måndag 11 juli 2011

Rågbullar

Här är resultatet av provbakningen i min nya köksmaskin. Jag och Algot bakade rågbullar som vi sedan provsmakade i solen på uteplatsen... en mycket bra början på semestern! Köksmaskinen fungerade jättebra och jag är redan sugen på att testa mer. Rågbullarna blev fluffiga och mycket goda. De passar lika bra till frukost som till picknickkorgen. Nästa gång ska jag göra dubbel sats för de går åt snabbt.



RÅGBULLAR
12 st

50 g jäst
3 dl mjölk
70 g mörk sirap (0,5 dl)
35 g rumsvarmt smör
1 tsk brödkryddor
440 g rågsikt (8 dl)
1 tsk salt

Gör så här:
Smula jästen och rör ut i mjölken. Tillsätt alla ingredienser förutom saltet och knåda degen i 10 minuter. Tillsätt saltet och knåda ytterligare 5 minuter. Låt degen jäsa ca 40 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda degen lätt. Dela i 12 delar och forma varje del till en rund bulle. Låt bullarna jäsa på en plåt under bakduk i 30 minuter. Grädda i 7-10 minuter i 225 grader i mitten av ugnen. Låt bröden kallna på galler under bakduk.

16 kommentarer:

  1. Åhhh så fina : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Ser supergoda ut! Kul att den nya maskinen funkar som den ska :)

    SvaraRadera
  3. Mums, de ser verkligen supergoda ut! Sonen måste ha varit stolt ;)

    SvaraRadera
  4. Vilka goda och fina semlor! Dom ska jag testa snart!

    SvaraRadera
  5. Finns det nått godare än nygräddade rågbullar där smöret smälter och en ostskiva på, mums!

    SvaraRadera
  6. Känns som pimpade te-kakor. Ser gott ut!

    Hur var insidan - tung eller fluffig?

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  7. Lite nybakat bröd är aldrig fel :-)

    SvaraRadera
  8. Åh vad gott det ser ut. Ska bli spännande att se allt du bakar i din nya maskin. :o) Trevlig semester!

    SvaraRadera
  9. De såg goda ut :) Bakar alltid dubbel sats med bröd för de går verkligen fort även om vi bara är två eller just de vi är ju tre nu men den lilla äter inge bröd än ;)

    SvaraRadera
  10. Mmm rågbullar som är så gott :)

    SvaraRadera
  11. mm ser ju urgoda ut.Jag brukar jämnt baka i stora lass,för det går åt här hemma så mycket.
    Vad roligt med en ny maskin,jag har ingen men skulle underlätta väldigt mycket.

    SvaraRadera
  12. Hovkonditorn: Ja, de blev mycket goda.

    Sofia: Tack!

    Therése: Tack! Det var kul att prova maskinen. :-)

    Alexandra - Kärlek på tallrik: Ja, han var stolt och tyckte att bröden blev väldigt goda. :-)

    Matilda: Gör det. :-)

    Lill-Ingrid: Precis! :-)

    Martin: Insidan var fluffig.

    Cupcakesfluffan: Nej, det kan aldrig bli fel. :-)

    Carina - Bakkonst: Tack!

    Milli: Ja, det en liten sats bröd är egentligen bara dumt att baka för den tar slut direkt.

    Rebecka: Ja, mycket!

    Jen: De var mycket goda.

    Smulansbakblogg: Tack!

    SvaraRadera
  13. Jag bakade dessa häromdagen å de kvalar in bald de absolut godaste bröden jag nånsin bakat!
    Tusen tack för det receptet!

    SvaraRadera
  14. Lisa: Vad kul att du gillade dem. Jag tycker också att de är otroligt goda. :-)

    SvaraRadera