söndag 24 juli 2011

Very cherry chocolate cake

Tidigare i veckan var vi och hälsade på våra vänner Marta och Lars som är nyblivna föräldrar till tvillingarna Arvid och Emil. Emil hamnade snabbt i min famn och sen vägrade jag släppa honom ifrån mig under tiden vi var där. Tvillingbrodern Arvid sov gott i Magnus famn. Det är något speciellt med små bebisar som får en att smälta som smör i solsken. Jag bakade en chokladig kaka som vi hade med oss och fikade med. Den blev väldigt god och jag kan verkligen rekommendera den.

Jag har väldigt svårt att hålla mig till ett recept, så även denna gång. Oftast går det bra men ibland, som den här gången, straffar det sig. Enligt receptet ska bottnarna gräddas i varsin form men eftersom jag inte hade tre lika stora formar tänkte jag att jag kunde grädda all smet samtidigt i en form och sedan dela kakan i tre delar. Felet jag gjorde var att jag valde en form med diameter 18 cm och i den fick smeten inte plats när kakan reste sig i ugnen och smeten rann över. Dessutom var formen otät i bottet så det rann ut smet även där. Slutresultatet blev ändå bra men jag rekommenderar er att följa receptet nedan eller välja en form som är större om ni vill grädda hela kakan på en gång.

Grattis Marta och Lars till tvillingarna!





VERY CHERRY CHOCOLATE CAKE

Bottnar:
2 ägg
2,5 dl starkt kaffe
2,5 dl filmjölk (jag använde naturell yoghurt)
1,25 dl neutral olja
200 g vetemjöl
450 g strösocker
85 g fin kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk äkta vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)

Fyllning:
500 g mascarpone
120 g strösocker
0,5 tsk äkta vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
drygt 3 dl vispgrädde (jag tog 3,5 dl)
2,5 dl körsbärsmarmelad

Choklad ganache:
100 g mörk choklad
ca 2 dl vispgrädde (jag tog 1,5 dl)
1 msk smör

bigaråer till garnering

Gör så här:
Vispa ägg, kaffe, matolja och filmjölk i en bunke på låg hastighet i någon minut. Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke och tillsätt dem sedan till äggsmeten och vispa smeten på medelhög hastighet i ca 2 minuter. Fördela smeten i tre smörade och mjölade bakformar, diameter 20 cm (lägg gärna en rundel bakplåtspapper i botten på formarna), skaka formarna lite försiktigt så smeten fördelas jämnt. Grädda kakorna ca 35 minuter i 175 grader i mitten i ugnen. Rotera gärna kakorna efter ca 20 minuter så värmen fördelas på bästa sätt. Använd en provsticka för att se om bottnarna är klara, när provstickan är torr är kakorna klara. Kakorna ser kladdiga ut på ytan men så ska det vara. Ta ut kakorna och låt dem vila i formen ca 20 minuter innan de vänd upp och ner på en plåt. Låt dem sedan svalna helt under formarna innan tårtan monteras.

Låt gärna bottnarna ligga i frysen ca 30 minuter innan tårtan börjar monteras. Vispa under tiden samman mascarpone, socker, vaniljpulver och grädde till en fluffig, fast kräm. Tillsätt körsbärsmarmeladen och vispa så allt blandas jämt. Lägg en botten på ett tårtfat och bred på ett lager av mascarponekrämen. Upprepa med följande lager. När sista bottnen är pålagd så sprid ut krämen på toppen och på sidorna. Låt tårtan stå i kylskåpet innan ganachen läggs på.

Smält chokladen till ganachen över vattenbad. Rör sedan i grädden lite pö om pö och avsluta med att blanka av med en smörklick. Låt ganachen svalna lite innan den fördelas över tårtan. Garnera med bigaråer.


Receptet hämtat från Louise´s spis

36 kommentarer:

  1. Som vanligt ser det helt fantastiskt ut !!

    SvaraRadera
  2. Vilken maffig tårta, har varit sugen på att göra den sedan jag såg den inne hos Louises blogg

    SvaraRadera
  3. super...att blanda färger var lite min tanke, har bara blå och gul hemma för tillfället men tänkte beställa limegrön men då struntar jag i det och provar mig fram ! =)
    tack för svar !
    mvh emilie (skåne85)

    SvaraRadera
  4. Oj, det där ser riktigt gott ut :)

    SvaraRadera
  5. oj set ser bare helt lekkert ut ma jeg nok prove en gang

    SvaraRadera
  6. Ojoj vad gott det såg ut! Körsbär är ju så gott!

    SvaraRadera
  7. Den ser ju helt sjukt god ut!!!! Har också svårt att hålla mig till recept! Dumt ibland men samtidigt väldigt lärorikt!

    SvaraRadera
  8. Mums vad det ser smarrigt ut!

    Håller med, det är nåt visst med bebisar! Var uppe hos min bror förra veckan och fick gosa med deras lilla tös. Underbart! :)

    SvaraRadera
  9. Tårtan är både superfin o ser sjukt god ut!! :) vad mysigt med lite bebisgos!

    SvaraRadera
  10. Den ser härligt onyttig ut :)

    SvaraRadera
  11. Den verkar vara populär den här tårtan, men den blir väldigt fin. Är den lika god, som den ser ut?

    SvaraRadera
  12. vad snygg den blev!!! o den låter riktigt god! =)

    SvaraRadera
  13. Åh, den här du! Fantastiskt god ser den ut!

    SvaraRadera
  14. Men shit så god den ser ut!! Och fin. Nästan som en låtsastårta :-) Denna måste provas!

    SvaraRadera
  15. Alltså, det där ser ju alldeles FÖR gott ut! Du får inte locka med sådana mumsiga grejer, jag kan ju inte låta bli att prova jag också ;)

    SvaraRadera
  16. Vilken underbart fin tårta =) Var så länge sen jag åt körsbär så jag minns inte ens om jag tycker om det ;) Finns det att köpa körsbär i butik eller måste man ut och leta körsbärsträd? Och hur smakar mascarpone? Är det typ som phiadelphiaost?

    SvaraRadera
  17. Med de ingredienserna kan den ju inte ha blivit annat än god, supergod ser den ut i alla fall. :)

    SvaraRadera
  18. Åh, så mysigt att få snosa på bebisar. Det är verkligen något specielt med doften. Mmm...
    Och du kakan låter helt ljuvlig! Väldigt fin också.

    SvaraRadera
  19. Vad kul att tårtan gick hem!
    Söta tårta och små söta bebisar är en kombination som inte kan gå fel :-)

    Kram Louise
    (Louise´s Spis)

    SvaraRadera
  20. Hej! Jag har just lagt upp sidan Receptplatsen.se och letar lite matintresserade personer att hjälpa fylla på med recept osv. Länkar gärna till din blogg från sidan eller lägger till en artikel om du vill skriva en. Skapar du en profil på sidan kan du även lägga till din matblogg i profilen och automatiskt visa dina inlägg på webbsidan.

    Receptplatsen.se kommer även ha en iPhone och Android app för att organisera sina recept, kokböcker och matsedlar.

    Mvh,
    LeChef

    SvaraRadera
  21. Åh wow, vilken fin tårta! Ser supergod ut!

    SvaraRadera
  22. Den här tårtan är väldigt populär och såg den först hos Louises spis.Skulle nog också ha gjort den om de nu inte var körsbär i.lite svårt för det i tårta,men konstigt nog älskar jag att äta dem så.Men den är så himla snygg,älskar när chokladen rinner nerför kanterna.du gjorde den fint upplagt,och blev t.om sugen på att äta den.

    SvaraRadera
  23. Den så UTROLIG god ut! Denne må prøves!

    SvaraRadera
  24. Oj oj, det där ser allt mumsigt ut, inte alls nyttigt ;-) Tur att det blev bra till sist, inte kul när det inte blir som man tänkt sig.

    SvaraRadera
  25. Den var helt underbart god! Jag använde oxå Louise's recept, men använde ungsplåten (den med hög kant) Blev jue tyvärr ingen rund tårta då, men bottnarna blev perfekta!

    SvaraRadera
  26. Fröken M: Tack!

    Cupcakesfluffan: Jag kan verkligen rekommendera den. :-)

    Emilie: Varsågod! Hoppas att det går bra. :-)

    Veronica: Det är den också. :-)

    Helene: Det tycker jag du ska prova!

    Linda - Bengtssons Baksida: Ja, jag gillar också körsbär. :-)

    Sandra: Oftast är det kul att experimentera, men som sagt så straffar det sig ibland. :-)

    Hovkonditorn: Tack!

    Annica - annicake: Ja, bebisar är härliga. :-)

    Pernilla - Bli min jäst: Ja, den blir väldigt läcker med chokladen och körsbären. :-)

    Ida - Chokladsockerkaka: Precis! :-)

    Tina N: Ja, den är väldigt god: :-)

    Therése: Det är det också. :-)

    Lotte: Tack!

    Cecilia: Mycket god blev den.

    Bland muffins och pelagoner: Tack!

    Linda - Molledotta: Jag tycker absolut att du ska prova.

    Alexandra - Kärlek på tallrik: Hihi... kul att den ser smarrig ut. :-)

    Milli: Körsbärsmarmelad finns att köpa i affärerna, bigaråer också. Mascarpone är liknande philadelphiaost.

    Tove: Den blev väldigt god.

    Louise: Tack för receptet, den var verkligen supergod.

    LeChef: Vad spännande!

    Sannas Goda: Tack!

    Chokladfreaks: Tack!

    Smulansbakblogg: Om du inte gillar körsbär så välj en annan frukt och annan marmelad, det funkar nog lika bra. :-)

    Caroline: Ja, den är jättegod.

    Maria: Ja, ibland blir det inte som man tänkt sig men det var bra att det gick bra ändå. :-)

    Wivica: Ja, visst är den god. Smart att göra i långpanna. :-)

    SvaraRadera
  27. Denna såg ju bara för god ut!! ;)

    SvaraRadera
  28. Tina: Jag lovar att den inte bara "ser" god ut, den är god också. :-)

    SvaraRadera
  29. Gjorde denna tårta idag, fantastiskt god! särskilt botten

    Det fanns dock ett problem och det var att när jag skulle skära tårtan så hade den geggat ihop sig i mitten, jag undrar om du kanske vet varför?

    Annars är det en riktigt mumsig tårta

    SvaraRadera
  30. Anonym: Om du bakade botten i ett stycke (som jag gjorde) så blir botten lite geggig i mitten (gjorde inget för smakens skull tyckte jag). Jag lät botten stå kallt ett bra tag innan jag delade min, då gick det bra att dela. Om man har tre lika stora formar är det nog att föredra att grädde dem var för sig, då blir varje del fastare.

    SvaraRadera
  31. Tack för ett jättebra recept!! Vi bakade den till min födelsedag och den blev överlägset den godaste tårtan jag ätit :) Lite avancerat med 3 bottnar, men resultatet blev perfekt. Vänner på facebook som fick se bild på tårtan blev väldigt avundsjuka och vill smaka :) Keep up the good work!

    SvaraRadera
  32. Cathrine: Ja, visst blir den god. Och väldigt snygg också. :-)

    SvaraRadera