onsdag 26 januari 2011

Erikas variant av Vekerumsfrallor

I fredags var det min tur att ordna fredagsfikat på jobbet. Det är inte alltid lätt att komma på vad man ska baka till 45 personer och dessutom hade jag ganska ont om tid att förbereda något. Jag hittade ett recept på frallor hos Sanne som hennes mamma gästbloggat om. Det var ju perfekt, så dessa fick de bli.

Enligt originalreceptet skulle det vara mer mjöl i degen men jag tyckte degen kändes bra efter lite mindre. Jag lyckades inte få ut 50 frallor av degen så jag fick hålla tummarna att alla på jobbet inte var där på fikat. Oftast kommer inte alla och jag hade faktiskt tur att det räckte. I värsta fall hade jag fått springa ut och handla något.

Frallorna blev väldigt goda och jag bjöd på dem tillsammans med philadelphiaost och gurka. Jag kan verkligen rekommendera dessa. Det här är min variant av Vekerumsfrallorna.





ERIKAS VARIANT AV VEKERUMSFRALLOR
ca 36 st

7,5 dl mjölk
50 g jäst
4 tsk socker
75 g smör eller margarin, rumsvarmt
1 kg vetemjöl (15-16 dl) + mjöl till utbaket
1 tsk salt
1 ägg
vallmofrön

Gör så här:
Smula jästen och blanda med mjölken. Rör ner sockret. Knåda in hälften av vetemjölet. Rör ner det rumsvarma smöret och tillsätt sedan resten av vetemjölet. Arbeta degen i maskin ca 10 minuter. Tillsätt saltet och knåda degen ytterligare 5 minuter. Låt degen vila i 40 minuter under bakduk.

Knåda degen på mjölat bakbord. Dela upp delgen i frallor och lägg på bakplåtar. Låt frallorna jäsa 30 minuter under bakduk. Pensla frallorna med uppvispat ägg och strö på vallmofrön. Grädda i 6-10 minuter i 250 grader i mitten av ugnen. Låt svalna på galler under bakduk.


Receptet jag utgick ifrån hittade jag hos Mina baktankar

17 kommentarer:

  1. låter supergott! jag älskar frallor :)

    SvaraRadera
  2. Charlotta: De var väldigt goda.

    Helena mitt i smeten: Mycket goda!

    Bakverk och Fikastunder: Ja, det var tur att de räckte, hade inte tid att baka fler när jag såg att det blev färre än jag trott. Man ska ha tur ibland. :-)

    SvaraRadera
  3. Just nu vill jag ha bara en av dina underbara frallor med massor av bregott. Tycker jätte mycket om vallmöfrönn. I Serbien varifrån jag kommer ätter man vallmöfrån strudel( en längd) motsvarande kanellbullar i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Ser härligt goda ut, tur de räckte...!

    SvaraRadera
  5. Frallor är min favorit! och de ser riktigt mumsigt ut ;d det är ju mycket att baka till 45 person men det tur att det är räckte! bra jobbat Erika ;)

    SvaraRadera
  6. De ser väldigt smaskiga ut! Frallor är ju så gott!!

    SvaraRadera
  7. Vilka smarriga frallor, de påminner mig om frallorna mamma och mormor bakade när jag var liten!

    Din Yoda var HELT underbar!!! Min son önskar sig Star Wars glass - jag funderar, går det möjligtvis att beställa en sån där Yodafigur? Går de att skicka med posten tror du?

    kram Angela

    SvaraRadera
  8. Erika, du är för gullig :0) TACK snälla för dina fina ord på min blogg, du är ju helt suverän. Tänk att en person man aldrig träffat kan göra en såå glad! TACK gulliga du!

    Har suttit länge och kikat på dina senaste underverk - Tårtor - här på bloggen och du är ju hel makalöst duktig. Yoda och granarna, presentsnöret, allt är ju så perfekt och fint. De du har bakat till måste ju ha fått sin livs tårta när de öppnade kartongen.
    Hur gör du granarna?

    Trevligt med fika på jobbet och att kunna glädja sina arbetskamrater med nybakat. Trevligt med färska nygräddade frallor tycker jag. Annars brukar det mest vara så sötsliskigt på just jobbet ochdet kan bli för mycket av det goda ibland. Men det här var ju toppen!

    Hoppas du får en riktigt fin dag och TACK än en gång.
    KRam Matilda

    SvaraRadera
  9. Kan intyga att frallorna var underbart goda!

    SvaraRadera
  10. MMCakeDesign: Det låter spännande med vallmofröstrudel.

    Mårtenssons kök: Ja, det kändes skönt att de räckte. :-)

    Sana: Frallor är gott. 45 personer är många och det är inte alltid lätt att komma på något att baka.

    Musiga Frestelser: De var mycket goda.

    Linda - Bengtssons Baksida: Gör gärna det.

    Ovanligt Gott: Ja, de blev faktiskt glansiga och fina av ägget.

    Annica - annicake: Frallor är gott och praktiskt, redan i portionsförpackning utan att man behöver dela ett helt bröd.

    Angela hos Mormor Magda: Kul att det påminde dig om något. Och tack för kommentaren om Yoda!

    Matilda Bakar | Fotograferar: Hoppas du mår lite bättre ni! Det kommer en stegbeskrivning på granarna, men de är enkla att göra med hjälp av en sax.

    Anonym: Trevlig! :-)

    SvaraRadera
  11. Hej! Undrar hur /vart du får tag på svarta vallmofrön? Jag skickade sambon för att köpa det i somras men då sa de att de inte säljer det längre för att man kan göra opium av det!??? (något i den stilen sa de) Var på Coop iaf...

    SvaraRadera
  12. Idacavallin: Måste erkänna att jag inte riktigt minns varifrån jag köpt dem. Jag tror att det var på någon marknad där de sålde massor av kryddor i ett marknadsstånd.

    SvaraRadera