söndag 2 januari 2011

Passionsfruktmousse

Det här är nog en ny favorit bland tårtfyllningar. Den blir otroligt frisk och god i smaken. Enda nackdelen är att den är lite dyrare än andra fyllningar att göra. Den passar även utmärkt att ha som fyllning i en cupcake, gärna med chokladsmak.


PASSIONSFRUKTMOUSSE
1-2 lager

8-10 passionsfrukter (1 dl passerad juice)
1 burk kondenserad mjölk (ca 400 g)
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Dela passionsfrukterna och gröp ur dem. Passera fruktköttet genom en sil och ta så många passionsfrukter att det blir 1 dl fruktjuice. Vispa upp den kondenserade mjölken och blanda med passionsjuicen. Vispa grädden fast och vänd ner i krämen. Låt fyllningen stå i kylskåpet minst tre timmar innan du fyller tårtan.

Tillägg 2011-01-13: Andra gången jag gjorde denna mousse så blev den väldigt lös så i fortsättningen kommer jag nog att ha i lite geltinblad/pulver i moussen för att få lite stabilitet.

16 kommentarer:

  1. Låter väldigt gott! Har saknat ett recept på passionsfruktmousse i min receptsamling och den här verkar ju ganska behändig. Såg ett liknande recept i en tidning för ett tag sedan, där hade dom gjort den som dessert. Hur blir moussen sen i konsistensen, stelnar den bra utan gelatin (är så van att använda gelatin i nästan alla fyllningar "för säkerhets skull")?

    SvaraRadera
  2. Tack för härliga recept! Kondenserat mjölk är den med sockern eller?
    Har två burkar som heter Rainbow och det står osötad kondenserad mjölk. Är det sama sak eller använder du nåt annat? Skakar lite på burken, verkar väldigt flytande. trode att man måste koka den i flera timmar att få använda sen som frosting.
    Men bra att vi har dig.

    SvaraRadera
  3. Mmm, låter jättegott! God fortsättning!

    SvaraRadera
  4. mmmm.gott låter det!

    Kika gärna in och säg vad du tycker om min ganska nya matblogg ;)

    www.ovanligtgott.se

    SvaraRadera
  5. Tove: Först tyckte jag att moussen var ganska lös (innan den fick stå i kylskåpet några timmar) men den blev fastare. Den blev lösare än många andra fyllningar, men inte rinnig. Jag tycker att den blev mycket bra i konsistensen som tårtfyllning.

    MMCakeDesign: Jag använde sötad kondenserad mjölk. Den är ganska rinnig när man tar den ur burken, men blir fast när man blandar med den ganska hårt vispade grädden. Man behöver inte koka den kondenserade mjölken i det här receptet.

    Ida - Chokladsockerkaka: Den var mycket god. God fortsättning!

    Ovanligt gott: Den är mycket smarrig.

    SvaraRadera
  6. GOTT NYTT år vill vi önska dej!

    Och moussen hamnade direkt i högen...

    SvaraRadera
  7. Låter verkligen friskt. God fortsättning :)

    SvaraRadera
  8. Svar:
    Ja visst är det!

    Gott Nytt År på dig med!
    Mvh Linda Runn

    SvaraRadera
  9. Låter jättegott. Det ska jag testa!

    SvaraRadera
  10. Vad gott! Den ska jag nog testa i min födelsedagstårta!

    SvaraRadera
  11. Visst är det gott med passionsfruktsmousse! Jag har också ett liknande recept som jag gör ibland, men för att spara slantarna så brukar jag köpa en juice som är gjord enbart på passionsfrukt. Gör ingen smakskillnad.

    Smidigt att receptet verkar vara ganska enkelt att göra. Mitt tar sån förbaskad tid pga av all vispning - kanske får testa detta någon gång. :-)

    SvaraRadera
  12. Mårtenssons kök: Gott nytt år! Moussen var väldigt god.

    Sara: Mmm, den blev väldigt god. God fortsättning.

    Linda Runn: Gott nytt år!

    Sockerbagerskan: Gör gärna det.

    Karin / bevemyrs blogg: Gott nytt år!

    Linda - Bengtssons Baksida: Gör gärna det, jag tycker den är jättegod.

    Maria: Åh, vad smart att köpa juice med passionsfrukt, det måste jag testa.

    SvaraRadera
  13. Passionfrukt är ju gott!

    Tror du inte att det skulle funka att ta med hela fruktköttet - dvs med kärnorna också.

    Tjopp och hepp!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  14. Martin: Jo, det funkar alldeles säkert med hela fruktköttet.

    SvaraRadera
  15. Tips - vispa upp den kondenserade mjölken och använd sötad för annars blir det inget vidare ;-)

    SvaraRadera