lördag 18 december 2010

Chokladdoppad lakritskola

Finns det några lakritsälskare där ute? Då har jag julgodiset för er här. En lakritskola doppad i mörk choklad. Den är verkligen jättegod. Det är första året jag gör denna och den kommer absolut att göras igen.

För er som inte gillar lakrits kan jag berätta detta: Jag är den enda i min familj som gillar lakrits men tydligen så var den här kolan så god att även mina två icke-lakritsälskare äter den med glädje. Jag som trodde att jag skulle få ha den ifred! Det får nog bli dubbel sats till nästa år.






CHOKLADDOPPAD LAKRITSKOLA
60 st

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
0,5 påse turkisk peppar (0,75 dl)
2 tsk smör
200 g mörk choklad
havssalt

Gör så här:
Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper (nästa gång ska jag göra i en lite mindre form för att få lite högre kolor). Krossa karamellerna i en mortel.

Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de krossade turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt det sedan koka kraftigt utan lock tills termometern visar 120 grader eller tills smeten klarar kulprovet (droppa en bit i kallt vatten, om smeten går att forma till en kula är kolan klar). Det tar ca 15 minuter i en vid gryta (jag hade en mindre kastrull och då tog det längre tid). Rör om då och då.

Rör ner smöret och häll smeten i formen. Ställ kolan kallt att stelna. Se till att den stelar ordenligt innan du skär den.

Hacka chokladen och smält den över vattenbad. Skär den stelnade kolan i bitar. Doppa varje kolabit i den smälta chokladen. Använd en gaffel och låt kolan rinna av ordenligt innan du ställer den på ett galler eller ett bakplåtspapper. Strö på lite havssalt innan chokladen har hunnit stelna. Förvara kolan kallt.


Receptet hämtat från boken Julgodis av Johanna Westman

25 kommentarer:

  1. Här har du en! he he synd att man kan inte bara sträcka handen och bara ta en. Som smakprov! Dem ser jätte goda ut. God Jul på dig och dina läsare

    SvaraRadera
  2. Det ser gott ut det där. Någon får gärna bjuda mig på dem men jag har ingen aning om varifrån jag ska få tag på karamellerna som ska ge den rätta smaken.
    :O)

    SvaraRadera
  3. Här hemma är vi två som älskar lakrits. Det ser gott ut. :)

    SvaraRadera
  4. Älskar kombinationen av lakrits och choklad. :-) De där kolorna är ju bara såååå goda!

    SvaraRadera
  5. Marina: God Jul på dig också.

    BeBest: Turkisk peppar finns i de flesta affärer som säljer godis.

    Yasemin: Då skulle det här passa hos er. :-)

    Fridas kök: Ja, visst är de goda. Man kan äta hur många som helst. :-)

    Cupcakesfluffan: Mycket god!

    Lisa: Gör det, du lär inte bli besviken.

    SvaraRadera
  6. Lakrits är sååå gott!!! Jag skulle kunna äta upp alla själv!

    SvaraRadera
  7. Jag älskar lakrits, men jag har lite svårt för kombon lakrits-choklad! Blir den för lös för att överleva utan chokladdoppet?

    SvaraRadera
  8. Ååh, jag älskar ju lakrits, verkar verkligen jättegoda!

    SvaraRadera
  9. Sandra: Jag gillar lakrits, trodde verkligen att jag skulle få dessa för mig själv. :-)

    Anna Wolf: Prova med kulprovet tills du får önskad konsistens på kolan. Funkar utmärkt utan chokladen också (åt flera bitar innan jag doppade den). :-)

    Linda - Bengtssons Baksida: De är supergoda, jag lovar!

    SvaraRadera
  10. Man läser ju verkligen bara gott om den där kolan (i varje fall har då inte jag stött på någon som varit besviken) och jag skall verkligen försöka hinna med den innan jul! Choklad och lakrits är ju verkligen en lyckad kombination =)

    SvaraRadera
  11. Jättegott. =)

    Din kola ser god ut. =D

    SvaraRadera
  12. Det här receptet har jag sett på många bloggar, och blir lika sugen på att testa det varje gång. Får nog bli det när jag kommer hem :)

    SvaraRadera
  13. Hanna - Bakfnatt: Jag kommer absolut göra den igen, så jag kan rekommendera den. Mycket god. :-)

    Johanna: Den blev väldigt god. :-)

    Malin: Ja, det är många som gjort den här kolan och jag har länge tänkt testa... nu blev det äntligen av. Absolut en ny favorit!

    SvaraRadera
  14. Detta är den absolut godaste kolan tycker jag.

    SvaraRadera
  15. De där lakritskolorna ser jag lite överallt numera och varje gång så är tanken att jag måste prova, jag kommer dock aldrig till skott men jag tror bannemig att jag ska prova idag :D

    SvaraRadera
  16. Nom! detta recept sparar jag, måste definitivt testas!

    SvaraRadera
  17. men, åh så gott! jag trodde ju egentligen att jag vara klar med julgodiset, men dessa kan jag ju säga frestar smaklökarna riktigt.. Är stor älskare av både lakrits och choklad ju..

    SvaraRadera
  18. Remsan: Ja, visst är den god. :-)

    Helena Ljunggren: Det tycker jag att du ska göra. :-)

    Sabina: Gör det, det är mycket gott!

    Annica - annicake: Ja, det finns så mycket gott man vill prova. Jag tror jag är klar med julgodiset för i år i alla fall.

    SvaraRadera
  19. Den är en favorit här hemma också! Saltet är verkligen pricken över i:t. God jul!

    SvaraRadera
  20. Chokladdoppade lakritskolor är ju så gott att man kan äta ihjäl sig :-)

    SvaraRadera
  21. Erka Perka: Håller med, den är verkligen jättegod.

    SvaraRadera
  22. Kim: Ja, det blev en stor favorit hemma hos mig också. Jag kommer absolut göra den igen. :-)

    SvaraRadera
  23. Hej!
    Hittade din blogg och blev inspirerad av alla goda recept. Älskar lakrits och choklad så ska testa detta recept nångång, Ser jättegott ut!
    Hälsningar Ella

    SvaraRadera