaraRadera