måndag 20 december 2010

Kristyr på pepparkakorna

Igår satte vi kristyr på pepparkakorna. Kristyren är enkel att göra och väldigt lättarbetad. Jag kan erkänna att jag är barnsligt förtjust i kristyr, jag äter gärna runt kakan så att delen med kristyren är kvar till sist.

Algot hjälpte gladerligt till att dekorera pepparkakorna. Några med lite kristyr på och några med mycket. Visst blev de fina!








KRISTYR

1 st äggvita
1 tsk ättika
4-5 dl florsocker

Gör så här:
Vispa äggvitan hårt. Vispa i ättika och florsocker. Fyll en spritspåse och spritsa på kakorna. Låt kristyren torka ordentligt innan du lägger kakorna i en burk.


Receptet på pepparkakorna hittar du här.

15 kommentarer:

  1. haha, jag är likadan. älskar kristyr! de ser superfina ut, era pepparcookies :)

    SvaraRadera
  2. Barnens kakor blir alltid fina:) Ja dina med förstås.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina, precis så ska de ju se ut när barnen gör dem!

    SvaraRadera
  4. Alltid gott med pepparkakor!
    Extra gott med kristyr :-)!

    SvaraRadera
  5. Det är så härligt med dessa små medhjälpare, längtar tills min lille plutt kan hjälpa mig i köket :)

    SvaraRadera
  6. Ååå, jag tar den där julbocken med extra mycket kristyr på! Det är ju så himla gott :)

    SvaraRadera
  7. Alltid så gott med kristyr på pepparkakor

    SvaraRadera
  8. Tack för dina fina ord.

    Kristyr är gottigt, Algot vet verkligen hur man hanterar kristyren.

    SvaraRadera
  9. Charlotta: Ja, visst är det gott med kristyr. :-)

    Pehrnilla: Barns kakor blir ofta väldigt fulla med liv. Algot hade stor inlevelse när han dekorerade pepparkakorna. :-)

    Sanne - Mina baktankar: Precis!

    Foodelicious: Absolut, kristyren gär dem bara ännu godare. :-)

    Linda - Bengtssons Baksida: Ja, det är härligt med en lite hjälpreda.

    Lisa: Ja, visst blev det!

    Therése: Ja, julbocken blev väl snarare "kristyr med pepparkaka" än tvärt om. :-)

    Cupcakesfluffan: Mycket!

    Mårtenssons kök: Ja, han levde sig in i rollen och dekorerade för fullt.

    SvaraRadera
  10. Pepparkaksbaket! Jag måste hinna med ett pepparkaksbak innan jul, MED kristyr. För de brukar vi inte ha, men det blir ju så fint!

    SvaraRadera
  11. Så gulligt!! baka med kärlek hehe

    SvaraRadera
  12. Algots pepparkakor är såååååå söta!!! :-)

    SvaraRadera
  13. Tina: Hoppas du hann baka. :-)

    Sana: Precis!

    Erka Perka: Ja, de blev väldigt fina tycker jag. :-)

    SvaraRadera
  14. om man inte vill ha ätika vad kam man lägg istäälet ??????

    SvaraRadera