måndag 17 januari 2011

Chokladmousse

Jag är på jakt efter den perfekta chokladfyllningen och det här är första försöket. Det blev är en härligt god chokladmousse. Vill du ha en barnvänligt variant av chokladmoussen men ändå med romsmak så kan du koka romen så att alkoholen försvinner. Du ska i så fall inte göra som jag gjorde... jag trodde att jag skulle kunna koka upp romen i ett litet glas i micron men det slutade med att det smälde till i micron och när jag öppnade så fanns det inget kvar i glaset. Däremot luktade det väldigt starkt av rom i hela micron.


CHOKLADMOUSSE
1 lager

150 g mörk choklad
2 äggulor
3 dl vispgrädde
1 msk rom (eller annan valfri smak)

Gör så här:
Smält chokladen i micron eller över vattenbad. Låt den svalna något. Rör ner rumsvarma äggulor, ett i taget, i chokladen. Häll i romen och rör om. Vispa grädden fluffig men inte fast. Rör ner lite av grädden i chokladblandningen och vänd (inte vispa) ner den övriga vispade grädden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar