torsdag 24 mars 2011

Kladdiga cookies

Här kommer receptet på de chokladiga kakorna som jag bjöd mina arbetskamrater på i tisdags. De uppslattades med lite hembakade kakor till fikat. Om du tycker om choklad så tycker du om de här kakorna, de är så chokladiga som kakor kan bli. Kakorna har en liten yta ytterst och när man biter igenom den så kommer man in till det lite kladdiga och mjuka som gör att chokladsmaken kommer fram till max. Jag kan verkligen rekommendera dessa.

Receptet kommer från boken "Fler kladdkakor" av Mia Öhrn men jag hittade det hos Kakbiten. Jag visste inte vad kakorna hette men det hjälpte mig Hanna med, tack så mycket! Originalreceptet innehöll råsocker men jag använde strösocker och det gick lika bra, dessutom gjorde jag mina lite större så istället för 24 st så fick jag 20 st.




KLADDIGA COOKIES
24 st (jag gjorde 20 st)

2 ägg
1,75 dl råsocker (jag använde strösocker)
75 g smör
400 g mörk choklad
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 krm salt

Gör så här:
Vispa ägg och socker i en bunke. Smält smöret och 200 g av den mörka chokladen och vispa ner det i smeten. Rör ner mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt. Hacka den resterande chokladen i bitar och rör ner chokladbitarna i smeten. Klicka ut smeten på plåtarna och grädda i ca 7 min i 200 grader i mitten av ugnen. Låt kakorna svalna något innan de tas av plåten.


Receptet hämtat från boken "Fler kladdkakor" av Mia Öhrn

21 kommentarer:

  1. Hjäääääälp så goda det ser ut!!!

    SvaraRadera
  2. Men så goda, kan riktigt tänka mig hur gott de smakar!

    SvaraRadera
  3. åh herregud vad gott det låter, din förklaring i början gjorde att det vattnades i munnen på mig =D Får nog bli några sådana här snart!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig beskrivning, de verkar jättegoda!

    SvaraRadera
  5. Men gud vad gott det ser ut och verkar! Jag älskar verkligen choklad så det här receptet sparas absolut.
    Och grattis i efterskott på födelsedagen! :-)

    SvaraRadera
  6. Har precis skrivit av receptet, blir nog cookies på lördag :-)

    SvaraRadera
  7. Bullmamma: De är riktigt smarriga. :-)

    Thérese: Hihi... jag lovar att de är goda också.

    Bland muffins och pelagoner: Mycket choklad... det är aldrig fel.

    Cupcakesfluffan: Mycket!

    Alexandra - kärlek på tallrik: Hoppas du också gillar dem.

    Linda - Bengtssons Baksida: De är mycket goda.

    Carro: Tack! Om du gillar choklad så är det här kakan för dig. :-)

    Dani: Hoppas du gillar dem.

    SvaraRadera
  8. Mums vad goda dom såg ut!! Ha en fortsatt jätte härlig helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  9. Jisse, vad goda de låter! Härligt med skidsemesterhela familjen.

    SvaraRadera
  10. Vad goda de såg ut! Även mandelkubben såg goda ut :) Har aldrig ätit såna hehe. Grattis i efterskott :-)

    SvaraRadera
  11. Jag uppdrog åt maken, som älskar choklad, att baka dessa. De blev grymt goda! Vi åt dem bl a som dessert med en klick grädde och frusna hallon till, vilket sjuåringen älskar.

    Har hittat en hel del gott här på din fina blogg, du är verkligen duktig!

    SvaraRadera
  12. Daniella - BakeCake: De är mycket goda.

    Millas Hälsoblogg: Jag håller med. :-)

    Remsan: Ja, det var härligt med skidsemester.

    Milli: Tack!

    Blueferret: Tack! Kul att ni gillade dessa, låter jättegott med grädde hallon till, det får jag testa.

    SvaraRadera
  13. Din beskrivning av kakorna fick mig att testa receptet och jag kan bara säga att jag inte blev besviken! Kakorna är verkligen jättegoda =)

    SvaraRadera
  14. Hanna - Bakfnatt: Ja, visst är de goda. Helt klart en favorit. :-)

    SvaraRadera
  15. Hjälp vad goda !!!

    SvaraRadera
  16. Monique: Ja, de går utmärkt att frysa dem. :-)

    SvaraRadera
  17. Wow! Bakade dessa idag att ha med mig när jag ska iväg på Onsdag och jag måste säga att de vart riktigt smarriga! Men är fortfarande lite mjuka på utsidan, ska de vara så eller har jag gjort något fel? ^w^

    SvaraRadera
  18. WOW vilken grej. Fantastiska. 👍

    SvaraRadera