måndag 3 januari 2011

Nyårtstårta

Det nya året firade vi in tillsammans med goda vänner. Vi har firat tillsammans i flera år och vi börjar redan tidigt på eftermiddagen med fika för att sedan tillsammans förbereda all mat. Vi hade en mycket trevlig nyårsafton och jag var mycket mätt och belåten när vi kom hem sent på natten. Jag hade bakat en nyårstårta som jag hade med mig.

Jag passade på att prova lite nya recept som jag blev mycket nöjd med. En ny fyllning jag provade var passionsfruktmousse och den kommer jag absolut att göra igen, den var mycket frisk och god. Dessutom provade jag att göra vit marängkräm som jag spacklade tårtan med innan jag täckte med marsipan.




Tårtan bestod av:
Ljus tårtbotten (22 sm) fylld med mörk chokladkräm och passionsfruktmousse. Spacklad med vit marängkräm och täckt med marsipan. Dekorationer i sugarpaste och flowerpaste, målade med guldpulver utblandat i citronsaft.

52 kommentarer:

  1. Vilken fin tårta, snyggt med alla blommorna

    SvaraRadera
  2. Oj vad fin. Gillade denna. Så stilren och snygg! Hoppas det nya året börjat bra!

    SvaraRadera
  3. Superfin tårta!
    Undrar vem som vågade skära och ta den första biten?:)
    Önskar dig ett nytt härligt år!
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Hej du har väl inte missat min Nyårstävling där man kan vinna fina vinster från Grays? Jag har förlängt tävlingen till fredag så än har du chans att delta! Mer info här:
    http://www.bagerskan.se/2010/12/sista-luckan-i-bagerskans-julkalender.html

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. En sån vacker tårta är det snudd på tragiskt att den äts upp även om den är avsedd att njutas i goda vänners lag!

    SvaraRadera
  6. Jättefin! Gillar de guldiga kanterna på blommorna väldigt mycket!

    SvaraRadera
  7. Vilken stilig tårta! Snyggt med gulddetaljerna!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Hittade hit via Familjeliv. Har precis fått min första assistent och är nu sugen på att börja baka bröd på riktigt. Har kollat in alla dina bröd och fått massa inspiration, ville bara tacka för det! Gott Nytt!
    Maria

    SvaraRadera
  9. Wow den är väldigt tjusig och elegant. Perfekt nyårstårta. Jag gillar hur du har penslat blommorna!

    SvaraRadera
  10. Cupcakesfluffan: Tack!

    Sara: Tack!

    Jennie: Tack så mycket!

    Lill-Ingrid: Tack! Vi vågade skära i den. Vännerna vi var hos är vana vid mina tårtor så de högg in direkt. :-)

    Karin: Ska kolla in den!

    BeBest: Vore synd att inte äta upp den när man laddat den med god fyllning. :-)

    Linda - Bengtssons Baksida: Tack! Ja, det var först ett test men jag tycker det blev bra.

    Jen: Tack!

    Ida - Chokladsockerkaka: Tack så mycket!

    Lisa: Tack!

    Förskoleburken: Hoppas att du hittade några inspirerande recept. Lycka till med bakandet. :-)

    Johanna - Bland muffins och pelagoner: Tack så mycket!

    SvaraRadera
  11. Vilken fin nyårstårta! Får passa på att önska dig ett riktigt Gott Nytt 2011!! tack för all härlig bakinspiration du bjuder oss på! Kram Gun / Kaksmulan

    SvaraRadera
  12. Gud så fin, så tjusig och vacker! Du skrev aldrig vad du tyckte om marängsmörkräm, var det gott?

    SvaraRadera
  13. Kaksmulan: Tack så mycket! Gott nytt år själv!

    Pernilla - Bli min jäst: Tack! Jag tyckte om marängsmörkrämen, så den kommer jag säkert använda flera gånger även om den är lite mer tidskrämvande att göra än vit chokladsmörkräm som jag brukar använda.

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt fint med guldet på blommorna!

    SvaraRadera
  15. Wow, tårtan är jättevacker! Så fint med små gulddetaljer på dekorationerna, det gör mycket till!

    SvaraRadera
  16. men kära nån vilken otroligt vacker tårta!

    SvaraRadera
  17. Åh vad fin din tårta blev.God fortsättning önskar jag på smulansbakblogg
    Hoppas detta året blir ännu mer bakning :D

    SvaraRadera
  18. Gott Nytt år önskar jag även dig!

    Jättefin tårta

    SvaraRadera
  19. Lika fin som alltid ! Du är GRYM !

    SvaraRadera
  20. Åh, vilken läcker nyårstårta! Superfin med det guldiga på!
    Låter helt otroligt god med!

    God fortsättning!

    SvaraRadera
  21. Alltså, helt otroligt tjusig. Hade helt klart gjort sej som bröllopstårta på vilket flott bröllop som helst.

    SvaraRadera
  22. Men guuuuuud så vacker tårta!!!

    SvaraRadera
  23. Superfin som vanligt! Älskar blommorna! =)

    SvaraRadera
  24. Vilken jättevacker tårta! älskar de smakfulla gulddekorationerna. Väldigt fin blandning av blommor också, superfin helt enkelt!

    SvaraRadera
  25. Så fin den är!

    Gott nytt år ^^
    Jag testade göra dina twixkakor igår, det blev verkligen supergott!

    SvaraRadera
  26. Vilken superfin tårta, tycker väldigt mycket om gulddekorationerna!

    SvaraRadera
  27. Vilken lyxig nyårstårta! Med en så fin tårta som start kan inte 2011 bli annat än toppen!

    SvaraRadera
  28. Vilken superfin och stilren tårta Erika.
    Tycker snart vi ska dra ihop en tårtdag igen,
    ska bara få ut bullen ur ugnen först :)
    så jag har lite mer ork.

    SvaraRadera
  29. Lena-Tårtan: Tack så mycket!

    Tove: Tack! Ja, jag tycker gulddetaljerna blev bra. :-)

    Helena Ljunggren: Tack! :-)

    Smulansbakblogg: Tack! God fortsättning! År 2011 kommer säkerligen innehålla en massa bakning. :-)

    Sana: Tack!

    Design A Cake: Tack! Gott nytt år!

    Fröken M: Tack så mycket!

    Annica - annicake: Tack! Den var mycket god. :-)

    Mårtenssons kök: Tack!

    Angelica: Tack så mycket!

    Carro: Tack!

    Maria: Tack!

    Sabina: Tack! Gott nytt år! Kul att du provade twixkakorna, jag tycker att de blir väldigt goda. :-)

    Tårtdesignfunas: Tack!

    Helena S: Tack! Jag hoppas på ett bra 2011. :-)

    Caroline: Tack så mycket! Jag tycker absolut vi ska sätta ihop en tårtträff igen, jag lärde mig massor förra gången. :-)

    SvaraRadera
  30. Fiberhusk är skalet av psyliumfrön.
    Det är glutenfritt men har lite samma effekt som gluten (gelébildande) vid bakning och matlagning.

    Det gör pannkakorna mer pannkakslikna :D

    SvaraRadera
  31. Monika: Tack, nu vet jag. :-)

    Diana: Tack så mycket!

    SvaraRadera
  32. Vilken vacker tårta! Du är grym!
    Jag ska absolut testa passionsfruktmoussen i en cupcake. Tårtbakning är inte min starka sida...

    SvaraRadera
  33. Den kaken var NYDELIG!!! Du er så flink!

    SvaraRadera
  34. Remsan: Tack! Passionsfruktmoussen blev riktigt god. :-)

    Caroline: Tack så mycket!

    SvaraRadera
  35. Superfint! =)

    svar; Tackar så mkt!

    kram linnéa

    SvaraRadera
  36. Frukostfrallorna var underbara, så de kan jag varmt rekommendera...och lättbakade.

    SvaraRadera
  37. ojojoj det var en av de snyggaste tårtorna som jag sett!!

    SvaraRadera
  38. Linnéa: Tack!

    Mamma Mimmi: Ja, jag tyckte de såg smarriga ut.

    Thumman: Tack!

    Musqot: Tack så mycket! :-)

    SvaraRadera
  39. Vilken vacker tårta! Jag är inte riktigt så avancerad. Men imorgon är det min mans födelsedag och mina döttrar har beställt en tårta i tre våningar ... Det blir en choklad tårta i botten och en prinsesstårta i två våningar uppepå. Undrar hur jag ska få ihop det.

    Men, jag har gjort din chokladkräm, den står nu i kylen och passionsfruktsmoussen tänkte jag fylla chokladtårtan med.

    En fråga, när jag browsade runt på din site idag så hittade jag inget recept på själva tårtbotten. Inte någon med choklad heller. Finns det och jag har letat dåligt? Jag hittade sen i en bok jag har och det blev väldigt bra, men tänkte att du har säkert nåt superrecept.

    SvaraRadera
  40. Teresa: Tack! Vad spännande med en våningstårta, det har jag aldrig gjort. Kul att du provar chokladkrämen och passionsfruktmoussen. Framför allt passionsfruktmoussen tyckte jag blev otroligt god.
    Jag har inte lagt ut något recept på tårtbotten än, så du har inte missat något. Det kommer snart. :-)
    Hoppas tårtan blir bra!

    SvaraRadera
  41. Tårtat ser fin ut, om ett par timmar vet vi hur den smakade. Moussen ch chokladkrämen smakade jätte bra. Jag frös in det som blev över av passionsfruktsmoussen, tror du att det blir en god glass? Det visar sig också snart :)

    SvaraRadera
  42. Teresa: Hoppas tårtan smakar bra. Passionsfruktmoussen kanske blir bra som glass, jag har aldrig gjort egen glass. :-)

    SvaraRadera
  43. Vilken fin tårta du har gjort! =)

    Hoppas du får en härlig helg!
    Lisa

    SvaraRadera
  44. Sockerrus: Tack! Helgen har börjat bra. Trevlig helg själv!

    SvaraRadera
  45. Älskar denna tårta! Så gudomligt fin den var.

    SvaraRadera