fredag 8 juli 2011

Tårta till dagisfröknarna

Algot börjar i förskoleklass till hösten och i samband med midsommarfirandet på dagis överlämnade jag varsin minitårta till dagisfröknarna på Algots avdelning. Vi har varit så nöjda med Algots dagis och personalen som jobbat där och det känns lite konstigt att vi inte ska tillbaka dit i höst.

Jag fyllde tårtorna samma dag som jag spacklade och täckte dem vilket inte är att föredra. Fyllningen hade inte hunnit sätta sig och tårtorna var väldigt svårarbetade när jag skulle täcka dem. Dessutom blev de inte så släta. Men jag hoppas att de smakade bra ändå.

Ett stort tack till personalen på förskolan Skogshyddan för att ni tagit hand om Algot och fått oss att känna oss trygga med att lämna vår son hos er. Det gäller även personalen på övriga avdelningar som alltid hälsat glatt och som aldrig tvekat att hjälpa till när det har behövts. Hela familjen kommer att sakna er!



Tårtorna bestod av:
Ljus tårbotten (8,5 cm) fylld med jordgubbskompott med jordgubbsmousse över och glasskräm. Spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med hemmagjord sugarpaste. Dekorationer i hemmagjord sugarpaste och sockerpärlor.

17 kommentarer:

  1. Fröknarna blev säkert jätteglada för dessa supersöta tårtor!

    Gjorde också alla steg till tårtan igår, och det var inte smidigt när tårtan och fyllningarna var så mjuka.

    SvaraRadera
  2. Åh vad fina tårtorna är! Fröknarna blev säkert jätteglada!Fyllningarna lät mumsiga.
    Verkligen söta blommor.

    SvaraRadera
  3. Åhhh synd att jag inte var fröken där ; ) mums : ) kram Sofia förskollärare i Tidaholm ; )

    SvaraRadera
  4. Vilka söta små tårtor! Fint med blått i olika nyanser :)

    SvaraRadera
  5. Annica - annicake: Ja, de verkade glada när de fick tårtorna. :-) Fast dete var hopplöst att jobba med tårtorna när jag fyllt dem samma dag.

    Åsa: Tack!

    Sofia: Hihi...

    Ida - Chokladsockerkaka: Tack!

    SvaraRadera
  6. Så söta ;)De fröknarna blir glada säkert!!

    SvaraRadera
  7. Åh vad snällt av dig.de är jättefina.Tårta uppskattas alltid av vem man än ger det till eller får det av.

    SvaraRadera
  8. Cupcakesfluffan: Tack!

    Sana: Tack!

    Smulansbakblogg: Tack!

    Smilla: Tack!

    SvaraRadera
  9. så fina. fröknarna kan ju inte ha blivit annat än glada!

    SvaraRadera
  10. Tårtan var verkligen supergod! Familjen hjälpte gladeligen till att äta upp den! Tack ännu en gång! Blir tomt i höst utan A! Ha en skön sommar och hälsa familjen! Kramar Emma

    SvaraRadera
  11. Du är så snäll! Hoppas att de uppskattade tårtorna! :)

    (De ser jag nu, när jag läser kommentarerna att de gjorde också!)

    SvaraRadera
  12. Lisa: Tack!

    Emma K: Tack så mycket! Det känns konstigt att inte kommer till er i höst igen. Ha en trevlig sommar!

    Tina N: Tack!

    SvaraRadera
  13. Vilka söta små tårtor! De måste blivit jätteglada för dem, vem hade inte blivit det?! Och vilken gullig sak att göra för dem!

    SvaraRadera
  14. Hej!
    tack så mycket för tipsen jag fick på en fråga på vad jag bör tänka på när jag täcker en tårta med sugarpaste. det gick helt ok för att vara första gången! nu till nästa fråga angående vad du skrev i inlägget här. bör man fylla tårtor med mousse och täcka samt spackla på olika dagar? jag gjorde allt under samma förmiddag och det var ganska meckigt att spackla där moussen stack fram mellan bottnarna. bör man spackla dagen efter man har fyllt? ska göra ett nytt försök till helgen och tänkte även göra egen sugarpaste denna gång :) ska det verkligen vara glycerol i receptet du använder? de på apoteket trodde jag var knäpp och sa att man använder det till att konservera blad och liknande.

    kram från Linn

    SvaraRadera
  15. Caroline Dourén: Tack!

    Linn: Jag gör alltid så här när jag gör en tårta.
    Dag 1 eller tidigare: Baka tårtbotten, frys in.
    Dag 2: Fyll tårtan (tårtbotten är lätt att dela när den är lite halvfryst). Plasta in och förvara i kylskål.
    Dag 3: Spackla, täck och dekorera tårtan. Förvara i kylskåp i papperskartong eller fritt. Sätt ej tätslutande lock över, då kan sugarpasten/marsipanen smälta.
    Dag 4: Ät och njut!
    Angående glycerol så ska det vara det i sugarpasten. Jag har inte själv varit i kontakt med Apotekets personal men har hört andra frågat och fått bekräftat från tillverkaren att den glycerol som säljs på apoteket är livsmedelsgodkänd och är samma sak som benämns som E422.

    SvaraRadera