onsdag 1 december 2010

Twixkakor

Nu har jag varit på kakträff igen. Förra kakträffen var vi hemma hos mig och då bjöd jag på en korgtårta fylld med prästkragar, den här gången skulle jag baka en småkaka. Valet av småkaka föll på den här kakan med en kakbotten fylld med härlig vaniljkola och toppad med mjölkchoklad.

Jag trodde att kakan skulle smaka mer likt chokladgodiset Twix. Botten på kakan kändes mer kryddig än godiset Twix men det gjorde ingenting för dessa kakor blev verkligen supergoda. Kanelen i kakdegen gjorde att de passar utmärkt till julfikat. Så alla ni som inte valt vilka julkakor ni ska baka så kan jag rekommendera dessa. Ni får kaka, kola och choklad i ett.




TWIXKAKOR
50 st

Kakor:
200 g smör
5 dl vetemjöl
2 dl socker
2 msk sirap
1 tsk kanel
2 tsk bikarbonat

Kolafyllning:
3 dl vispgrädde
0,75 dl strösocker
0,75 dl sirap
0,5 tsk vaniljarom (eller 2,5 tsk vaniljsocker)
75 g smör

Dekoration:
100 g Marabou mjölkchoklad

Gör så här:
Blanda ihop alla ingredienser till kakorna, jag använde en matberedare. Dela degen i 50 delar och rulla varje del till en degboll och lägg i en liten form. Gör ett ordentligt hål i mitten av kakan. Nagga botten. Grädda 7-8 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Kakorna sväller upp i ugnen, låt gropen i mitten av kakan sjunka ihop innan de tas ut ut ugnen.

Blanda alla ingredienser till kolan. Koka upp och låt kolan sjuda tills den klarar kulprovet (droppa lite kolasmet i en skål med kallt vatten, om kolan går att forma till en liten kula så är kolan klar). För mig tog det drygt en timme att koka kolan. Dra kastrullen åt sidan och klicka ut kolan i hålen på kakorna.

Hacka chokladen och smält den över ett vattenbad. Bred på choklad på kakorna och låt stela.


Receptet hämtat från Missfranklincooking

30 kommentarer:

  1. 3 överraskningar i 1? ;o) Twix är min stora favorit!

    SvaraRadera
  2. Varför kan man inte bara sträcka ut handen och ta en! Så himla gott ser det ut!

    SvaraRadera
  3. Oj så gott det låter! =)

    SvaraRadera
  4. Guud vad gött det lät =) Måste nog testa dessa någon dag :) Tack för att du delar med dig :)

    SvaraRadera
  5. åh måste jag baka nån gång. verkar smask!

    SvaraRadera
  6. Dessa såg jättesmarriga ut! Jag har ingen vaniljarom hemma. Förmodar att man kan byta ut mot vaniljstång eller vaniljsocker men hur mycket i så fall? Någon aning?

    SvaraRadera
  7. Oj, jag som ibland längtar efter att kunna äta en Twix! Har det på en klurauthurjagskagöra-lista, men nu har jag ju ett bra recept att spåna vidare på! Supertack för det är recepttipset!! =)

    SvaraRadera
  8. Men snälla nån, sånna där kakor får man inte visa :D Så fantastiskt goda dom ser ut!

    SvaraRadera
  9. Sofia - Oförglömliga tårtor: Precis! Jag gillar också Twix.

    mm cake design: Ja, tänk om det fanns provsmakning via internet. :-)

    Sockerrus: Mycket goda är det. :-)

    Lisa: Testa gärna.

    Frostrosor: Du kan byta ut 0,5 tsk vaniljarom mot 2,5 tsk vaniljsocker (enligt aromflaskan). :-)

    Sanne - Mina baktankar: Ja, de är väldigt goda.

    Therése: Botten i kakan blev inte riktigt som Twixgodiset, kanske beroende på kanelen. Men det kanske är ett recept att utgå ifrån. :-)

    Helena Ljunggren: Hihi... kul att jag kunde fresta!

    SvaraRadera
  10. Hjälp vad gott det ser ut! Jag älskar allt som har med choklad att göra så dessa måste testas. Synd att man har så mycket annat nu men någonstans måste det gå att hitta tid. ;-)

    SvaraRadera
  11. Ser tokgott ut, absolut kakor som skulle passa mig perfekt, får nog ta och testa att göra dom

    SvaraRadera
  12. Carro: Jag håller med dig, det finns så mycket man vill prova så tiden finns inte till allt. Har man däremot tid kan jag rekommendera dessa kakor. :-)

    Cupcakesfluffan: Gör det, jag tyckte de var världigt goda.

    SvaraRadera
  13. Åh, vad gott! Jag kanske ska inviga min nya ugn med att baka de här kakorna!

    SvaraRadera
  14. De här verkar så himla goda! Jag har haft något gammar recept på twix eller raider som det hette då som jag aldrig provat! nu blev jag sugen!!!

    SvaraRadera
  15. wow, rena rama proffskakan! de ser galet fina ut!

    SvaraRadera
  16. Kakorna ser jääättegoda ut! :)

    SvaraRadera
  17. Gud vad hungrig jag blir nu... de ser verkligen jättegoda ut

    SvaraRadera
  18. En sån till kaffet på maten tror jag skulle vara gott!

    SvaraRadera
  19. oj vad goda de sågut. Passar perfekt för en chokladälskare som jag. Ska testas omgående:)

    SvaraRadera
  20. Åh vad gott...tack för receptet! :)

    SvaraRadera
  21. Min svärmor bruka baka några liknande kakor, fast med en hasselnöt i varje. Så hon kallar dem för ekorrgömmor :-)

    SvaraRadera
  22. Kan du skicka hit en nu!!! blev jättesugen. Receptet är utskrivet så de ska definitivt testas.

    SvaraRadera
  23. Hjälp!! Dem ser oförskämt goda ut....

    SvaraRadera
  24. Oj - vilka godbitar!!! Jag hade klart för mig vad som skulle bakas ikväll, men nu blev jag plötsligt osäker.... - dessa vill jag också baka! haha.

    RE:
    Visst gör det! Som julmusiken, saffranet och tomteskägget :) Aha - vad har du använt dig av för recept på degen? ett recept testat sedan tidigare eller något helt obeprövat? finns ju så himla många snarlika recept, som ändå skiljer sig lite åt från varandra på några punkter.. haha.

    SvaraRadera
  25. Helena: Klart du ska baka nu när du fått en ny fin ugn. :-)

    Sandra: De är väldigt goda också. :-)

    Charlotta: Tack!

    Ida - Chokladsockerkaka: Och jag lovar... de är det också.

    Helena: Hihi... kul att de ser aptitliga ut. :-)

    BeBest: Det tror jag med, fast utan kaffe för min del. :-)

    Frida - A piece of cake: Man kan ju ha på mer choklad än vad jag gjorde om man vill, det är nog inte fel.

    Victoria: Varsågod!

    Remsan: Ekorrgömmor... vad gulligt. Passar ju bra som namn om man gömmer en hasselnöt i dem. :-)

    Kaksmulan: Hoppas du gillar dem!

    Sara: Hihi... vad bra. :-)

    Filippa H: Ja, de är riktigt goda.

    SvaraRadera
  26. Påminner om kola- och chokladgrottor som jag gör ibland, med Dumle-kolor och Noblesse. Ser fruktansvärt smarrigt ut.

    SvaraRadera
  27. Jösses vilka goda kakor med en härlig liten kolagömma i mitten! :)

    SvaraRadera
  28. Oj så supergoda de här såg ut! Trodde först det var riktig twix i dem, men det blir säkert ännu godare att göra en egen variant! :-)

    SvaraRadera
  29. Erka Perka: De är väldigt smarriga. :-)

    Malin: Mmmm... mycket goda!

    Tove: Ja, de smakade inte riktigt som den Twix man köper, men otroligt goda kakor blev det. :-)

    SvaraRadera