söndag 5 december 2010

Britta Anderssons pepparkakor

Hoppas att ni har en trevlig andra advent. Algot och jag bakade pepparkakor tillsammans en kväll i veckan. Jag kavlade och han tog ut kakorna med pepparkaksmåtten. Självklart provsmakades även en och annan degbit, både av mig och av Algot. Kan ni baka pepparkakor utan att provsmaka degen? Efter pepparkaksbaket drack vi glögg och provsmakade våra nygräddade pepparkakor, de var mycket goda.

Det här receptet kommer från min dagmamma, Britta, som jag hade när jag var liten. Pepparkakorna är ganska spröda och smakrika. Ska ni göra pepparkakshus eller annat pepparkaksbygge så rekommenderar jag en annan deg. Jag använde stora ägg och den mindre mängden vetemjöl, vilket resulterade i att jag fick arbeta in en hel del mjöl i efterhand för att kunna kavla ut degen utan att den fastnade. Så om ni använder stora ägg så se till att ta den större mängden mjöl direkt.




PEPPARKAKOR
Ger en deg på ca 1,8 kg

3 dl sirap (420 g)
300 g farinsocker eller strösocker
1,5 tsk kanel
1,5 tsk ingefära
1,5 tsk malda nejlikor
4 tsk bikarbonat
200 g smör
700-800 g vetemjöl
2 ägg

Gör så här:
Låt smöret bli rumsvarmt. Smör och socker röres poröst. Koka upp sirapen tillsammans med kryddorna och häll över smörblandningen. Tillsätt en del av mjölet. Vispa upp äggen och tillsätt dem. Arbet in resten av mjölet. Låt degen vila i kylskåpet tills nästa dag. Kavla ut degen mycket tunn och ta ut kakor med kakmått. Grädda i 3-5 minuter i 225 grader i mitten av ugnen.

Vill man så går det även bra att röra ihop alla ingredienserna i en matberedare.

15 kommentarer:

  1. Det är så underbart med "namn-recept" :) Ser superfina ut!!

    SvaraRadera
  2. Inget pepparkaksbak utan den obligatoriska avsmakningen på degen. Det brukar bli ganska mycket avsmakning...

    SvaraRadera
  3. peppar kakor ska vara spröda !! Jag har varit så besviken av resultatet på de fördiga kakorna när jag köpt färdig deg i affären ( de har blivit tjocka och mjuka trots att jag kavlat som en tok ) så i år kör vi på annas färdiga pepparkakor hos oss :)

    SvaraRadera
  4. Jag älskar pepparkaksdeg! Har dock aldrig testat att göra egen. Dina och Algots kakor ser väldigt goda ut!

    SvaraRadera
  5. Pepparkaksdeg är så gott, får nog ta och baka lite pepparkakor i veckan som kommer

    SvaraRadera
  6. Skulle aldrig kunna baka pepparkakor utan att äta deg! Frågar du mig så tycker jag att degen är ungefär 100 gånger godare än kakorna ;-) Vilket härligt samarbete ni verkar ha haft, och pepparkakorna blev fina!

    SvaraRadera
  7. Pepparkakor är alltid gott!
    Trevlig andra advent!

    SvaraRadera
  8. Vilken gott kaka som baka med kärlek!
    Jag ska baka också snart eller ska jag köpa de istället hehe men jag har recept som jag ska göra nu...kram

    SvaraRadera
  9. "Det här receptet kommer från min dagmamma, Britta, som jag hade när jag var liten." åh, jag äslkar recept med en historia! :) det känns alltid lite högtidligare att baka sådana recept, speciellt sådana man fått av någon man tycker om. härligt med pepparkaksbak - vad kan bli bättre nu i juletid? - ...uppätning av degen, kanske... he he he

    SvaraRadera
  10. åh, jag brukar också smaka en hel del deg haha. det hör liksom till! :)

    SvaraRadera
  11. Therése: Ja, namnrecept är härliga. Då finns det ofta en historia bakom.

    Mårtenssons kök: Ja, mycket deg måste smakas. :-)

    Fröken M: Håller med, pepparkakor ska vara spröda och de här blir det.

    Helena: Det är egentligen inte alls svårt att göra egen deg, men det är väldigt smidigt att det finns färdig att köpa.

    Cupcakesfluffan: Det är härligt att baka pepparkakor, så gör det.

    Hanna - Bakfnatt: Håller med, degen är mycket godare än själv kakorna. :-)

    Jen: Tack det samma (lite för sent).

    Sana: Det var jättemysigt att baka pepparkakor med Algot. :-)

    Filippa H: Ja, visst är det härligt med historien bakom recept. :-) och ja, degen är snäppet bättre. :-)

    Charlotta: Absolut, visst måste man smaka. :-)

    SvaraRadera
  12. nä vi åt deg då vi gjorde pepparkakor.jag tycker degen är godare än kakorna.
    men ja har hittat nåt ännu godare,så man kan säga att de är samma smak som pepparkaksdeg dvs mjuk pepparkaka.mumsigt.något jag rekommenderar

    SvaraRadera
  13. Smulansbakblogg: Ja, mjuk pepparkaka är gott. :-)

    SvaraRadera
  14. Tack för detta, tänkte för första gången göra egen deg! Har en massa vit sirap och mörk sirap, skulle någon av dessa funka istället tror du?

    SvaraRadera
  15. Förskoleburken: Förlåt mitt sena svar. Det går utmärkt att byta ut sirapen mot ljus eller mörk.

    SvaraRadera