söndag 17 juli 2011

Muurikkabröd

Vi har skaffat en muurikka och för några dagar sedan stekte jag muurikkabröd i den. Sedan tog Magnus över muurikkan och lagade en god kycklingröra som vi sedan åt till brödet. Tyvärr regnade det den dagen så vi fick stå under parasollet på uteplatsen och tillaga maten och sedan fick vi sitta inne och äta. Bröden blev väldigt goda och jag kommer absolut att göra dem igen, kanske kommer jag inte kavla ut dem lika mycket nästa gång utan låta dem bli lite mindre.

Muurikkan kan ställas över öppen eld men när vi tillagar mat i den här hemma så använder vi oss av gas istället. Har man ingen muurikka kan man steka bröden i stekpanna på spisen.




MUURIKKABRÖD
6 st

25 g jäst
5 dl vatten
1 msk olivolja
2 tsk salt
12 dl vetemjöl
2 tsk fänkålsfrön (kan uteslutas)

Gör så här:
Smula jästen i en bunke och rör ut i vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen i 7-10 minuter. Låt degen jäsa 60 minuter. Dela degen i sex delar och klappa ut eller kavla degen till platta bröd. Jag var tvungen att arbeta in ganska mycket mjöl vid utbaket för att degen skulle vara hanterbar. Stek bröden i torr muurikka ca 2 minuter på varje sida. Har du ingen muurikka kan du steka bröden i torr stekpanna på spisen.


Receptet hämtat från Coop


15 kommentarer:

  1. Så himla gott det ser ut,måste pröva

    SvaraRadera
  2. Ja, en muurikka är så bra och bröden ser mycket goda ut!

    SvaraRadera
  3. Dessa broden ser otroligt goda ut att ha som macka till kvallen, receptet har jag redan sparat i min "to do" lista:))
    Tack for receptet,
    Nena

    SvaraRadera
  4. Vad roligt håller precis på att kolla vilken muurikka vi ska köpa. Funderar lite på vad man ska tänka på om man kör med gas det är ju en djungel.
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  5. Vilken rorigt sakar och riktigt spännande tycker jag ;) vill gärna ha en son också hehe.

    SvaraRadera
  6. Så gott och vad kul med en egen muurikka

    SvaraRadera
  7. Smulansbakblogg: Ja, det blev väldigt gott.

    Hovkonditorn: Vi gillar muurikkan, blir väldigt gott. Kul att kunna laga mer mat ute. :-)

    Nena: Jag gillade dem.

    Millas Hälsoblogg: Vad kul att ni funderar på muurikka. Vad gäller gasen så har jag noll koll, det har min man koll på. :-)

    Sana: Hihi...

    Cupcakesfluffan: Ja, det är kul med en muurikka. Kul att kunna laga mer mat ute än bara grillat. :-)

    SvaraRadera
  8. Spännande grej - den där murrikan!

    Det visste jag inte att det fanns - förrän nu. Det skulle säkert impa på grannarna som har häftiga grillar.

    Brödet ser gott ut också.

    /Martin
    martinbakar.se

    SvaraRadera
  9. Martin: Jag visste inte heller att muurikkan, eller liknande, fanns förrän jag såg en i ett tv-program i våras. Kan varmt rekommendera en muurikka... blir mycket god mat i den och ett bra komplement till grillen. :-)

    SvaraRadera
  10. Nähä vad häftigt, mer Morberg än så här blir det ju inte ;)

    SvaraRadera
  11. Bland muffins och pelagoner: Precis... Per Morberg lagar gärna mat i sin muurikka. :-)

    SvaraRadera
  12. Åh, vi brukar också baka stompa på vår muurikka. Finfint!

    SvaraRadera
  13. Var kan man köpa en muurikka? Ser så härligt ut att laga mat ute!

    SvaraRadera
  14. Tina: Ja, visst är det härligt. :-)

    Emmelie - Sweetfactory: Vi beställde på nätet, vet tyvärr inte vart ifrån.

    SvaraRadera
  15. Vi köpte vår Muurikka på Coop

    SvaraRadera