onsdag 30 mars 2011

R2D2

När Christoffer fyllde sex år gjorde jag en R2D2-figur och en namnskylt till honom med Star Warstema. R2D2 och skylten skulle läggas på en glasstårta och ni kan se hur fint det blev hos Angela.

R2D2 gick väl rätt bra att göra förutom att den den blå sugarpasten torkade lite för snabbt och inte riktigt ville som jag ville. Till sist var han ändå klar. Det jag bävat mest för var namnskylten. Christoffer är ett ganska långt namn och för att kunna göra en skylt som inte blev för stor behövde texten vara ganska liten. Jag började med att rita bokstäverna i Adobe Illustrator, skrev ut dem på papper och klippte ut. Sen kavlade jag ut gul marsipan och skar ut bokstäverna på samma sätt som jag tipsat om i "steg för steg"-beskrivningen här. Marsipanen var väldigt smidig att jobba med och texten gick över förväntan att göra. Texten är ganska liten och varje bokstav är ca 1,5 cm hög.

Det som var lite nervöst med just den här modelleringen var att jag skulle skicka dem med posten. Skulle allt komma fram helt? Trots väl packande med bubbelplast så lossnade några detaljer från R2D2:s rygg. Fötterna lossnade också men det gick att bygga ihop R2D2 på plats.









R2D2 består av:
Hemmagjord sugarpaste. Målad med ätbart silverpulver blandat med citronsaft.

Namnskylten består av:
Marsipan

20 kommentarer:

  1. vilken fin dekoration! jag blir så sugen på att göra en Star Wars-tårta själv, men så är jag ett stort fan av filmerna också ;)

    SvaraRadera
  2. Så fin dekoration! Skickligt av dig att kunna göra så fin namnskylt trots att den var så liten!

    SvaraRadera
  3. Tuff !! Du är så himla duktig :)

    SvaraRadera
  4. Fin! Tur att den inte var helt platt, när den kom fram.... ;)

    SvaraRadera
  5. Wow! Mina killar hade älskat en R2 på sin tårta :)

    SvaraRadera
  6. Superläckert!! :-)

    sv: Jag lämnade helgens tårta med flowerpasteblommor på i kylen över natten och de blad som var närmast tårtan hade smält lite. Dock var de väldigt fina på tårtan de timmar den stod framme. Jag skulle nog pensla dekorationerna ifall du vill att de ska se fina ut längre än en dag. Du får gärna återkomma och berätta, ifall du testar att pensla dem :-) Tycker absolut att du ska testa för det är jättegott. Vispa dock inte cream cheese för länge för då blir det väldigt rinnigt :-P

    SvaraRadera
  7. Gud så SÖT!! Du är fantastisk på detaljer :)

    SvaraRadera
  8. Frida: Tack! Jag har sett filmerna men kan inte påstå att jag minns allt. R2D2 minns jag i alla fall. :-)

    Tove: Tack! Jag trodde att det skulle vara pilligare att göra skylten än vad det var. Tror att det var en fördel att använda marsipan som inte torkar lika snabbt som SP.

    Fröken M: Tack!

    Tina N: Tack! Ja, det skulle ju kunna ha varit bara smul av den kvar efter transporten så jag är glad att den höll. :-)

    Anna: Tack!

    Lisa: Tack! Och tack för svaret.

    Pernilla: Tack!

    SvaraRadera
  9. Åh, vad pilligt det måste ha varit! Så fint, och att det funkade att skicka dem...

    Carina

    SvaraRadera
  10. Riktigt cool tårta till en liten kille!

    SvaraRadera
  11. Vilken cool figur! Namnskylten var också jättefin :)Vad modigt av dig att våga skicka dom på posten jag skulle nog vara hypernervös för att något skulle gå sönder. Tur de gick så bra ändå som de gjorde :)

    SvaraRadera
  12. Cool! Verkligen många detaljer som du fått väldigt bra.

    SvaraRadera
  13. Carina: Tack! Ja, lite pilligt är det allt. :-)

    Mårtenssons kök: Tack!

    Milli: Jag var rätt nervös när jag skickade den, det kändes bra att det gick så bra som det gjorde. :-)

    Maria: Tack!

    SvaraRadera
  14. Så tjusig R2D2! Fantastiskt gjord.

    SvaraRadera
  15. Himla sött. Trode att måla med silver färg funkade bara med alkohol eller vodka som jag brukar göra. He he nu får jag drycka min votka, citron har jag alltid hemma.

    SvaraRadera
  16. Cecilia: Tack! :-)

    mmcakedesign: Tack! Det fungerar lika bra med citronsaft.

    SvaraRadera
  17. Åh så bra att man kan måla med citronsaft. Kan man blanda ut pastafärg med citronsaft också? Eller ska man ha pulverfärg?
    Jag ska försöka måla en traktortårta till mig son...

    SvaraRadera
  18. Emma: Det går bra att använda citronsaft till pastafärg också. Det behövs väldigt lite citronsaft. Jag har målat korgtårtan med prästkragar" med pastafärg utblandat med citronsaft. Den tårtan var ljusbrun från början och så målade jag den mörkare och för att få lite mer liv i korgen.

    SvaraRadera
  19. Himmlar så duktigt du är denna hade min son älskat :)

    SvaraRadera