tisdag 19 juli 2011

Tekakor

De här tekakorna är riktigt goda. Det är samma degrecept som till hönökakorna som jag bloggade om förra sommaren men den här gången gjorde jag portionsbröd istället i form av tekakor. Favoriten är att äta tekakor med skivat kokt ägg på men några skivor ost och lite gurka är minst lika gott. Vilket är ert favoritpålägg?




TEKAKOR
16 st

50 g jäst
5 dl vatten
2 msk smält smör
1 dl ljus sirap
110 g rågsikt (2 dl)
780 g vetemjöl (13 dl)
2 tsk salt

Gör så hör:
Smula jästen i en degbunke och häll över vattnet. Blanda i alla ingredienser utom saltet och knåda i maskin ca 10 minuter. Tillsätt saltet och knåda ytterligare 5 minuter. Låt degen jäsa i bunken under en bakduk till dubbel storlek, ca 30 minuter.

Häll ut degen på mjölat bakbord och dela i 16 delar. Forma varje degbit till en bulle och kavla sedan varje bulle till en platt kaka, ca 0,5 cm hög. Nagga bröden med en gaffel. Låt jäsa under bakduk ytterligare 30 minuter.

Grädda bröden 4-6 minuter i 250 grader i mitten av ugnen. Låt svalna på galler under bakduk.

17 kommentarer:

  1. Oj vad de ser luftiga och fina ut! Kan tänka mig att de försvann i ett nafs. ;)

    SvaraRadera
  2. Var så länge sedan jag bakade tekakor. Blir så sugen på (stooora) räksmörgåsar när jag ser tekakor.

    SvaraRadera
  3. Så fina tekakor! Jag gillar smör på nygräddade bröd, annars ost och gurka :)

    SvaraRadera
  4. Hmm, var länge sedan jag åt en riktigt smarrig tekaka med ägg, räkor och majjo. Det är ju en av höjdarna. Annars så tycker jag att smör och ost är smarr när de är precis nybakade :)

    SvaraRadera
  5. De såg ju riktigt goda ut =) De måste jag prova att göra när de börjar ta slut på bröd i frysen.. Svårt att säga favoritpålägg då jag har olika på olika sorters bröd hehe.. På rostade smörgåsar kan jag bara äta med ost och marmelad men tekakor är nog köttbullar eller ost med tomat, gurka och paprika godast =)

    SvaraRadera
  6. Tekakor är så gott, bakade själv det fast med havregryn i häromdagen

    SvaraRadera
  7. Ser gott ut!

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  8. Älskar tekakor ska måste prova ditt recept : ) kram Sofia

    SvaraRadera
  9. Ann-Louise: Jag skyndade mig faktist att frysa in en hel del, så vi har några kvar att njuta av. :-)

    Remsan: Räksmörgås är ju så gott, kanske ska göra det av några av bröden som jag la i frysen. :-)

    Lisa: Mycket. :-)

    Hovkonditorn: Nygräddat bröd är alltid bäst. :-)

    Therése: Ägg, räkor och majonäs är ju så gott.

    Milli: Köttbullar är väldigt gott smörgåspålägg tycker jag också. :-)

    Cupcakesfluffan: Ja, jag såg dina... såg mycket goda ut.

    Martin: Ja, de blev supergoda.

    Sofia: Testa gärna, de blev jättegoda.

    SvaraRadera
  10. Vad goda dom låter. De måste jag testa : )

    SvaraRadera
  11. Du måste nog vara den enda personen som lyckas att få tekakor att se så goda ut. Till och med jag skulle kunna trycka i mig ett par... (och tekakor ligger normalt ganska lågt på min favolista... eller snarare... de ligger inte alls där!)

    SvaraRadera
  12. Åh vad goda och fina de ser ut! :-)
    Mitt favoritpålägg är faktiskt fetaost. =) Tar man en krämig, som i sådant där tetrapack, så blir den bredbar. Mums! :-)

    SvaraRadera
  13. Jen: Ja, de blev mycket goda.

    SusanneSj: Gör gärna det. :-)

    Deborah: Hihi... tack så mycket, det var gott betyg. Då har jag lyckats med bilderna. :-)

    Carro: Fetaost har jag aldrig testat på bröd, låter gott.

    SvaraRadera
  14. Åh så fina och luftiga de ser ut :D

    SvaraRadera
  15. Sabina: Tack! De är riktigt goda! :-)

    SvaraRadera