onsdag 16 mars 2011

Butterkaka med vaniljfyllning

Butterkaka är riktigt gott men tyvärr gör jag den väldigt sällan. Anledningen till att den sällan blir gjort är att engångsförpackade bullar är lättare att frysa in och ta fram vid behov än en stor butterkaka. Nu går den här butterkakan alldeles utmärkt att frysa och vill man kan man dela den innan man fryser in den. Ändå blir det oftast till festliga tillfällen jag gör denna. Den här butterkakan blir saftig och god. Ha i valfri fyllning, här har jag valt vaniljfyllning.





BUTTERKAKA
1 st + ca 3 bullar

Vetedeg:
75 g smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
0,5 dl strösocker
0,25 tsk salt
400 g vetemjöl (7 dl)

Fyllning:
4 dl mjölk
10 msk marsanpulver

Pensling:
1 ägg
pärlsocker

Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och häll i mjölken, låt blandningen kallna något. Häll mjölkblandningen över jästen och rör om. Tillsätt socker, salt och vetemjöl. Knåda ordentligt 10 minuter i maskin. Låt degen jäsa i bunken med en bakduk över i ca 30 minuter.

Passa på att röra ihop ingredienserna till fyllningen medans degen jäser. Låt vaniljfyllningen stå i kylskåpet minst 5 minuter innan den breds på.

Häll upp degen mjölat bakbord och knåda den. Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en avlång kaka. Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka och rulla ihop till en rulle. Skär varje rulle i 10 bitar och lägg dem i en springform, ca 25 cm i diameter med snittytan uppåt. Packa bullarna tätt. Blir det några bullar över, lägg dem i bullformar. Låt butterkakan och eventuella bullar jäsa i 40 minuter under en bakduk.

Eventuella bullar: Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö pärlsocker över. Grädda först bullarna i ca 5-7 minuter i 250 grader i mitten av ugnen. Låt bullarna svalna på ett galler under en bakduk.

Butterkakan: Sänk ugnsvärmen till 200 grader och vänta tills ugnen blivit svalare. Pensla butterkakan med uppvispat ägg och strö pärlsocker över. Grädda i ca 35 minuter i 200 grader i nedre delen av ugnen. Lägg över en aluminiumfolie efter ca 20 minuter så att kakan inte blir för mörk.

22 kommentarer:

  1. Jösses så gott! detta receptet ska jag spara!!!!!

    SvaraRadera
  2. Tack!!
    Och tack för ditt svar! :)Ska baka ut den imorgon på tårtan så får jag helt enkelt se, får kanske med smaksätta sugarpasten med vanilj sen. Skönt att du skrev att den vitchokladkrämen inte är så söt, för jag var orolig för det eftersom det är vit choklad i, men philadelphiaosten gör alltså sitt.
    /Monika

    SvaraRadera
  3. Ser supergod ut! Du får så snygga bilder :)

    SvaraRadera
  4. Åh butterkaka är en storfavorit här hemma. Är ju så himla gott! Dumt det blev att kliva in här innan jag ätit frukost ;-)

    SvaraRadera
  5. vad fin! varför heter det butterkaka?!

    SvaraRadera
  6. Den där ser underbart god ut, måste verkligen prova göra den :D

    SvaraRadera
  7. Åå detta är så sjukt gott!!! O din ser verkligen god ut också..!

    /Lotte

    SvaraRadera
  8. Men så häftigt, har faktiskt aldrig sett ett recept på hemmagjord :)

    SvaraRadera
  9. Den ser fantastiskt god ut, så himla fin!!!

    SvaraRadera
  10. UlricaA: Ja, den är riktigt god och jag kan rekommendera den.

    Mamamonnie: Den vita chokladsmörkrämen är ju lite söt men inte alls lika söt som vanlig smörkräm. Jag gillar den.

    Therése: Väldigt gott! :-)

    Sockerrus: Hihi... man ska inte läsa mat- och bakbloggar innan man ätit. :-)

    Charlotta: Tror namnet kommer från engelskans "butter" (smör). Min variant innehåller inte lika mycket smör som många andra varianter. :-)

    Sabina: Den är mycket god.

    Lotte: Jag vet inte varför jag inte gör det oftare.

    Bland muffins och pelagoner: Det är inte speciellt svårt att göra heller. Vill man göra bullar samtidigt är det bara att dubbla receptet så får man en liten sats bullar också. :-)

    Pernilla - Bli min jäst: Mycket god. :-)

    SvaraRadera
  11. Ser väldigt gott ut! Jag gör inte heller så ofta så stora bakverk, känns som att de inte riktigt går åt. Smidigare med bakverk som man kan styckfrysa som du säger.

    SvaraRadera
  12. Åh vad gott! Jag är så svag för alla slags vetebröd!

    SvaraRadera
  13. Åh den ser jättegod ut! Butterkaka har jag aldrig provat baka faktiskt, får kanske bli ändring på det. ;-)

    SvaraRadera
  14. Åh nej, vad gott! Dina recept och bilder är alltid så inspirerande! Det får nog bli butterkaka någon gång snart tror jag ;)

    SvaraRadera
  15. Ååh, ser ju fantastiskt god ut!!

    Kommer ihåg när jag var liten och tyckte butterkaka var så gott, men jag förstod inte varför den hette butter, man blev ju bara glad av att äta den ;-)

    SvaraRadera
  16. smarrigt,ser riktigt gott.Jag brukade förut köpa såna,men kanske man ska pröva på att göra själv.

    SvaraRadera
  17. Maria: Ja, det blir ju oftast bullar eftersom man styckfryser dem.

    Linda - Bengtssons Baksida: Ja, vetebröd är väldigt gott tycker jag också.

    Carro: Det är inte svårt att göra och väldigt gott så jag kan rekommendera att testa.

    Alexandra - kärlek på tallrik: Tack! Testa gärna.

    Hanna: Hihi... Ja, butter blir man ju inte när man äter den i alla fall. :-)

    Smulansbakblogg: Ja, testa att göra själv. :-)

    Cupcakesfluffan: Ja, visst är det.

    SvaraRadera
  18. Himla fin den blev! Och helt säkert oxå mycket godare än att köpa!

    Jag tänkte passa på och tipsa dig om en tävling på min blogg, man kan vinna ett set utstickare att dekorera cupcakes och tårtor med =D

    Kom gärna förbi och kika!

    Trevlig helg!
    /Nellie

    SvaraRadera
  19. Nellie - Sockertussen: Tack! Jag ska kolla in tävlingen.

    SvaraRadera
  20. Kan man använda jäst för bröd?

    SvaraRadera
  21. Väldigt bra vetedeg! Har precis bakat dubbel sats.
    Du har inget socker i vaniljkrämen, tog lite för att få fram smaken.

    SvaraRadera