lördag 29 januari 2011

Bloggen försvann!

Imorse när jag skulle titta till bloggen så möttes jag av en tom websida och informationen om att bloggen inte fanns längre. Jag kom heller inte in på mitt mailkonto. Hjälp, vad hade hänt!

Efter lite trixande och fixande visade sig att mitt mailkonto blivit hackat och det skickats spammail till alla jag via mail haft kontakt med. Mailkontot hade på grund av det blivit avstängt och eftersom kontot hör ihop med bloggen så stängdes bloggen också av.

För er som drabbats av spammail från min mailadress vill jag bara tala om att det inte är jag som ligger bakom mailen och jag hoppas att det inte kommer att inträffa igen.

Nu är bloggen igång igen som vanligt och jag får passa på att önska er en riktigt trevlig helg!


Tillägg 2011-01-29: Många har frågat hur jag gick tillväga för att få tillbaka bloggen. Det var lite halvt kaos i min hjärna imorse när jag upptäckte att den var borta men om jag minns rätt så gjorde jag så här:

Jag försökte logga in på mitt mailkonto och fick meddelande om att det kontot stängts av för att någon misstänkt aktivitet förekommit. Jag fick en fråga om att skriva in mitt mobilnummer och en verifieringskod skulle då skickas per SMS. SMS:et kom direkt och när jag skrivit in verifieringskoden fick jag logga in igen och sedan uppmaningen att byta lösenord.

I mailboxen såg jag ett mail som skickats från mitt mailkonto ut till flera mailadresser som jag känner igen att jag tidigare haft kontakt med, fast det var inte jag som skickat mailet. Jag hoppas verkligen att det inte händer igen.


Tillägg 2011-01-30: Hos Johanna - Bland muffins och pelagoner kan ni läsa hur man säkerhetskopierar sin blogg.

24 kommentarer:

  1. Nä vad sjukt! Det är så läskigt sånt där, mitt hotmailkonto blev också hackat för ett tag sen och man känner sig helt...bestulen på nåt sätt!
    Skönt att det ordnade sig och att bloggen är tillbaka :)

    SvaraRadera
  2. Usch vad trist när sånt händer!!
    Tur att det ordnade sig och att bloggen hittade tillbaka!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte vilken mail du har och inte är jag i behov av den kunskapen heller men igår fick jag ett spammeddelande från någon med gmail-konto. Det kontot är just nu blockerat från att kunna nå mig igen.
    Trist när sånt händer som det du nu råkat ut för.

    SvaraRadera
  4. Tryst, hoppas det händer inte igen.

    SvaraRadera
  5. Usch och fy, sånt vill man inte vara med om, det ställer bara till en massa onödigt besvär.
    Hoppas resten av din helg blir bra i alla fall,
    Anki

    SvaraRadera
  6. Jag reagerade på att din blogg var borta då du var borttagen vid "följare" Blev litta orolig att du inte ville följa mig mer och skulle skriva till dig men de gick inte att komma åt din blogg. Vad skönt att du är tillbaka nu. Ha en mysig helg
    Kram Sara

    SvaraRadera
  7. Men vad hemskt! Undra hur det gick till? Hur gjorde du för att få tillbaka din blogg?

    SvaraRadera
  8. Det där verkar ha hänt många den senaste tiden :/ usch och fy för hackers.

    SvaraRadera
  9. Trist! Vad fick du göra för att återfå ditt konto?

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  10. Usch vad störigt! Tur att du är tillbaka!!!

    SvaraRadera
  11. Så hemskt, vilken mardröm att bli av med hela bloggen, berätta gärna hur du ordnade upp det i fall fler av oss skulle råka ut för det

    SvaraRadera
  12. Oj.hur gick du tillväga?hur fick du tillbaka din blogg då?

    SvaraRadera
  13. Oj skumt! Tur att det löste sig till slut i alla fall!

    SvaraRadera
  14. Jag har skrivit ett tillägg om hur jag gick tillväga. Hoppas ingen annan behöver bli drabbad!

    SvaraRadera
  15. Fy vad tråkigt! Blev aningen förvånad i morse när jag skulle använda ditt recept på smörkrämen, och så var bloggen borttagen. Vilken tur att det ordnade sig!

    SvaraRadera
  16. Usch... Jag fick panik när jag läste ditt inlägg! Någon har hackat min mail och skickat en massa mail som inte är från mig. Och nu har de dessutom tömt hela min kontaktlista... Min man säger att jag måste se till att göra alla mina inloggningar säkrare.

    SvaraRadera
  17. Fyy vad trist!! Sånt tror man verkligen inte händer. Skönt att de gick att rädda allt.

    SvaraRadera
  18. Linda - Bengtssons Baksida: Ja, det känns skönt att allt är tillbaka som vanligt.

    Remsan: Usch, inte kul när det händer. Jag fick meddelande om att någon/något loggat in på mitt konto från Kina. Jag är bara glad att allt inte försvann.

    Milli: Nej, man tror ju inte att det händer.

    SvaraRadera
  19. Bra tips att kolla in hos Johanna, har gjort som hon instruerar och det var lätt och jättebra beskrivet!

    SvaraRadera
  20. Mårtenssons kök: Jag ska också göra säkerhetskopieringen. Vill inte förlora allt.

    SvaraRadera
  21. hjälp! det låter ju livsfarligt det där. min sambo säger ofta att jag ska säkerhetskopiera bloggen, det kanske inte är något dum idé alls!

    SvaraRadera
  22. Panik när något sådant händer. FÅR ju bara inte hända! TA nu en Back Up så du inte blir av med hela din jättefina blogg :0)
    Tack snälla Erika för ALLA fina kommentarer på min blogg - tyvärr har jag inte varit en lika aktiv bloggerska som du men det händer så mycket nu så bloggandet kommeri andra hand. Men...NU skall jag sitta länge här och uppdatera mig :0)
    Hadet riktigt gott!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Fy vad obehagligt! :O Skönt att du kunde få tillbaka bloggen i alla fall!

    SvaraRadera
  24. Charlotta: Det är nog en ganska bra idé att säkerhetskopiera bloggen.

    Matilda Bakar | Fotograferar: Ja, jag fick panik när bloggen var borta och det känns otroligt skönt att det löste sig.

    Malin: Ja, det kändes väldigt skönt att det gick bra.

    SvaraRadera