måndag 4 juli 2011

Caketopper till Maria och Daniels bröllopstårta

Maria och Daniel gifte sig den 18 juni. Maria bakade sin egen bröllopstårta men ville ha hjälp att göra en caketopper i form av ett brudpar till tårtan. Att det inte skulle vara något vanligt brudpar förstod jag snabbt och alternativen vi tittade på var alla någon form av djurpar. Beslutet blev tillsist en häst med lila blomma vid örat och en zebra med lila rosett. Jag valde att även göra en liten hink till brudbuketten.

Jag känner Maria från mitt jobb och vi delar det stora intresset för bakning. Jag minns när Maria bjöd på en tårta på jobbet när hon och Daniel förlovat sig, det var en hjärtformad tårta täckt med sugarpaste. Själv hade jag precis börjat läsa tårtbloggar och blivit nyfiken på att själv testa att göra tårtor.

Precis som ett riktigt brudpar, men svartklädd brudgum och vitklädd brud, så var det modellerade brudparet svårt att fotografera. Zebran var väldigt ljus medans hästen var mörk och det var svårt att få fram alla detaljer på ett bra sätt.

Jag önskar Maria och Daniel lycka till i deras nygifta liv tillsammans!










Hästen bestod av:
Kroppen gjord av mörk chokladsugarpaste blandat med hemmagjord sugarpaste. Detaljerna är gjorda av sugarpaste (Wilton) och marsipan.

Zebran bestod av:
Kroppen är gjord av sugarpaste (Wilton). Detaljerna är gjorda av marsipan och sugarpaste (Wilton).

Hinken med blommor bestod av:
Hinken är gjord av mörk chokladsugarpaste blandat med hemmagjord sugarpaste. Blommor och blad gjorda av sugarpaste (Wilton).

38 kommentarer:

  1. Å vilket gulligt brudpar :)

    SvaraRadera
  2. Så fina! Ett annorlunda brudpar! :)

    SvaraRadera
  3. Vad söta!!! Bilderna blev ju bra!! Du är sjukt duktig!!

    SvaraRadera
  4. jätte fina kram imponerad Sofia i Hjo

    SvaraRadera
  5. så fint det blev.Lite udda med djur som caketopper,men de blev grymt fina.

    SvaraRadera
  6. Vad fina de är! Du är superduktig på att modellera! Är imponerad som alltid! Kram, Åsa

    SvaraRadera
  7. Alltså, de är så söta att jag också vill gifta mig bara för att få ha dem på min tårta! Vadå måste ha en man, liksom, helt onödigt! Jag har ju zebran ;)

    SvaraRadera
  8. Fina! Kommer ev. bli en hästtårta framöver så hästen kanske jag härmar efter :)

    SvaraRadera
  9. Var det du som gjort dem? Vad världen är liten!!!! :O)

    SvaraRadera
  10. Vilka goingar! Speciellt zebran var ju underbar.

    SvaraRadera
  11. Så kul med lite annorlunda dekorationer!

    SvaraRadera
  12. Therése: Tack!

    Annica - annicake: Tack så mycket!

    TinaN: Tack! Ja, jag tyckte det var roligt att få göra ett brudpar som inte är som alla andra. :-)

    Sara: Tack!

    Sofia: Tack!

    Cupcakesfluffan: Tack!

    Smulansbakblogg: Tack!

    Muffins och annat mums: Tack så mycket!

    Alexandra - Kärlek på tallrik: Tack! Hihi... man kanske kan äta bröllopstårta utan man. :-)

    Sana: Tack!

    Ulrika - Milleröra: Tack! Spännande, jag håller utkik. :-)

    Deborah: Var du på deras bröllop? Hihi, världen är bra liten. :-)

    Kim: Tack!

    lindablomqvist: Tack!

    Mårtenssons kök: Tack!

    Life_Tone: Tack!

    SvaraRadera
  13. Gud vilka otroligt söta små figurer, riktigt snygga!! :-)

    SvaraRadera
  14. Jättesöta, var nog supergulligt på en bröllopstårta!! :)

    SvaraRadera
  15. åh så fina. du är så himla duktig!

    SvaraRadera
  16. Såå himla söta! Du är helt otroligt duktig! :-)

    SvaraRadera
  17. Ja, jag brukar aldrig göra muffins av dom men tänkte bjuda på jobbet. Valnötter har jag inte haft på utan rivna morötter på men det var supergott!

    Bakade bröd, cakeballs och morotsmuffins. De andra finns redan som recept så de fick inte stå med dock :)

    Tack för alla dina fina kommentarer!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Vilka superfina dekorationer du fått till! jätteimponerad av dem, så himla söta...synd att man inte fick se dem på tårtan också :-)

    SvaraRadera
  19. Veronica: Tack!

    Pernilla - Bli min jäst: Tack!

    Charlotta: Tack!

    Lisa: Tack så mycket!

    Johanna: Tack!

    Cicci: Tack!

    Carro: Tack så mycket!

    Monika: Varsågod. :-)

    Maria: Tack så mycket!

    SvaraRadera
  20. Jättefint och annorlunda brudpar :)

    svar: Tack :-) Jo de var lite jobbigt med så mycket folk men skönt att ha det mesta avklarat också ;) Jag frös in tårtan heltäckt i en tårtkartong och sen när den skulle tinas så fick den stå utan kartong eller plast i kylskåpet. Har man något runt blir den svettig så den måste få lufta sig :)

    SvaraRadera
  21. Milli: Tack så mycket! Vad bra att veta hur du gjorde när du frös in tårtan, det kan bli användbart någon gång när tiden är knapp inför kalas eller liknande. :-)

    SvaraRadera
  22. Du är så otroligt duktig på att modellera!
    Snyggt och annorlunda brudpar! :)

    SvaraRadera
  23. Åh vad fina de är! Superläckra :-) Gillar idén :-)

    SvaraRadera
  24. Otroligt fina, Erika! De måste blivit uppskattade :)

    SvaraRadera
  25. Tårtdesignfunas: Tack så mycket!

    Lisa - Sockerrus: Tack! :-)

    Cecilia: Tack!

    SvaraRadera
  26. Jättefina dekorationer, så söta =) Tycker det är kul med annorlunda dekorationer till bröllopstårtor!

    SvaraRadera
  27. Hanna - Bakfnatt: Tack! Ja, det var roligt att få göra en lite annorlunda bröllopsdekoration. :-)

    SvaraRadera
  28. underbart söta, zebran fastade jag verkligen för :-) så gullig.

    SvaraRadera