onsdag 13 juli 2011

Amerikansk cheesecake

När jag och min familj var i Stockholm för ett tag sedan åt vi på restaurang och till efterrätt beställde jag cheesecake, ända sedan dess har jag varit sugen på att baka egen cheesecake. Jag hade bestämt mig för att baka cheesecake och ta med till jobbet och bjuda på innan semestern. Alla ingredienser var inköpta men orken att baka fanns helt enkelt inte. Det blev en semestercheesecake istället, vilket uppskattades av mannen och sonen.

Den här cheesecaken bakas i vattenbad i ugnen och den blir verkligen supergod. Vi åt den med färska jordgubbar vilket blev väldigt gott och det kändes riktigt somrigt.




AMERIKANSK CHEESECAKE

Botten:
16 st digestivekex
125 g smör

Fyllning:
400 g philadelphiaost
3,5 dl strösocker
0,5 tsk vaniljsocker
4 ägg

Topping:
4,5 dl creme fraiche
1,25 dl strösocker
0,5 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Lägg digestivekexen i en matberedare och hacka sönder kexen så att de blir finfördelade, tillsätt smöret i kuber och kör tills allt blandat sig (har du ingen matberedare krossar du kexen och smälter smöret och blandar ihop). Tryck ner kexblandningen i botten på en springform, diameter 24 cm.

Blanda ingredienserna till fyllningen. Använd elvisp och vispa tills smeten är slät. Häll fyllningen i formen över kexbotten. Sätt aluminiumfolie runt formen på utsidan om det finns risk för att den inte är helt tät. Ställ formen i en större form, ex långpanna, och fyll den yttre formen med kokande vatten upp till en tredjedel av den inre formens höjd. Grädda kakan i vattenbad i 50-60 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Ta ut kakan och låt den svalna.

Blanda ingredienserna till toppingen och häll över den avsvalnade kakan. Grädda ytterligare 15-20 minuter tills toppingen stelnat (ej i vattenbad). Låt kakan svalna och ställ den kallt minst ett par timmar, gärna över natten. Servera gärna med färsk frukt.

17 kommentarer:

  1. Cheesecake är så gott och jordgubbar passar ypperligt till :)

    SvaraRadera
  2. Mm vad gott, och somrigt så det förslår!

    SvaraRadera
  3. Cheesecake är ju så himla gott! Gjorde en nästan likadan i lördags och den tog slut väldigt fort...

    SvaraRadera
  4. Hovkonditorn: Ja, det är jättegott. Jordgubbarna var väldigt goda till. :-)

    Linda - Bengtssons Baksida: Ja, det smakade väldigt gott.

    Lena - Tårtan: Det var det. :-)

    Ida - Chokladsockerkaka: Ja, det går liksom åt! :-)

    SvaraRadera
  5. Åh jag fullkomligen älskar cheesecake i alla dess former, och din ser verkligen underbart god ut. Det låter väldigt spännande med att den görs i vattenbad!

    SvaraRadera
  6. Det är himlans gott med cheesecake! Brukar ibland göra en variant som heter Philadelphiaglass. Då gör man samma smet, utan botten och fryser in, sen serverar man med varm bärsås. :o)

    SvaraRadera
  7. Ser jättesmaarrig ut =) Vill tipsa om min sommartävling som jag har på min matblogg, vore jätteskoj om du ville vara med och tävla =)

    SvaraRadera
  8. älskar cheesecake,min favo är fryst variant.
    men har även gjort den här versionen men då gjorde jag bollar av smeten och doppade i choklad så det blev cheesecakes balls.

    SvaraRadera
  9. Bland muffins och pelagoner: Ja, visst är det gott med cheesecake. Jag kan verkligen rekommendera den här, den är mycket god.

    Millas Hälsoblogg: Ja, den blev god.

    Carina - Bakkonst: Jag har ätit fryst cheesecake men inte gjort det själv.

    Coquina: Tack!

    Smulansbakblogg: Låter gott med cheesecakeballs. :-)

    SvaraRadera
  10. Åå så god den ser ut alldeles perfekt krämig :)

    SvaraRadera
  11. Mm så gott det verkar. Finns för många goda bakverk att testa än vad som är nyttigt för en... :-)

    SvaraRadera
  12. Maria: Jag försöker hitta tillfällen när jag kan bjuda så slipper vi äta upp allt själva. :-)

    SvaraRadera
  13. Ska man frysa denna i frysen eller ska den bara så kallt i kylen? // Emelie

    SvaraRadera