måndag 7 mars 2011

Hästtårta till Ebba

Igår hade Ebba namnsdag och det firades med tårta. Eftersom Ebba tycker om hästar var önskemålet att tårtan skulle ha ett hästtema. Det blev en tårta föreställande en hästhage där hästen ligger och mår bra i gräset och har sin vattenhink bredvid sig.

Att modellera hästen var inga problem. Jag använde mig av mörk chokladsugarpaste blandat med sugarpaste och det blev en härlig pasta att jobba med. Hinken har jag gjort två gånger... den första gången gjorde jag blå gelé som jag la i som vatten och det blev jättesnyggt. Tyvärr gick kombinationen gelé och sugarpaste inte alls ihop och sugarpasten smälte och jag hade tur att jag dagen efter modellerandet upptäckte det, hade jag inte sett det förrän senare hade kletet runnit ut på hästen som stod och torkade precis bredvid. Det blev till att göra en ny hink, den här gången fylld med vatten gjort av sugarpaste.

När jag skulle spritsa gräset och letade fram grästyllen kunde jag inte förstå vart min andra grästyll hade tagit vägen (jag har två stycken av någon konstig anledning). Jag letade verkligen efter den andra tyllen men hittade den inte. När jag spritsade fick jag ta i ganska ordentligt men tänkte inte så mycket på det, ibland är frosting ganska hårt. När jag skruvade isär kopplingen såg jag att jag hade använt båda grästyllarna "samtidigt"... inte konstigt att det gick tungt. Fast huvudsaken är ju att det blev bra och det tycker jag att det blev.

Grattis Ebba på namnsdagen!





Tårtan bestod av:
Ljus tårtbotten (15 cm) fylld med hallonmousse och geishafluff. Spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med hemmagjord sugarpaste. Dekorationer i mörk chokladsugarpaste, sugarpaste och marsipan. Det spritsade gräset är gjort av vit chokladsmörkräm blandad med florsocker.

57 kommentarer:

  1. Super fin! Vad du är duktig! =)

    SvaraRadera
  2. Superfin tårta =) Hästen var jättefin! Synd att de inte funka med den blå gelen på sp´n men de var ju tur du upptäckte det :)

    SvaraRadera
  3. Superfin tårta Erika! Hästen är jättefin. Vad duktig du är! :-)

    Verkligen tur att du upptäckte gelen!! :-D

    SvaraRadera
  4. Jättesöt tårta! Så lyckad häst du gjort, tycker dom är svåra att göra. Hinken med vattnet i blev väldigt fin så här, men det är ju bra att veta att det inte funkar så bra med gelé.

    SvaraRadera
  5. Åå vilken söt häst!!!! :D

    /Lotte

    SvaraRadera
  6. Vilken jättefin tårta!! Hästen är ju hur gullig som helst!

    SvaraRadera
  7. Vilken fin tårta! Hästintresserad som jag är får det väl bli en sådan nästa gång jag fyller år :)

    SvaraRadera
  8. Himla snygg tårta bra att få veta att SP och gele inte fungerar ihop och kan förstå att det var trögt om du använt två tyllar samtidigt :-)

    SvaraRadera
  9. Erika!

    Vilken fantastisk tårta! Jag gissar att hästen inte blev uppäten - tänk att få en så'n tårta på sin namnsdag. Jag ser fram emot att ta del av tårtor som du kommer att skapa i framtiden.
    Din kollega Gun

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig tårta och superfin häst!

    SvaraRadera
  11. Så underbar tårta! :D Hästen är så söt! Vilken tur att det gick bra med dubbla spritsen, gräset ser väldigt fint ut.

    SvaraRadera
  12. Vilken snygg häst! och jag tycker att du fått till ditt gräs väldigt bra, dubbelt så bra kan man ju säga :)

    SvaraRadera
  13. Sara: Tack!

    Milli: Tack! Ja, det kändes väldigt skönt att jag upptäckte att den smälte i tid så att inte hästen fått allt klet på sig.

    Sockerrus: Tack så mycket! :-)

    Tove: Tack! Ja, hinken blev bra så här också men det var synd att det inte funkade med gelé för det såg verkligen ut som riktigt vatten i hinken.

    Hovkonditorn: Tack!

    Anette: Tack!

    Lotte: Tack! :-)

    Lena - Tårtan: Tack så mycket!

    Karolina P: Tack! Ja, du får göra en hästtårta när du fyller år.

    Jen: Tack!

    Cupcakesfluffan: Tack! Jag kanske gjorde gelén fel men jag vet inte om jag vågar chansa någon mer gång.

    Gun: Tack så mycket! Vi ses snart hoppas jag.

    Lisa: Tack!

    Bakverk och Fikastunder: Tack!

    Sarah: Tack!

    Sabina: Tack!

    Bland muffins och pelagoner: Tack! :-)

    SvaraRadera
  14. super fin. Vad var det för gele du hade ? hemmagjord ? funkar det inte med sådan pyntgele man köper i butiken ?

    SvaraRadera
  15. Helt underbar tårta Erika!
    Förstår att det måste gått trögt med de två tyllarna samtidigt, tycker det är lite tricky att spritsa med en grästyll :)

    SvaraRadera
  16. Hästen är ju helt fantastisk!! Love it :)

    SvaraRadera
  17. Dina tårtor är sådana konstvärk att det är synd att äta upp dem!
    hälsar
    Eli

    SvaraRadera
  18. Emelie: Tack! Jag gjorde egen gelé med gelatinpulver, vatten och pastafärg. Kanske skulle jag ha blandat på något annat sätt, jag vet inte. Pyntgelé kanske skulle funka bra.

    Annica - annicake: Tack! Ja, grästyllen brukar ju vara lite seg så jag tänkte att allt var som det skulle. :-)

    Angelica: Tack så mycket!

    SvaraRadera
  19. Eli: Tack! Och jag tycker tvärt om, synd att inte äta upp dem när jag lagt ner tid på att göra dem. Min förhoppning är ju att de ska vara goda också. :-)

    SvaraRadera
  20. Men jättefin tårta :-) Blir så sugen att börja träna på att modellera när jag ser så fina modelleringar. Men jag har verkligen inte tid för det just nu. Nån gång i framtiden ska jag gå en kurs hade jag tänkt.

    SvaraRadera
  21. Vilken fin tårta! Hästen är jättefin!

    SvaraRadera
  22. Wow vad fin, med staket och vattenhink och allt. Du är verkligen duktig!

    SvaraRadera
  23. GUD vilken söt häst :) Gillar hela tårtan skarpt!!

    SvaraRadera
  24. Så søt kake! Likte særs godt den søte hesten ;) Så flink du er å modellere :)
    klem

    SvaraRadera
  25. Jättefin tårta! Hästen är sååå söt! :-)

    SvaraRadera
  26. NÄr jag hämtade tårtan till Ebba hade jag lovat att inte titta på den utan att hon skulle bli den första att se den. Hela familjen stod i köket med ryggarna vända mot Ebba då hon öppnade lådan. Sedan hörde vi -WOW, WOW kolla, världens finaste tårta! Åh titta på hästen och hinken och allt är så fint! Tack snälla Erika för en underbar tårta. Hästen delade hon och en kompis på...

    SvaraRadera
  27. Linda - Molledotta: Tack! Det är jättekul att modellera men det tar ju som sagt lite tid. Hoppas att du kan göra det i framtiden.

    Ida - Chokladsockerkaka: Tack!

    Helena mitt i smeten: Tack så mycket!

    Sara: Tack! :-)

    Monica: Tack!

    Pernilla - Bli min jäst: Tack!

    Remsan: Tack!

    Ulrica: Tack så mycket! Vad roligt att höra Ebbas kommentar. Det var en jätterolig tårta att göra.

    SvaraRadera
  28. Jättefin tårta! Snyggt modellerat :)

    SvaraRadera
  29. Åh vilken fin tårta!! Hästen är hur söt som helst. Du är verkligen grym på modelleringar!

    SvaraRadera
  30. vilken super fin tårta! D är otroligt duktig

    SvaraRadera
  31. Maria: Tack så mycket!

    Carina - Bakkonst: Tack! :-)

    Bakverk och annat - shawen: Tack!

    SvaraRadera
  32. Du och dina fantastiska kreationer. Dina tårtor är så fina! :)

    SvaraRadera
  33. Gud vilken fin tårta. Förstår att du är nöjd med den. Väntar med spänning på nästa tårta =)

    SvaraRadera
  34. Wow, du är riktigt duktig!

    SvaraRadera
  35. Vilket kanonjobb du gjort! Hästen var ju bara för söt! :)

    SvaraRadera
  36. Cicci: Tack!

    Li: Tack!

    Ester bakar: Tack så mycket!

    SvaraRadera
  37. Wow vilken tårta, va duktig du är :)

    SvaraRadera
  38. Kunde inte låta bli att göra reklam för dina talanger på Sociala Medier på LiU... ;o)

    SvaraRadera
  39. Erika Sjöding: Hihi... tack för det. :-)

    SvaraRadera
  40. Så himla söt den var!!!

    SvaraRadera
  41. Vilken otroligt fin tårta! Hästen är ju bara för söt =)

    SvaraRadera
  42. Hanna - Bakfnatt: Tack så mycket! Jag är mycket nöjd med den.

    SvaraRadera
  43. Grymt fin tårta! Håller på och funderar över en beställning (hästtårta) till nästa helg, och nu har jag verkligen en förebilds tårta!

    Tänkte på pyntgélen, borde man inte kunna pensla med olja på insidan hinken som när man täcker en tårta med SP?

    SvaraRadera
  44. Simone - Tårtparadiset: Tack så mycket! Att olja lite kanske hade funkat, jag får testa nästa gång, tack för tipset!

    SvaraRadera
  45. Vilken fin tårta!
    Hur mycket florsocker tar du i för att göra spritsningen?
    Skulle du kunna maila mig det receptet till linisen80@hotmail.com ?
    Hade verkligen varit jättesnällt! Jag är så trött på att spritsa kristyr...
    Vänliga hälsningar
    Lina

    SvaraRadera
  46. va fin tårta va duktig du är:-)
    hur får man en sån hög tårta?
    vad har du använd för tårtform skulle vilja ha lite tips?mvh/Caroline

    SvaraRadera
  47. Lina: Jag minns inte hur mycket florsocker jag brukar använda. Jag häller i tills frosten känns fast och bra.

    Caroline: Jag använder vanliga tårtformar. Kolla mina tips under etiketten "Steg för steg".

    SvaraRadera