måndag 27 december 2010

Vintertårta till Jessicas födelsedag

Dagen innan julafton fyller min vän Jessica år. Jessica beställde en födelsedagstårta och jag fick fria händer med dekorationerna. Jag ville inte att tårtan skulle förknippas med julen eftersom det var en födelsedagstårta. Det blev en vintrig tårta med en snögubbe och födelsedagspaket på.

Jag vet inte om det syns på bilderna att jag penslat snöflingorna och snöbollarna med glitterpulver för att få lite liv i motivet. Snögubben blev lite baktung men vi får låtsas att han lutar sig bakåt och njuter av livet. Det var en rolig tårta att göra. Grattis Jessica!







Tårtan bestod av:
Ljus tårtbotten (24 cm) fylld med dumlefluff och hallonmousse. Spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationer i sugarpaste. Snöflingor och snöbollar är penslade med glitterpulver.

34 kommentarer:

  1. En tårta av denna sorten kan man ju inte bli annat än lycklig när man ser! Helt underbar!

    SvaraRadera
  2. Så himla fin! Gillar färgen på marsipanen!

    SvaraRadera
  3. Vilken jättefin tårta! Du är väldigt duktig med detaljerna, de söta paketen är ju för underbara. Och granarna blev så vintriga och fina! Näääästan så man börjar gilla vintern ;-)

    SvaraRadera
  4. Så vintrig och fin den är, den ska du vara nöjd med!!

    SvaraRadera
  5. Tårtan är superfin Erika! Gillar designen och tycker det låter bra att snögubben njuter av livet ;-)

    SvaraRadera
  6. Otroligt fin. Verkligen välskapt!!!

    SvaraRadera
  7. Jätte-jättefin, verkligen en vintertårta!! Granarna är supersnygga, hur har du gjort de?

    SvaraRadera
  8. Detsamma!!! Gott nytt år :)
    O måste verkligen, som alla andra, säga att det var en otroligt noggrann o fin tårta!

    SvaraRadera
  9. Den tårtan kan du få baka åt mig också! Så fin är den!

    SvaraRadera
  10. Tårtan är jättesöt! Härligt vintrig med fina detaljer. Jag blev jätteglad av att se den! :-)

    SvaraRadera
  11. Mårtenssons kök: Tack så mycket!

    Sanne - Mina baktankar: Tack! Ja, jag tycker också om färgen på marsipanen, den kändes lite vintrig den också.

    Maria: Tack så mycket!

    Linda - Bengtssons Baksida: Tack! Jag är mycket nöjd med den. :-)

    Hanna - Bakfnatt: Tack! :-)

    Sara: Tack så mycket!

    Pernilla: Tack! Jag ska se om jag kan göra en beskrivning av hur jag gjorde granarna. :-)

    Lotte: Tack!

    Angelica: Tack!

    Sana: Tack!

    Lisa: Tack!

    BeBest: Hihi... tack!

    Tove: Tack så mycket!

    SvaraRadera
  12. Men så söt tårta! Det är svårt det där med födelsedagar så nära jul. Gjorde själv en till ett kalas den 26e. Men jag tycker att du lyckades super!

    SvaraRadera
  13. Jättefin vintertårta!
    Snögubben är hur söt som helst! :)

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt fin! Älskar snögubben, och vilket jobb med granarna!

    SvaraRadera
  15. GOD FORTSÄTTNING får jag önska dig med!
    Tårtan är jättefin! Det första som jag "ser" är "staden i siluett" på tårtkanten... men, jag antar at det är skuggan av snöboillarna runt tårtan. Men... en häftig effekt blev det :0)

    SvaraRadera
  16. Tårtan är fantastisk snygg, ljuvliga färger och figurer som alltid på dina tårtor. Gillar den han låtsas njuta av livet. Jag har haft likadana problem då jag vill helst slipa lägga en tandpinne i mina figurer. Nu har jag en bätre metod. När dem ska torkas läger jag ett glas bakom och låter den vila på. Funkar underbar ddå flesta av mina figurer är av sockerpasta och bähöver mera tid än modeleringspasta att torkas. Men den är biligare och smidigare och resultat blir likadan.
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  17. Oj vilken underbart fin tårta! =) Gillar alla detaljer, snögubben, granarna, paketen, allt. Tårtor är verkligen din grej! =)

    SvaraRadera
  18. Denne var heilt nyyydelig! Kjempe søt snømann, og flotte farger! Flink du er :)

    SvaraRadera
  19. Åh, tänk om jag hade fått en så fin tårta på min födelsedag! :)

    Min lille katt mår konstigt, får provsvaren i morgon. Håller tummarna för att de är bra! Tack som frågar!

    SvaraRadera
  20. Men du, så otroligt söt och vintrig tårta!

    SvaraRadera
  21. Åh, du är såååå duktigt ! Jag väntar med spänning på ett paket sugarpaste, sen ska jag leka lite oxå ( det blir mitt första försök )
    Ha en riktigt härlig vinterdag ! Kramar

    SvaraRadera
  22. Johanna - Bland muffins och pelagoner: Tack! Ja, det är knepigt med födelsedagar nära jul, jag ville att tårtan skulle visa födelsedagen istället för julen... det blir så mycket jul i dessa tider i alla fall.

    Annica - annicake: Tack!

    Cecilia: Tack så mycket.

    Jen: Tack!

    Matilda Bakar | Fotograferar: Tack! Ja, du har rätt... det blir en siluett som ser ut som en stad. :-)

    MM Cake Design: Tack så mycket! Jag använder också sugarpaste när jag modellerar, tycker det är superbra. Får ta till mig tipset om glaset, det var smart, tack!

    Carro: Tack! Jag gillar att göra tårtor. :-)

    Monica: Tack så mycket!

    Malin: Lille missekissen, hoppas han mår bättre snart.

    Malin Ljunggren: Tack så mycket!

    Fröken M: Tack! Hoppas du gillar att modellera, jag tycker det är jättekul. Önskar att jag hade lite mer tid till det... finns så mycket jag vill testa. :-)

    SvaraRadera
  23. Så jättesöt!!
    Jag önskar dig ett gott nytt år!!

    SvaraRadera
  24. Vilken ursnygg tårta. Hoppas också att du haft en fin jul och får passa på att önska dig ett Gott Nytt År. Kul att följa dig då vi startade våra bakbloggar ungefär samtidigt, din var en av de första jag började följa.

    SvaraRadera
  25. vilken snuckig snögubbe! superfin tårta!

    SvaraRadera
  26. Vilken fin tårta!! Ville bara kika in och önska dig ett Gott Nytt år! Ha en underbar nyårsafton! Kram

    SvaraRadera
  27. Kikar in en sista gång i år och vill önska ett gott slut & ett gott nytt år!

    SvaraRadera
  28. Lena-Tårtan: Tack! Gott nytt år!

    Cupcakesfluffan: Tack så mycket! Ja, jag minns när vi startade bloggarna. Jag följde din från början också. :-) Gott nytt år!

    Charlotta: Tack! Gott nytt år!

    Milli: Tack så mycket!

    Daniela - BakeCake: Tack! Gott nytt år!

    Matilda Bakar | Fotograferar: Tack det samma!

    SvaraRadera