måndag 24 januari 2011

Tältningstårta

Min svägerska Ulrika fyllde år förra veckan och vi firade henne i helgen. Jag gav henne en tårta i födelsedagspresent. Ulrika tycker om att vara i naturen och hon cyklar, vandrar, fiskar och tältar gärna... så det var ganska naturligt att tårtan skulle ha naturtema.

Tältet är ett rött Hillebergtält precis som det tält Ulrika har. Sjön är målad med blå pastafärg blandad med lite citronsaft för att få lite liv. Stenarna försökte jag få lite melerade, jag vet inte om det syns så bra på bilderna. Jag passade även på att testa lite nya tårtverktyg jag köpt, dels bokstavsutstickaren och också kantutstickaren.

Grattis Ulrika på 38-årsdagen (eller var det 27 år du blev?)!




Tårtan bestod av:
Ljus tårtbotten (22 cm) fylld med jordgubbsmousse och glasskräm. Spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med hemmagjord sugarpaste. Dekorationer i sugarpaste och flowerpaste.

16 kommentarer:

  1. Vilken fin tårta du har gjort Erika! Har blivit många sådana den senaste tiden vilket är kul! =)

    Ha en härlig dag!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Nej så härlig den här också är! Du har gjort många fina tårtor på sistone! Granarna är jättesnygga, tältet roligt fin helhet med sjön, stenarna och skogen. :-)

    SvaraRadera
  3. Tjusig campingtårta =) Granarna ser ut att ha varit ett pillerjobb :)

    SvaraRadera
  4. Så fin tårtan är! Vilket roligt tema att jobba efter! Tältet blev jättefint, och granarna - vilket jobb!

    SvaraRadera
  5. Vilken rolig tårta, jag gillar dina bokstäver :)

    SvaraRadera
  6. Så fint det blev, granarna är verkligen helt underbara!

    SvaraRadera
  7. Vilken fin tårta! Precis som de andra du har gjort på sistone. =) Jag är också imponerad av granarna, får man fråga hur du har gjort dem? =)

    SvaraRadera
  8. Att få ett Hilleberg på födelsedagen är inte så tokigt! Är det månne ett Stalon GT?
    :)

    SvaraRadera
  9. Svägerskan Ulrika25 januari 2011 kl. 11:55

    Världens finaste tårta, om du frågar mig! Tack så jättemycket Erika, det var verkligen uppskattat! Men du har rätt, det var ju en liiiten felskrivning vad gäller åldern... ;-)

    @BeBest: Nästan rätt, det är ett Nammatj GT...

    SvaraRadera
  10. Jättefin tårta du gjort, viket jobb måste tagit hur lång tid som helst att få till kottarna.

    SvaraRadera
  11. Sockerrus: Tack så mycket! Ja, det har blivit några tårtor den senaste tiden vilket är mycket kul tycker jag.

    Tove: Tack!

    Therése: Tack!

    Linda - Bengtssons Baksida: Tack så mycket!

    Johanna - Bland muffins och pelagoner: Tack! Jag har gått och drömt om de bokstäverna länge så det var kul att äntligen få prova dem.

    Mårtenssons kök: Tack så mycket!

    Carro: Tack så mycket! Granarna är faktiskt väldigt enkla att göra (med sax), en beskrivning kommer.

    BeBest: Ulrika har själv svarat i kommentaren nedanför din, en bra gissning. :-)

    Ulrika: Grattis igen! Kul att du gillade tårtan! Det var ju tokigt att jag skulle skriva fel på åldern. ;-)

    Eva: Tack så mycket!

    SvaraRadera
  12. Jag kommer inte visa min dotter din fina sida och tårtor för då kommer hon vilja ha en sådan.. ;)

    SvaraRadera
  13. Cupcakesfluffan: Tack!

    Mor-Mia: Hihi... :-)

    SvaraRadera
  14. Du fick till sjön himla bra. Trodde det var en sådan där gelatinsjö.. Smart idé med citronsaften.. Det skall jag lägga på minnet. Äslar stenarna.. De var det lilla extra

    SvaraRadera
  15. Carola: Tack så mycket! Man kan blanda med pastafärgen med alkohol också men jag tycker att det funkar jättebra med citronsaft. Jag är väldigt nöjd med stenarna, de gav tårtan lite liv. :-)

    SvaraRadera