torsdag 9 december 2010

Mandelkakor med amaretto

Här har vi mumsiga små mandelkakor som är lite sega i mitten. Jag tycker att de blir väldigt vackra eftersom de innan gräddning rullas i florsocker och i ugnen spricker kakorna och det blir ett härligt krackelerat mönster på kakorna. Det går säkert att utesluta amaretton om man inte vill ha det.

Självklart hjälpte Algot till att mala mandeln, det är han så duktig på. Det är så roligt att ha en lite hjälpreda i köket. Algot leker ofta att han bakar bröd, kakor eller tårtor och jag skulle gissa att det beror på att jag ofta bakar.




MANDELKAKOR MED AMARETTO
40 st

200 g sötmandel
1 bittermandel
1,25 dl strösocker
1,5 msk amaretto (mandellikör)
2 st äggvitor
florsocker att rulla kakorna i

Gör så här:
Mal sötmandeln och bittermandeln. Blanda sötmandel, bittermandel, strösocker i en bunke och blanda väl. Tillsätt amaretto och rör ner en äggvita i taget. Klicka ca 1 tsk av den kladdiga degen ner på en tallrik med florsocker på. Rulla degen i florsockret och lägg på en ugnsplåt. Grädda i 15-20 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Kakorna ska vara lite sega i mitten när de är färdiggräddare.


Receptet hämtat från Lantliv Mat & Vin

24 kommentarer:

  1. Det ser gott ut och tycks mig inte svårt att göra! Det receptet spar jag!

    SvaraRadera
  2. Lisa: Mycket!

    Be Best: De var väldigt enkla att göra, så testa gärna. :-)

    SvaraRadera
  3. Spännande! Har varken sett eller smakat sådana mandelkakor förut. Självklar skall jag baka efter det här receptet. Jag har en viss förkärlek för småkakor så det här passar mig perfekt. Eftersom jag också har en liten hjälpreda så skall han också få mala mandeln ;)
    Kram & tack för alltid så fina kommentarer på Min blogg!

    SvaraRadera
  4. Dessa har jag med gjort och utan amaretto fungerade de utmärkt ;-)

    SvaraRadera
  5. de här ser spännande ut,och mumsiga.mm känner i munnen nu hur de smälter.
    yummi

    SvaraRadera
  6. Så gott det ser ut, här vill store sonen också hjälpa till att baka ibland, fast när man bara är snart tre år så tröttnar man efter 10 minuter och vill leka med något annat :-)

    SvaraRadera
  7. wow, vad fina de är! ser nästan ut som små mini-bröd :)

    SvaraRadera
  8. Ser väldigt mumsiga ut! passar väldigt bra med mandel nu i juletider tycker jag! :)

    SvaraRadera
  9. Alltså dessa kakor låter ju sjukt gott! Mandeln i sig är en favorit och amaretto som alkohol är så himla gott i bakverk. Jag bara måste hitta en lucka i helgen till att baka dessa, eller iallafall till veckan =)
    Tack för att du bakade just dessa =)

    Ha en härlig fredagkväll!

    SvaraRadera
  10. Matilda Bakar | Fotograferar: Visst är det kul att ha en liten hjälpreda i köket. Jag tycker det är jätteroligt när Algot vill vara med och pyssla i köket. :-)

    Bakverk och Fikastunder: Vad bra att veta att de fungerar utan amaretton också. Tack för att du berättade!

    Smulansbakblogg: Ja, de var riktigt goda. :-)

    Cupcakesfluffan: Man får passa på den korta stund de känner för att hjälpa till. :-)

    Charlotta: Ja, de gör de faktiskt. Hade jag inte tänkt på. :-)

    Annica - annicake: Ja, visst passar det med mandel till juletid.

    Jen: Ha en fortsatt bra födelsedag!


    Sockerrus: Det är inte lätt att hitta luckor så här innan jul. Det är liksom fullt upp.

    SvaraRadera
  11. Åh, såna där ser så himla goda ut!

    SvaraRadera
  12. Fantastiskt, jag älskar Amaretto! Bokmärker receptet utan att blinka! :-)
    Tack för inspiration!

    SvaraRadera
  13. Sandra: De är väldigt goda också. :-)

    Tina: Ja, amaretto är gott och dessa kakor blir väldigt goda.

    SvaraRadera
  14. Vilka jättemysiga kakor. Du har fått dem väldigt fina också!

    SvaraRadera
  15. Maria: Ja, visst blir de snygga när de spricker. :-)

    SvaraRadera
  16. Mums! Jag är så svag för Amaretto!

    SvaraRadera
  17. Jättefina! Ser mkt proffsiga ut.

    Jag hade också behövt en liten hjälpreda. Istället har jag två små katter som är ack så baknyfikna och som man får köra ut ur köket när det ska bakas, och sen också när det ska fotas, för oj så kul det är att springa i vägen då. Men gulliga är de, så det förlåter jag :)

    SvaraRadera
  18. Cecilia: Hihi... förstår att det inte är helt lätt att fotografera med nyfikna katter. :-)

    SvaraRadera
  19. Vilka vackra kakor! Älskar den där krackelerade ytan, och så lite härligt segt tuggmotstånd inuti! :)

    SvaraRadera
  20. Malin: Ja, de blev väldigt fina... och goda. :-)

    SvaraRadera
  21. ser goda ut. ska testa dem nå'n gång

    SvaraRadera