onsdag 9 mars 2011

Brunkans långa med mindre socker

Brödet Brunkans långa från boken Bröd från Brunkebergs bageri är väldigt omtyckt i min familj. Tyvärr innehåller den en hel del socker och den här gången testade jag att halvera mängden muscovadosocker. Resultatet blev ett väldigt gott bröd som jag absolut kommer att baka igen. Originalet är snäppet godare men jag kommer nog att baka det mer sällan än tidigare nu när jag vet att det funkar med mindre socker i degen.






MIN VARIANT AV GRAHAMSSURDEGEN:

100 g vetesurdeg
150 g vatten
150 g grahamsmjöl

Gör så här:
Blanda vetesurdeg, vatten och grahamsmjöl i en bunke. Sätt plastfolie över och låt stå i rumstemperatur 8-12 timmar. Om du inte tänker baka brödet direkt så ställ in bunken i kylskåpet, den klarar sig där några dagar.


BRUNKANS LÅNGA MED MINDRE SOCKER
2 st

600 g vatten
1125 g vetemjöl
375 g grahamssurdeg (eller min variant enligt receptet ovan)
20 g jäst
75 g mörkt muscovadosocker
35 g honung
30 g havssalt

Gör så här:

Dag 1:
Blanda alla ingredienser utom saltet och knåda degen i maskin 10 minuter eller för hand dubbelt så länge. Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare 5 minuter. Lägg över degen i en oljad plastlåda med lock och låt degen vila i 30 minuter.

Vik försiktigt, utan att trycka, degen från ena sidan mot mitten och sedan från andra sidan mot mitten. Vänd sedan degen så att undersidan hamnar uppåt. Sätt på locket och ställ in i kylskåpet och låt den jäsa över natten.

Dag 2:
Sätt ugnen på 250 grader och ställ samtidigt in en tom plåt nederst i ugnen.

Själp upp degen på ett mjölat bakplåtspapper. Knåda inte, utan dela direkt på längden till två brödlängder.

Ställ in bröden i mitten av ugnen och häll samtidigt lite (0,5 dl) kallt vatten i den tomma varma plåten. Stäng snabbt ugnsluckan och sänk temperaturen till 175 grader. Släpp ut ånga efter 20 minuter, då kan du samtidigt passa på att sätta in en termometer i ett av bröden.

Grädda bröden totalt ca 35 minuter eller tills innertemperaturen är 98 grader. Låt bröden svalna på galler.

9 kommentarer:

  1. Så fina de blev. Blev det något annan skillnad är smaken med mindre socker?

    SvaraRadera
  2. Det är ju kul om det smakar nästan lika med hälften mindre socker. Särskillt då det är ett matbröd. Socker får man i sig ändå. Receptet lät intressant kan tänka mig att pröva, brukar va gott med surdeg i bröden!:)

    SvaraRadera
  3. Mmm, det var längesedan jag bakade denna fantastiskt goda limpa - nu vet jag vad det blir till helgen! Kanske också en kaffekavring till från Enklare bröd!

    SvaraRadera
  4. Kanon att det blir lika gott med mindre socker

    SvaraRadera
  5. Hembakat bröd är bland det godaste som finns!! Förnämlig om det dessutom går att spara in på det söta!:)

    SvaraRadera
  6. Therése: Det blev inte riktigt samma smak. Jag gillar den med mer socker i men som en vardagsvariant är den här väldigt god.

    Alexandra: Ja, det är gott med surdeg i bröd.

    Lisa: Det är det också. :-)

    Mamma Mimmi: Åh, jag har inte "Enklare bröd" ännu, får önska mig den. :-)

    Cupcakesfluffan: Inte lika gott, men gott! :-)

    Karin / bervemyrs blogg: Ja, hembakat bröd är så gott.

    SvaraRadera
  7. Bra idé.

    Martin
    Martinbakar.se

    SvaraRadera
  8. Martin: Ja, det känns bra att det fungerade bra med mindre socker.

    SvaraRadera