tisdag 18 januari 2011

Pakettårta till Erica 14 år

Idag fyller Erica 14 år och jag fick äran att göra hennes födelesdagstårta. Det var inte helt enkelt att komma på hur tårtan skulle se ut men så kom jag på att paket gillar ju de flesta och därför blev det en pakettårta. Dessutom har jag länge velat göra en tårta som ser ut som ett paket.

Jag heter ju också Erica fast med "k" och jag var nära att skriva just Erika med "k". Tur att jag inte gjorde det för det hade varit tråkigt att stava fel på någons födelsedagstårta. Jag får tacka min man som så snällt påpekade att jag höll på att göra fel.

Grattis Erica på födelsedagen!





Tårtan bestod av:
Ljus tårtbotten (15 cm) fylld med dumlefluff och glasskräm. Spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med hemmagjord sugarpaste. Dekorationer i sugarpaste och flowerpaste.

32 kommentarer:

  1. Vacker:) jag gillar orange för det är en glad färg. Rosetten är jättefin.

    SvaraRadera
  2. Vad fint paket :) Hade blivit glad för den jag också. Vad hög och fin tårtan såg ut att vara också, har du flera bottnar i eller bara tjocka lager med mousser? Funderar också på om den där tunna brickan klarar hålla tårtan? Köpte några såna men jag tyckte de var så svajjiga så jag gör egna med dubbelkartong för de känns som att de tunna inte håller..? ;)

    SvaraRadera
  3. Så snygg den blev med rosetten och härlig färg

    SvaraRadera
  4. Hærlige farger og nydelig pakke ;)

    SvaraRadera
  5. Jätte fin tårta och finna färger!

    SvaraRadera
  6. Vad snyggt med orange och vitt. Bandet o rosetten ser välarbetat ut. Snyggt att du satte dit sömmarna. Prickade du bara dit dom???

    SvaraRadera
  7. Vilken supersöt tårta! Antar att födelsedagsbarnet blev lycklig över att få äta av den på sin dag!

    SvaraRadera
  8. Pehrnilla: Tack! Jag gillar orange, tycker det blev fint tillsammans med det vita. :-)

    Milli: Tack! Det är en liten tårta, bara 15 cm i diameter, det är därför den ser så hög ut. Jag gillar tårtbrickorna, tycker de funkar jättebra till tårtorna. Fast gör man jättetunga tårtor så är det nog bättre med något stadigare.

    Cupcakesfluffan: Tack så mycket!

    Monica: Tack!

    Lindablomqvist: Tack!

    MMCakeDesign: Tack så mycket!

    Sara: Tack! Sömmen är gjord med en Quilting tool (länk). Det verktygen är nog det jag använder mest, fast den andra sidan av det. :-)

    Ida - Chokladsockerkaka: Tack så mycket!

    SvaraRadera
  9. Jättefin tårta! Tyckte också att rosetten blev väldigt fin!!

    SvaraRadera
  10. Jättefin tårta!
    Du har en blog award att hämta hos mig om du vill :)

    http://bliminjast.blogg.se/2011/january/blog-award.html

    SvaraRadera
  11. Sååå snygg rosett och färgen är ju toppen!

    SvaraRadera
  12. den låter god och den blev supertjusig! :)

    SvaraRadera
  13. Kul att du lyckats förnya pakettårtan lite, väldigt fint med blommor och namnskylten. Härlig färg också!

    SvaraRadera
  14. Linda - Bengtssons Baksida: Tack så mycket!

    Pernilla - Bli min jäst: Tack! Och tack för awarden, vad glad jag blir. :-)

    Marina: Tack så mycket!

    Lisa: Tack!

    Maria: Tack! :-)

    SvaraRadera
  15. Superfin som alltid - och tårtsugen blir man!

    SvaraRadera
  16. Hej tårtan blev verkligen jättefin! :) En liten fråga bara vad använder du för flowerpaste??

    SvaraRadera
  17. Vilken underbar tårta!!!
    Kan tänka mig att den andra Erica blev glad.

    Jag köpte min lavendel i en inredningsbutik.

    SvaraRadera
  18. Vilken härlig tårta! =) Me like! Läcker färg.

    SvaraRadera
  19. Superfin!! Och jag älskar orange.

    SvaraRadera
  20. Hej,
    väldigt glad och härlig tårta (och inga bubblor i locket som på min...).
    Var köper du de där guldiga tårtfaten? Vårt bageri hade liknande men då stod deras logga kring kanten, inte så kul när jag bjöd på bakverken. Finns det neutrala tårtbrickor, eller vad det heter?

    En annan nyfiken fråga: Jobbar du med detta eller är det en hobby? I så fall, hur hinner du, hur prioriterar du detta i förhållande till annat hem o familj osv? Har funderat på att satsa lite mer på detta men med två småbarn, varav en är hemma, blir det knappt om tid - det blir sena baktimmar om det ska bli något. Är nyfiken på hur alla ni bakbloggare både hinner leva vanligt liv, sköta bloggen och förstås baka - samt snällt svara på våra frågor...
    Har du tid vore det kul att höra hur du resonerar kring detta.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  21. Frågan ovan var från mig, Eva (som häromdagen tackade för receptlån etc.

    Mvh
    Eva

    SvaraRadera
  22. Oj vilken fantastiskt fin tårta du! Du är verkligen superduktig på att göra fina tårtor - jag blir helt salig!

    SvaraRadera
  23. Super fin tårta !!
    Ja, det lär bli visning av lägenheten nån gång framöver om vi ska sälja. Allt här hemma kommer granskas med lupp, så det är lika bra att börja röjja i god tid ! Dessutom är det himla skönt när det är gjort ! Kram

    SvaraRadera
  24. Wow vilka läckra tårtor du gör!!

    SvaraRadera
  25. Vilken fin tårta! Fantastiska färger!!

    SvaraRadera
  26. oj vilken fin tårta, gillar färgerna :)

    SvaraRadera
  27. Superläcker, verkligen! Färgerna är tilltalande och hela tårtan känns levande på något sätt =)

    SvaraRadera
  28. Vilket vackert paket! :)

    Jag undrar alltid lite över när man gör den här typen av tårtor med smörkräm och sugarpaste. Blir det inte en konstig smak? Marcipan smakar ju gott, men sp...fast det kanske inte är tänkt att man ska äta dekorationerna?

    SvaraRadera
  29. Mamma Mimmi: Tack så mycket!

    Nathalie: Tack! Jag använder Gum Tex och gör egen flowerpaste.

    Mor-Mia: Tack!

    Sockerrus: Tack! :-)

    Linda: Tack, jag gillar också orange.

    Eva: Tack så mycket! Jag har köpt tårtbrickor både från Kakburken och från Tårtdecor. De är jättebra, finns i silver och guld (ingen text på).
    Jag jobbar inte med bakning, det här är min hobby. Eftersom jag tycker att det är så roligt så funkar det bra. Men självklart är tiden med familjen viktigast... fast de får ju oftast smaka så de klagar inte. :-) Jag har morgontrötta familjemedlemmar så ibland passar jag på att baka på morgonen innan de vaknat.
    Bloggen är också en hobby och alla goa kommentarer och frågor är det som gör att det är kul att fortsätta. Sen hinner man inte alltid svara på allt direkt eller uppdatera bloggen så ofta eftersom det händer annat i ens liv också.

    Angela hos Mormor Magda: Tack så mycket!

    Fröken M: Tack!

    Amanda: Tack!

    Lena - Tårtan: Tack så mycket!

    Johanna bakar: Tack!

    Hanna - Bakfnatt: Tack så mycket!

    Tina N: Tack! Jag tycker att det funkar bra med sugarpaste, endel gillar det inte och andra tycker om det. Dekorationerna kan man äta, men de är ju lite torra eftersom de stått och torkat för att hålla formen. Det är en smaksak (eller ålderssak kanske, min son äter alltid upp dekorationerna medans jag gärna lämnar dem) de smakar ju mest socker.

    SvaraRadera
  30. Är bara tvungen att säga: himmel vilken vacker tårta! är djupt imponerad av den vackra rosetten!!! Är inne på din blogg varje dag! Tycker den är helt underbar :D

    SvaraRadera
  31. Nathalie: Tack så jättemycket! Vad glad jag blir av din kommentar. :-)

    SvaraRadera