måndag 10 januari 2011

Briocher

De senaste 2,5 veckorna har jag bara jobbat 2,5 dag vilket har varit riktigt skönt, men nu börjar vardagen igen. Under ledigheten har jag passat på att klippa ut recept från alla mina mat- och baktidningar som jag samlat på mig (vilket hade blivit en rejäl hög). Nu återstår det roliga att testa de recept jag valt att spara.

Det här brödet kommer inte från något av dessa urklipp. Jag har länge velat testa att göra briocher men eftersom de tar lite tid att göra så har det inte blivit av förrän nu när jag hade lite extra tid. Jag satte en deg på kvällen som fick jäsa i kylskåpet över natten och så fick vi lite lyxig frukost, vilket jag tycker att man ska ha när man är ledig.

Briocker ser ju egentligen ut som små snögubbar med en liten brödboll ovanpå den stora basen men jag valde att göra bara vanliga bullar. De blev väldigt goda och frasiga och vi åt dem med ost och marmelad. Jag tror inte att jag kommer att göra dem igen till frukost, de var lite för mastiga för det. Däremot kan jag tänka mig att göra dem till en kopp te på eftermiddagen istället för fika.

Alla ni som inlett det nya året med att ge nyårslöftet att äta nyttigare kan blunda för det här receptet.



BRIOCHER
16 st

4 ägg
25 g jäst
0,5 tsk salt
0,5 dl socker
6,5 dl vetemjöl
250 g smör
1 ägg till pensling

Gör så här:
Lägg alla ingredienser utom smöret i en bunke. Knåda ihop med maskin och lägg i lite smör i taget så att det går in i degen ordentligt. Kör degen ytterligare ca 10 minuter. Sätt plastfolie över bunken och sätt bunken i kylskåpet att jäsa i 12 timmar (jag lät den jäsa över natten).

Ta fram degen, som nu är ganska hård. Dela degen i 16 delar och forma varje del till en rund bulle. Lägg på plåtar och pensla med uppvispat ägg. Låt brödet jäsa, utan bakduk, i 60 minuter.

Grädda bröden i 8-15 minuter i 225 grader i mitten av ugnen. Låt dem svalna något, men de ätes med fördel ljumna.


Receptet är hämtat från Coop.se

18 kommentarer:

  1. Jag blundar! Så gott det ser ut!

    SvaraRadera
  2. Fast man måste ju få unna sig lite också ;-) Jag ska testa detta! Verkar gott!

    SvaraRadera
  3. Gud va söta dina rosor i pajedg blev! Jag har skärt ut bokstäver på matpaj nån gång..Lite kul att leka med maten trots allt = )

    SvaraRadera
  4. Åh, det här låter ju jättegott! Måste prova detta nån dag!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar briocher! verkar de är så gott ;d

    SvaraRadera
  6. Har ännu inte testat att göra briocher, var på väg att göra det nu under julen , men det blev aldrig av, får allt ta och göra det nu.
    Har också sett detta recept på Coop, i deras tidning och funderade på att göra det då det är så smidigt med nattjäsning.

    Har också klippt ur en massa recept ur gamla mattidningar samt från veckotidningar som typ Allers, Allas och sånt som jag får från min mamma och sambons mamma, nu ligger de i plastfickor, men de skall ju klistras in också i pärmar :-) så det blir lättare att ha koll på recepten. Det är så mycket jobbigare än att klippa ur recepten :-) men kul att ha pärmarna när de väl är gjort.

    SvaraRadera
  7. Jag gjorde också briocher när jag var ledig under julen, jättegoda men jag håller med om att det blev lite för mycket att ha som frukost.

    Gjorde snögubbe varianten, men min huvuden ramlade av i ugnen, så de blev inte alls så fina som dina :)

    SvaraRadera
  8. Förresten, mjöl? Ska det inte vara något sådant i?!?

    SvaraRadera
  9. MMCakeDesign: Hihi... blunda på. Gott var det! :-)

    Linda - Bengtssons Baksida: Jag tycker du ska testa. Och jo, det ska vara vetemjöl i, jag har ändrat i receptet. Tack för att du såg det. :-)

    Viktoria-Pinkpastry: Tack!

    Ida - Chokladsockerkaka: De blev väldigt goda.

    Sana: Ja, visst är de goda.

    Cupcakesfluffan: Visst är det skönt när man fått ordning på recepten. Tyvärr har jag ingen fin pärm att sätta allt i utan alla urklippen hamnar i en rörig hög istället. :-)

    Anna: Kul att du också provat. De är ju lite mastiga, men till eftermiddagste skulle de kunna funka bra.

    SvaraRadera
  10. Ser väldigt gott ut! För mig är briocher också mera "eftermiddagsbulle" än frukostbröd. Undrar när jag skall göra sådana då...har redan slutat klippa ut recept jag vill pröva för det kommer ju hela tiden nya emot innan man hunnit börjat testa. :-) Men det skall bli skoj att se vad du kommer att göra nu. :-)

    SvaraRadera
  11. Coolt! Vad använder du de här bröden till? Frukost, fika eller nåt annat?

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  12. Ser riktigt gott ut! Nu blev man lite hungrig :-)

    SvaraRadera
  13. Tove: Ja, man samlar ju på sig mer och mer recept och allt hinner man inte prova.

    Martin: Jag gjorde de till frukost men tycker att de var lite för mastiga att äta till frukost. Jag tror att de passar bättre till en kopp te på eftermiddagen.

    Foodeliciouse.se: De var väldigt goda. :-)

    SvaraRadera
  14. jag har också typtvåtusenfemhundra mat-tidningar att gå igenom... suck. man vill ju liksom prova allt, direkt!

    SvaraRadera
  15. Charlotta: Jag har haft svårt att klippa sönder tidningarna för jag tror hela tiden att jag kanske kommer att vilja göra receptet på baksidan, vilket man då naturligtvis inte ser hela receptet på. Men det är väldigt skönt att ha rensat. :-)

    SvaraRadera
  16. det finns en award hos mig till dig
    http://marimilocakedesign.se/roligt/blog-award/

    SvaraRadera
  17. Det ser jättegott ut och jag blir nyfiken att prova. Jag har faktiskt aldrig ätit briocher förut.

    SvaraRadera
  18. mmcakedesign: Tack så mycket!

    Carro: Jag hade heller aldrig smakat innan men varit nyfiken att prova länge.

    SvaraRadera