måndag 17 januari 2011

Röd tårta med rosor till Magnus jobb

Jag hade lite marsipan som höll på att närma sig bäst-föredagen så jag gjorde en tårta som jag skickade med Magnus till jobbet. Jag passade på att testa lite nya recept, dels på chokladmousse och också på italiensk marängsmörkräm, båda fick gott betyg från de som smakade tårtan. Tårtan uppskattades av Magnus arbetskamrater.

Jag modellerade lite rosor som jag placerade i mitten av tårtan. Jag ville inte att tårtan skulle kännas julig men jag vet inte hur jag lyckades med det. Det är svårt att göra en röd tårta utan att man för tankarna till julen.




Tårtan bestod av:
Ljus tårtbotten (24 cm) fylld med chokladmousse och passionsfruktmousse. Spacklad med italiensk marängsmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationer i marsipan och sugarpaste.

22 kommentarer:

  1. vad gott! mina kollegor hade också blivit överlyckliga om jag tagit med tårta!

    SvaraRadera
  2. Det lät som en god combo! Jag tyckte rosorna tog bort det juliga väldigt bra, det blev en mycket fin tårta!

    SvaraRadera
  3. Vilken läcker tårta. Har också svårt med rött eftersom man oftast tänker på julen hehe. Tänkte på dina blad och funderar på om du borstar på mörkgrön i mitten eller om du blandar olika gröna färger så att de blir så? Såg lite mer livfullt ut på de sättet :)

    SvaraRadera
  4. La oxå märke te bladen som verkligen ser livfulla ut. Nä tycker inte att de e julig, de e väll bara för de precis har varit jul. Hade du gjort den på sommarn så e de inte säkert du hade tänkt likadant. Tårtan blev hursomhelst väldigt fin :)

    SvaraRadera
  5. Hej,jag tyckte inte den såg julig ut,utan mer perfekt till alla hjärtans dag som börjar närma sig.bra jobbat

    SvaraRadera
  6. Håller med Smulan. Jag tänkte mer på kärlek än jul :-) Väldigt vacker tårta. Du är så duktig!
    Kortet på dig är väldigt bra.

    SvaraRadera
  7. vilken härligt röd tårta och rosorna blev jättefina

    SvaraRadera
  8. Läckert med en röd tårta!
    Låter väldigt gott med den italienska marängsmörkrämen!

    SvaraRadera
  9. Å, den var lekker! Utrolig stilig kake.

    M:)

    SvaraRadera
  10. Alla hjärtans dag tårta, tänkte jag först

    SvaraRadera
  11. Vilken vacker tårta, härligt med allt det röda!

    SvaraRadera
  12. Charlotta: Tårta uppskattas oftast. Alltid kul att kunna överaska med lite fika.

    Linda: Tack! Vad bra att du tyckte att den inte kändes julig.

    Milli: Tack! Bladen är gjorda av ljusgrön marsipan och sen är de penslade med grön pulverfärg. Jag tycker att det blir snyggt, för pulvret åker in i ådrorna på löven och ger dem mer liv.

    Sara: Tack! Ja, det är nog för att vi just har passerad julen som det känns så viktigt att inte förknippa den med julen. :-)

    Smulansbakblogg: Tack så mycket! Ja, till alla hjärtans dag skulle den säkert passa bra. :-)

    Remsan: Tack!

    Lisa: Tack!

    Cupcakesfluffan: Tack!

    Annica - annicake: Tack!

    Helena: Tack!

    Monica: Tack så mycket!

    MMCakeDesign: Ja, den skulle passa till alla hjärtans dag. :-)

    Ida - chokladsockerkaka: Tack!

    SvaraRadera
  13. Åh vilken fin och stilren tårta! Liksom de andra tycker inte jag heller att den ser julig ut, bara superfin som vanligt! =)

    SvaraRadera
  14. Carro: Tack så mycket! Vad skönt att de flesta inte förknippade den med julen. :-)

    SvaraRadera
  15. WOW - röd tårta. Så vacker!!!

    SvaraRadera
  16. Dösnygg och inte alls julig.

    SvaraRadera
  17. Susanne: Tack så mycket!

    Delishhh: Tack! :-)

    Pehrnilla: Tack! Skönt att fler inte förknippar tårtan med julen. :-)

    SvaraRadera
  18. Vilken fantastiskt vacker tårta!

    SvaraRadera