fredag 18 mars 2011

Tårtbotten - Tre lika

Jag använder oftast det här receptet på tårtbotten och det fungerar jättebra. Dessutom går det alldeles utmärkt att utesluta vetemjölet och baka på enbart potatismjöl om man vill baka glutenfritt. Den glutenfria tårtbotten blir väldigt porös och smulig. Tänk på att det ska vara stora ägg som används annars blir tårtbotten inte så hög.


TÅRTBOTTEN - TRE LIKA
1 st

Vilken diameter bakformen har styr mängden ingredienser:
15-18 cm: 2 stora ägg, strösocker, vetemjöl (och ev. potatismjöl), 1 tsk bakpuler*
20 cm: 3 stora ägg, strösocker, vetemjöl (och ev. potatismjöl), 1 tsk bakpulver*
24 cm: 4-5 stora ägg, strösocker, vetemjöl (och ev. potatismjöl), 1,5 tsk bakpulver*
26 cm: 5-6 stora ägg, strösocker, vetemjöl (och ev. potatismjöl), 2 tsk bakpulver*

* Om ägg och socker vispas länge kan man minska bakpulvret med en tredjedel eller till och med hälften.


Gör så här:
Ta fram äggen i tid så att de blir rumsvarma och ta fram tre glas. Knäck äggen i ett av glasen. Fyll nästa glas med lika mycket strösocker. Det tredje glaset fyller du med lika mycket vetemjöl. Man kan ersätta en 1/4-1/3 av mjölet med potatismjöl (du kan ersätta allt vetemjöl med potatismjöl om du vill baka en glutenfri tårtbotten) eller kakao om man vill ha en chokladtårtbotten. Ha även i bakpulvret i glaset med mjöl och rör om ordentligt så att bakpulver och mjöl blandar sig ordentligt.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten och blanda försiktigt med en slickepott. Smöra en form och klä kanterna med bakplåtspapper. Smöra bakplåtspapperet och mjöla formen (använd potatismjöl om du bakar glutenfritt). Häll i smeten i formen.


Grädda tårtbotten i 175 grader i nedre delen av ugnen:
20 minuter för 2 ägg
25-30 minuter för 3-4 ägg
35-40 minuter för 5-6 ägg

Se till att inte öppna ugnsluckan under de första 20 minuterna eftersom botten då kan sjunka ihop. Jag tycker att jag brukar se på kakan när den börjar bli klar, då släpper den från bakplåtspapperet. Känn efter med en provsticka så att kakan inte är kladdig i mitten. Ta ut tårtbotten ur ugnen och låt den svalna något innan du stjälper upp den.


Tillägg 2011-04-19: Jag har skrivit om receptet, såg att jag skrivit av det fel. Bottnarna blir finare om man inte använder för mycket potatismjöl.


Receptet hämtat från Baka baka liten kaka

29 kommentarer:

  1. Jag har testat detta recept tidigare, utan lyckat resultat, måste nog prova igen, för det verkar ju vara så bra! Och när kunniga bakbloggare gör det kan det ju inte gå fel :-)

    Har du gjort det med chokladbotten? Byter man bara ut en del av mjölet mot kakao då eller?

    SvaraRadera
  2. tack för tipset! ska baka tårta nästa vecka när jag blir tvillingfaster! :=)

    trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Så smart! Måste provas :)

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Hanna: Jag misslyckas ibland jag också men ofta kan man dölja det med spackel. Eller om det blir riktigt illa så kan man göra cakeballs eller dammsugare. :-) Fast ofta blir det bra. Jag har inte gjort chokladbotten men man ska kunna byta ut en del av potatismjölet mot kakao.

    Charlotta: Åh, vad roligt att bli faster till tvillingar. Grattis! Hoppas tårtbaket går bra.

    Anna: Ja, det är ett väldigt enkelt recept att komma ihåg. :-)

    SvaraRadera
  5. Perfekt tips för en bak-analfabet som jag.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker också att det här receptet är så himla smidigt! :)

    SvaraRadera
  7. Remsan: Ja, enklare kan det knappast bli. :-)

    Pernilla - Bli min jäst: Ja, det är väldigt smidigt.

    SvaraRadera
  8. Mycket bra tips på fotot med pappret runt kanterna, skulle vi tänkt på när det gjordes cheescake i fredags... Men bättre sent än aldrig, nästa gång gör vi såhär.

    Ha en bra vecka,
    Anki o Håkan

    SvaraRadera
  9. Jag måste bara prova den här recept. Undrar bara om du sen delar dem i flera bottnar eller ska dem vara som dem är.

    SvaraRadera
  10. Vilket smart recept, måste jag testa någon gång. :-)

    SvaraRadera
  11. Mårtenssons kök: Ja, bakplåtspapper på sidan av formen är riktigt bra. :-)

    MMCakeDesign: Jag delar bottnarna i tre delar, annars blir de alldeles för tjocka.

    Carro: Gör det. :-)

    SvaraRadera
  12. Roligt att läsa om "tre lika". Så har jag alltid gjort mina rulltårtor efter ett recept från min farmor på 80-talet!
    //Carin

    SvaraRadera
  13. Salsta m.m.: Bra recept lever länge. :-)

    SvaraRadera
  14. Hej, jag har använt det här receptet och bakat glutenfritt med potatismjöl två gånger men tårtbottnarna blev bara platta ( det blev som ett lager botten). Jag har bakat med hälften vetemjöl och hälften potatismjöl tidigare och då har de blitvit jätte fina och porösa.

    Jag sitter och funderar på vad som kan ha gått fel. Erika brukar du baka/lyckas med att enbart baka med potatismjöl?
    //Natalia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör alltid glutenfria bottnar efter detta recept & misslyckas aldrig!

      Jag använder Finax orangea mjölmix & några stora matskedar potatismjöl då jag gör mina bottnar! Ingen märker att det är glutenfritt & tror dessutom de är köpta bottnar :-)!

      I min blogg finns lite glutenfria recept här & var :-)

      Radera
  15. Natalia: Jag har enbart bakat glutenfritt efter det här receptet en gång och då gick det jättebra, hög och fin botten. Har även läst många andra som använder detta recept till just glutenfria tårtbottnar. Tyvärr vet jag inte vad som kan ha gått fel, testa att minska bakpulvret något, det kan ställa till det ibland.

    SvaraRadera
  16. Tack för tipset med 3-3-3. Tårtan blev jättegod.

    SvaraRadera
  17. Hej, jag ska baka en tårta till min bror som tar studenten. Och jag vill ha en stor tårta som en långpanna cirka. Hur mycket ska man göra då av denna tårtbotten satsen?

    SvaraRadera
  18. Hur gör jag för att bottnen inte skall springa högst upp? Mina bottnar blir inte jämna utan spricker på toppen och blir höga.

    SvaraRadera
  19. 1000TACK! Detta receptet ska jag verkligen spara, enkelt, snabbt och den absolut finaste tårtbotten jag någonsin gjort!

    SvaraRadera
  20. hej: måste bara fråga, fattar inte riktigt... du skriver:

    Man kan ersätta en 1/4-1/3 av mjölet med potatismjöl (du kan ersätta allt vetemjöl med potatismjöl om du vill baka en glutenfri tårtbotten) eller kakao om man vill ha en chokladtårtbotten.

    Alltså, ska jag byta ut ALLT mjöl mot kakao eller bara 1/4-1/3 Hälsningar anna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag bakade chokladbotten så hällde jag i 1dl kakao i botten på mjölglaset (jag gjode den största satsen på 6 ägg) och sedan fyllde jag upp med vanlig mjöl resten i glaset! Det blev lagom mycket chokladsmak tycker jag!

      Radera
  21. Hur många dl är dina glas på?
    Dvs hur många dl ca av mjöl o socker blir det ex m 5-6ägg?

    SvaraRadera
  22. Kan man byta ut sockret mot lika mkt kokossocker?

    SvaraRadera
  23. jag smaksatte inte mina bottnar med nått :( hade tänkt lite vaniljsocker iaf... Vad tror du? är det totalt smaklösa el tror du att de ger sig med hjälp av fyllningarna? Å by the way, tack för en fin blogg med massor av hjälp :)

    SvaraRadera
  24. Hej!
    Har du nåt tips på hur man kan dela snyggt i 2 ev 3 delar? När jag testar det går alltid sådär.

    SvaraRadera
  25. Jag gör alltid glutenfria bottnar efter detta recept & misslyckas aldrig!

    Jag använder Finax orangea mjölmix & några stora matskedar potatismjöl då jag gör mina bottnar! Ingen märker att det är glutenfritt & tror dessutom de är köpta bottnar :-)!

    I min blogg finns lite glutenfria recept här & var :-)

    SvaraRadera
  26. Testar i kväll en glutenfri variant med hälften potatismjöl, och hälften glutenfritt basmjöl. Väntar nu på kakan ska kallna :)

    SvaraRadera
  27. Hej vilken potatismjöl använda ni.

    SvaraRadera